انتشار این مقاله


واقعیاتی درباره‌ی خطرات وای‌فای که شاید شما را متعجب کند!

Wifi راه ارتباطی بسیار مناسبی است اما حدس و گمان‌های بسیاری درباره خطرات نیروهایی که دیده نمی‌شوند زده می‌شود. از همان آغاز ارائه این تکنولوژی در ۱۹۹۷ محققان مطالعات زیادی در این باره انجام داده‌اند. نتایج مطالعات واضح و نگران‌کننده بوده است؛ wifi تأثیر کلی منفی بر روی بدن به ویژه مغز دارد؛ مخصوصاً در […]

Wifi راه ارتباطی بسیار مناسبی است اما حدس و گمان‌های بسیاری درباره خطرات نیروهایی که دیده نمی‌شوند زده می‌شود. از همان آغاز ارائه این تکنولوژی در ۱۹۹۷ محققان مطالعات زیادی در این باره انجام داده‌اند. نتایج مطالعات واضح و نگران‌کننده بوده است؛ wifi تأثیر کلی منفی بر روی بدن به ویژه مغز دارد؛ مخصوصاً در کودکان!
شاید تعجب‌آور‌ترین قسمت این باشد که موضوع خطرات wifi چیز جدیدی نیست! در واقع سال ۲۰۰۸ ژورنال معروف Scientific American مطلبی با عنوان “کنترل ذهن با گوشی” منتشر کرد که خطرات wifi را روی انسان بررسی می‌کرد. ما نیز اینجا ۱۰ مورد از واقعیت‌ها را درباره‌ی این موضوع بررسی می‌کنیم:

بی‌خوابی

آیا تابحال شده که بعد از استفاده از wifi خوابیدن برای شما مشکل شود؟ یا برای رفتن به خواب با خودتان کشمکش داشته باشید! گزارش‌های این پدیده به طور مکرر و فوری در تحقیقی در ۲۰۰۷ درباره ارزیابی امواجِ با فرکانس کم گوشی‌ها منتشر شد. شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شده‌بودند؛ گروهی که با گوشی‌های با امواج واقعی به خواب می‌رفتند نسبت به گروهی که با گوشی‌های خاموش سعی می‌کردند بخوابند، مشکل بیشتری در خوابیدن داشتند! دلیل آن هم تداخل امواج wifi با امواج مغز در خواب بود.
پیش‌بینی می‌شود که خوابیدن نزدیک یک گوشی با wifi روشن یا در آپارتمانی با wifi هایی که هیچ وقت قطع نمی‌شوند بیماری‌های مزمن مربوط به خواب پدید می‌آورد. این مشکل خواب ناشی از آلودگی با wifi، می‌تواند مقدمه‌ای برای مشکلات بیشتر مثل افسردگی و فشار خون بالا باشد.

صدمه به رشد کودک

انتشار امواج غیر دمایی wifi و گوشی‌های هوشمند می‌تواند رشد سلولی نرمال را به چالش بکشد؛ و به ویژه آن را وارد چرخه مرگ کند. تحقیقی روی حیوانات در ۲۰۰۴ تأخیر در رشد کلیه را ثابت کرد به اضافه تحقیقات دیگر که همگی مربوط به تداخل در پروتئین سازیست. این موضوع در کودکان و جوانان بیشتر اثر می‌کند؛ چون میزان پروتئین‌سازی در نتیجه رشد بالاتر است.

تأثیر بر رشد سلول

زمانی که گروهی از دانش‌آموزان پایه نهم دانمارکی عدم تمرکز حواس خود را پس از یک شب خوابیدن با گوشی زیر سر تجربه کردند، تصمیم گرفتند آزمایشی طراحی کنند که اثر آن را بر موجودات زنده نشان دهد. آن‌ها دو گیاه مشابه را در دو اتاق پرورش دادند؛ یکی در اتاقی خالی از امواج وایرلس و دیگری در اتاقی با دو منبع از آن! نتایج همانطور بود که انتظار می‌رفت؛ گیاهی که تحت تأثیر امواج بود رشد کمتری داشت!

برهم زدن کارکرد مغز

بعد از انجام آرمایش قبل توسط دانش‌آموزان دانمارکی دانشمندان شروع به تحقیق درباره تأثیر امواج ۴G روی کارکرد مغز کردند تا اینکه سال گذشته بررسی‌های MRI خبر از کاهش فعالیت مغز در چندین ناحیه داد.

کاهش فعالیت مغز در زنان

گروهی ۳۰ نفری از داوطلبانی سالم متشکل از ۱۵ مرد و ۱۵ زن یک تست ساده حافظه را انجام دادند. ابتدا کل گروه تست را بدون این که تحت تأثیر هیچ موجی قرار بگیرند انجام دادند و مشکلی پیش نیامد؛ سپس آن‌ها تحت تأثیر یک منبع wifi با قدرت ۲.۴ GHz قرار گرفته و آزمایش را تکرار کردند. در حین آزمایش فعالیت مغز افراد هم اندازه گرفته می‌شد که زنانِ گروه تغییریی قابل ملاحظه در فعالیت مغز و سطح انرژی نشان دادند!

بی‌اثرکردن اسپرم‌ها

قبل از این اثبات شده است که گرمای تولید شده به‌وسیله لپ‌تاپ، اسپرم‌ها را نابود می‌کند. اکنون نتایج جدیدی از آزمایش‌ها بدست آمده است. قرار گرفتن در معرض امواج wifi تهدیدی دیگر برای مردان است. این کار باعث کاهش قدرت حرکتی اسپرم‌ها شده و به DNA آن‌ها آسیب می‌رساند. این آزمایش‌ها هم روی حیوانات و هم روی انسان‌ها انجام گرفته است.

تأثیر احتمالی روی باروری

تأثیر فقط روی اسپرم‌ها نیست! آزمایش‌های ذکر شده روی حیوانات بیانگر تأثیر این امواج بر تولید تخمک هستند. در یکی از آزمایش‌ها، موش‌هایی را به مدت ۴۵ روز و هر روز ۲ ساعت در معرض امواج wifi قرار دادند که به طریق معنا داری سطح استرس اکسیداتیو آن‌ها افزایش پیدا کرد. آسیب سلولی و تأثیر روی ساختار DNA ممکن است تأثیر غیرمعمولی بر حاملگی و رشد سلول تخم بگذارد.

مؤسسه Karolinska سوئد در ۲۰۱۱ هشداری را منتشر کرد که بیانگر نکات زیر بود:

  • زنان باردار در استفاده از دستگاه‌های وایرلس احتیاط کنند و همچنین فاصله خود را با استفاده‌کنندگان از این دستگاه‌ها هم حفظ کنند.
  • استاندارد‌های ایالات متحده و کانادا برای استفاده از فرکانس‌های رادیویی و ریزموج‌ها هنوز مناسب نیست.[با توجه به وضعیت این کشور‌ها تجربه نشان داده است که ما باید بیشتر احتیاط کنیم!]
  • حتی استاندارد‌های لحاظ شده نیز از تأثیر این امواج بر جنین چشم‌پوشی می‌کنند.

تحریک استرس قلبی

اگر فکر می‌کنید که سرعت فعالیت قلب شما وقتی در حال کار با شبکه‌های وایرلس، ۳G یا LTE هستید افزایش پیدا می‌‍‌کند، این فقط یک فکر نیست! تحقیقی روی ۶۹ نفر گزارش داد که آن‌ها یک پاسخ فیزیکی واقعی به فرکانس‌های الکترومغناطیسی می‌دهند؛ این پاسخ شامل افزایش ضربان قلب بود؛ مثل مواقعی که فرد در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرد.

سرطان؟

این مورد بسیار بحث برانگیز است ولی ما نمی‌توانیم از بسیاری از مدل‌های حیوانی که در معرض این امواج قرار گرفته و خطر ایجاد تومور در آن‌ها افرایش یافته چشم‌پوشی کنیم. هر چه مطالعات روی انسان‌ها در این زمینه کم است ولی موارد زیاد است. در یکی از این کیس‌ها زنی ۲۱ ساله بدون هیچ پیش‌زمینه خانوادگی سرطان پستان گرفته بود؛ آنچه که این مورد را منحصر به فرد کرده این است که این زن درست در نقطه‌ای از بدنش سرطان ظاهر شده که گوشی موبایل خود را آنجا نگه‌ داری می‌کرد.

از خودتان محافظت کنید!

با این که نمی‎توان از خطرات بیشماری که نام برده شد چشم‌پوشی کرد ولی محققان راه‌هایی را برای محافظت پیشنهاد می‌کنند؛ یکی از این راه‌ها افزایش ملاتونینی است که در معرض امواج قرار می‌گیرد. مکمل‌های غذایی این ماده می‌تواند راهکار مناسبی باشد. آزمایش L-Carnitine روی حیوانات نشانگر ایجاد آنتی‌اکسیدان‌هایی است که مواد غذایی را در مقابل امواج ۲.۴ GHz محافظت می‌کنند.
اگرچه راهکار‌های نام‌برده می‌تواند محافظ شما باشد ولی اثرات را به کلی دفع نمی‌کند. در مناطق زندگی ما هم کلی از این امواج وجود دارد. شما با توجه کردن به نکاتی می‌توانید خطرات را کاهش دهید:

سعی کنید حدالامکان گوشی، لپ‌تاپ و تبلت خود را نزدیک بدنتان نگه ندارید و اگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، خاموششان کنید؛ خاموش کردن مودم نیز یادتان نرود! همچنین دستگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانند با فرکانس‌های الکترومغناطیس مقابله کنند؛ از جمله :

  • محافظ صفحه نمایش با نیروی الکتروموتیو کمتر
  • مقایسه سلول‌های خونی در حالت استفاده از EMF Shield و عدم استفاده از آن
    مقایسه سلول‌های خونی در حالت استفاده از EMF Shield و عدم استفاده از آن

  • HARApad EMF protection device  HARApad Elite 2.0 Computer Pad-virtualdr.irphone_pad3-1-virtualdr.ir
  • EMF Absorber
  • absorber-virtualdr.ir
  • منبع: globalhealingcenter

________________________________________________________________________

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید