انتشار این مقاله


آیا استفاده از صابون‌های آنتی باکتریال بهتر از صابون‌های معمولی است ؟

بعضی از محصولات آنتی باکتریال وعده می‌دهند که ۹۹ درصد میکروب‌ها را از بین می‌برند ، اما آیا این محصولات واقعا این خاصیت را دارند ؟ و در صورت جواب مثبت آیا این عمل واقعا برای بدن مفید است ؟ بیشتر صابون‌های دست و بدنِ مایعِ معمول حاوی موادی شیمیایی مثل الکل و کلرین هستند […]

بعضی از محصولات آنتی باکتریال وعده می‌دهند که ۹۹ درصد میکروب‌ها را از بین می‌برند ، اما آیا این محصولات واقعا این خاصیت را دارند ؟ و در صورت جواب مثبت آیا این عمل واقعا برای بدن مفید است ؟
بیشتر صابون‌های دست و بدنِ مایعِ معمول حاوی موادی شیمیایی مثل الکل و کلرین هستند که می‌توانند باکتری‌ها را نابود سازند .
صابون‌هایی که برچسب آنتی باکتریال خورده‌اند ، حاوی مواد ضدباکتریایی بیشتری مثل تریکلوسان یا تریکلوکربن نیز هستند .
با این حال کارایی و نتایج استفاده از صابون‌هایی که حاوی تریکلوسان هستند مورد مناقشه‌ی پژوهشگران بوده‌ و درنهایت نیز ثابت شده است که برای خلاصی از باکتری‌های سطح پوست ، تریکلوسان مورد نیاز نیست .
دکتر Peter N.Wenger – پروفسور همکار در دپارتمان پزشکیِ پیشگیری و انجمن سلامت و متخصص کودکان در دانشگاه پزشکی و دندان‌پزشکی ایالت نیوجرسی – این‌گونه اشاره می‌کند :

کامل ترین شکل شستن دست ، شستن دست و به خصوص بین انگشتان با نیروی کافی است که موثرترین شیوه برای خلاصی از باکتری‌ها و اجسام باقی مانده از سطح پوست است .
بدن انسان برای هضم مواد غذایی و دفع کردن باکتری‌های مضر ، به باکتری‌های مشخصی نیاز دارد و تمام باکتری‌های روی سطح پوست دستتان لزوما مضر نیستند .
بدن شما به باکتری‌های مشخصی نیاز دارد تا محیط سالم و متعادلی را در سطح پوست حفظ کند .

و در ادامه نیز اشاره می‌کند که برای شست و شوی دست‌ها در خانه نیازی به صابون‌های آنتی باکتریال نیست .
با این حال در بیمارستان‌ها ، صابون‌های آنتی باکتریال می‌توانند در کشتن باکتری‌هایی که توسط کارکنان مراکز بهداشتی قابلیت انتقال از یک بیمار به بیمار دیگر را دارند ، موثر باشند .
به علاوه برطبق نشریه‌ای که توسط دانشگاه آموزشیِ سلامت عمومی در ایالت میشیگان منتشر می‌شود استفاده‌ی گسترده از تریکلوسان ممکن است باعث تکامل باکتری‌های مقاوم در برابر آن شود .
چندین تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که باکتری قابلیت مقاومت خود در برابر آنتی بیوتیک‌ها را بعد از قرار گرفتن در معرض تریکلوسان توسعه داده است .
از دیگر نتایج این تحقیق آن بود که میزان و غلظت تریکلوسان در صابون‌های آنتی باکتریالِ رایج به قدری نیست که در پیشگیری از بیماری‌های عفونی و کاهش سطح باکتری‌های موجود در سطح پوست موثرتر از صابون‌های معمولی باشد .
بانیان این تحقیق از سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) درخواست کردند که ادعاهای تبلیغاتیِ محصولات آنتی باکتریال را مورد ارزیابی‌های بیشتری قرار دهند ، خصوصا با در نظر گرفتن این امر که صابون‌های حاوی تریکلوسان در مقایسه با صابون‌های معمولی مزیت اضافه‌ای ندارند .

با این وجود بر طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ( CDC  ) مشکل پخش شدن بیماری توسط دست‌های آلوده منحصر به این نیست که صابون‌های آنتی باکتریال به خوبیِ وعده‌های تبلیغاتی خود عمل نمی‌کنند ، بلکه مشکل اصلی آن است که مردم  دست‌های خود را به اندازه‌ی کافی نمی‌شویند !
این مرکز هشدار می‌دهد که پنج ثانیه‌ای که به طور متوسط ، بیشترِ مردم صرف شستن دست‌هایشان می‌کنند به حدی کافی نیست که بتواند باکتری‌ها را به طور صحیح نابود سازد .
همچنین بر طبق گزارشات این مرکز بهترین کاری که  برای خلاصی از باکتری‌های مضر می‌تواند توسط افراد صورت گیرد ، شستن دست‌ها در مدت زمان طولانی‌تر و استفاده از آب گرم است .

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید