انتشار این مقاله


چگونه بیدار ماندن در طول شب بر باروری شما اثر منفی می‌گذارد؟

طبق تحقیقی جدید، زنانی که میخواهند باردار شوند و یا در انتظار بچه هستند باید در طول شب از روشنایی اجتناب کنند. دکتر راسل ریتر میگوید: تاریکی برای بهداشت باروری مطلوب در زنان و برای محافظت از جنین در حال رشد امری مهم است. در یک خلاصه تحقیقات که به صورت آنلاین در یک جولای […]

طبق تحقیقی جدید، زنانی که میخواهند باردار شوند و یا در انتظار بچه هستند باید در طول شب از روشنایی اجتناب کنند.

دکتر راسل ریتر میگوید: تاریکی برای بهداشت باروری مطلوب در زنان و برای محافظت از جنین در حال رشد امری مهم است.

در یک خلاصه تحقیقات که به صورت آنلاین در یک جولای منتشر شده بود، ریتر و همکارانش این تحقیقات گذشته را ارزیابی کردند و نقش ملاتونین و ریتم های شبانه روزی را در تولید مثل موفق در زنان بطور خلاصه بیان کردند.

طبق گفته ریتر شواهد اینطور نشان میدهد هر بار که در طول شب چراغ روشن میکنید، این باعث کاهش تولید ملاتونین میشود.

ملاتونین هورمونی است که بوسیله غده پینه آل در مغز، در پاسخ به تاریکی ترشح میشود. این هورمون وقتی زنان میخواهند باردار شوند بسیار مهم است، زیرا از تخم های آنها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت میکند.ملاتونین خواص آنتی اکسیدان قوی دارد که از تخم در برابر آسیب رادیکالی، به خصوص زمانی که زن، تخمک تولید میکند، محافظت میکند.

ریتر میگوید: اگر زنی میخواهد باردار شود، حداقل ۸ ساعت در طول شب باید در تاریکی باشند. چرخه تاریکی- روشنایی از یک روز به روز بعدی باید منظم باشد؛ در غیر اینصورت ساعت بیولوژیکی آن فرد به هم میخورد.

آلودگی نوری

هشت ساعت تاریکی در طول شب به هنگام بارداری مطلوب است و بطور ایده آل نباید هیچ وقفه ای با روشنایی ایجاد شود.این امر به خصوص در سه ماهه آخر بارداری حائز اهمیت است.

روشن کردن چراغ به هنگام شب تولید ملاتونین را در زنان سرکوب میکند و به این معنی است که مغز جنین، مقدار کافی ملاتونین برای تنظیم ساعت بیولوژیکی خود دریافت نمیکند.

مطالعات حیوانی نشان میدهند، اختلالات در  محیط تاریک و روشن مادر شاید با مشکلات رفتاری کودکان در ارتباط باشد.این موضوع باعث شده برخی از پژوهشگران روی اختلالات مشابه به هنگام بارداری در زنان تمرکز کنند.آنها به این نتیجه رسیدند که این اختلالات میتواند باعث کمبود توجه، اختلال بیش فعالی و یا اختلالات طیف اوتیسم در کودکان بشود.

ریتر میگوید: ما با یک چرخه منظم تاریکی- روشنایی به مدت ۴ میلیون سال تکامل یافته ایم که ریتم های شبانه روزی را تنظیم میکند.ما این چرخه را با اختراع چراغ به هم زده ایم، که ساعت بیولوژیکی را در شب مختل میکند و سطح ملاتونین را پایین می آورد. برای ایجاد کردن این اختلال یک هزینه بیولوژیکی هم وجود دارد.

خانمها چه کار میتوانند بکنند

پس بنابراین خانمهایی که میخواهند بچه دار شوند یا باردار هستند برای اجتناب از این اختلالات چه کار باید بکنند؟

ریتر میگوید: تاریکی برای یک ساعت بیولوژیکی منظم و تولید مقدار کافی ملاتونین ضروری است. با این حال ماندن در تاریکی کاری با خواب ندارد. خواب خوشایند است ولی این تاریکی است که برای تولید ملاتونین در مغز لازم است.

او پیشنهاد داد مطمئن شدن از تاریک بودن اتاق خواب، بدون افتادن نوری از بیرون یا از تلوزیون یا گجت های خیره کننده میتواند مناسب باشد.کسانی که از چراغ خواب استفاده میکنند بهتر است به جای نور سفید یا آبی از نور قرمز یا زرد استفاده کنند.کسانی هم که نمیتوانند بخوابند نباید چراغ روشن کنند.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *