انتشار این مقاله


درباره‌ی اختلالات تغذیه‌ای چه می‌دانید؟

مشکلات تغذیه ای شامل مواردی می‌شود که در آن‌ها رابطه ی سالمی بین فرد و غذا وجود ندارد و به طور کل، خود شامل سه گروه اصلی می‌باشند: آنورکسیا نرووسا: این مشکل به طور عمده با کاهش وزن به دلیل ورزش و رژیم های سنگین شناخته می‌شود. در این اختلال، افراد پیوسته فکر می‌کنند که […]

مشکلات تغذیه ای شامل مواردی می‌شود که در آن‌ها رابطه ی سالمی بین فرد و غذا وجود ندارد و به طور کل، خود شامل سه گروه اصلی می‌باشند:

  1. آنورکسیا نرووسا: این مشکل به طور عمده با کاهش وزن به دلیل ورزش و رژیم های سنگین شناخته می‌شود. در این اختلال، افراد پیوسته فکر می‌کنند که هیچگاه نمی‌توانند به اندازه کافی لاغر باشند و همواره علیرغم کاهش وزن شدید، احساس چاقی می‌کنند.
  2. بولیمیا نرووسا: به طور عمده توسط چرخه های دو مرحله ای شامل مرحله ی تغذیه ی شدید و به دنبال آن مرحله ی رژیم برای جبران افزایش وزن، شناخته می‌شود.
  3. اختلال تغذیه ای بینگ: شامل دوره های مشخصی می‌باشد که فرد در آن‌ها به تغذیه شدید می‌پردازد و به طور عمده با احساس عدم کنترل بر میزان تغذیه همراه است.

مقاله‌ی مرتبط: پرخوری و بی‌اشتهایی عصبی


به نظر می‌رسد که اختلالات تغذیه ای در سنین نوجوانی و جوانی در افراد بروز می‌کنند و در بیان دختران و زنان شایع تر هستند. علت اصلی این اختلالات به طور دقیق مشخص نشده است اما تحقیقات حاکی از این است که اختلالات تغذیه ای با عوامل روان شناختی و پزشکی نظیر کمبود اعتماد به نفس، افسردگی و اضطراب در ارتباط می‌باشند.

برای بعضی از افراد، تمرکز کردن روی غذابه عنوان راهی برای کسب کنترل آنان بر جنبه های دیگر زندگی مطرح است. با وجود اینکه این روش در ابتدا با کاهش یا افزایش اندک در میزان غذای مصرفی بروز می‌کند، ممکن است با گذر زمان از کنترل فرد خارج شده و موجب بروز مشکلات جدی در سلامت افراد شود که در صورت عدم درمان، پیامد های شدید تری را در پی خواهد داشت.

به طور معمول، افرادی که دارای اختلالات تغذیه ای می‌باشند، سعی در مخفی کردن عادت های ناسالم غذایی خود دارند، به همین دلیل تشخیص این اختلال ها در مراحل اولیه آن کار آسانی نیست.

این اختلالات قابل درمان بوده و بسیاری از افراد مبتلا، می‌توانند با استفاده از برنامه ای مناسب و رعایت موارد توصیه ای، به حالت طبیعی بازگردند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید