انتشار این مقاله


۵ نکته برای نوجوانان درباره‌ی افسردگی

اگر شما در دوره‌‌ی ۱۲ تا ۲۰ سالگی باشید باید بدانید که نوجوان بودن ساده نیست! و اگر شما امروز نوجوان هستید، باید بدانید که این دوره واقعا از همه‌ی دوره‌ها و روز‌های دیگر سخت‌تر است. در این سن یک کشمکش قدیمی با هورمون‌ها، تکالیف، دوستان و خانواده وجود دارد، اما امروز به عنوان یک […]

اگر شما در دوره‌‌ی ۱۲ تا ۲۰ سالگی باشید باید بدانید که نوجوان بودن ساده نیست! و اگر شما امروز نوجوان هستید، باید بدانید که این دوره واقعا از همه‌ی دوره‌ها و روز‌های دیگر سخت‌تر است.

در این سن یک کشمکش قدیمی با هورمون‌ها، تکالیف، دوستان و خانواده وجود دارد، اما امروز به عنوان یک فرد جوان باید بدانید که آن، فقط قله‌ی کوه‌ِ یخ است. شما با مشکلاتی روبه‌رو هستید که والدین شما تصور ندارند (و احتمالا هنوز نمی‌دانند.) قلدری، سوءمصرف مواد، سردرگمی جنسیتی، فشار جنسی، رسانه‌های اجتماعی، چاقی، … آشنا به نظر می‌رسند ؟!

وقتی درباره‌ی این مسائل فکر کنیم، تعجب‌آور نیست که ۲۰درصد نوجوانان قبل از رسیدن به جوانی، افسردگی را تجربه می‌کنند. (بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴)

چه از افسردگی، اضطراب، و سایر اختلالات در رنج باشید، و چه نه، نکاتی وجود دارد که شما باید درباره‌ی بهداشت و سلامت روانی بدانید.


مقاله‌ی مرتبط: افسردگی؛ با علائم احساسی آن آشنا شوید


 

افسردگی چیزی بیشتر از یک «احساس» است.

اگر شما افسرده باشید به سادگی متوجه چیز بی‌مورد و اشتباهی خواهید شد.  چرا که؛ خب!، همانطور است! افسردگی یک اختلال روانیست، یک حال بد نیست! و البته، علایم افسردگی و تاثیرات آن، فقط در ذهن و روان شما نیست. نوجوانان افسرده بیشتر مشکلات جسمیِ سلامتی را تجربه می‌کنند. از بی‌خوابی تا چاقی و حتی کمردرد! تغییر در اشتها و وزن، بی‌حالی. اما، حدس بزنید چه می‌شود ؟! همین که قبول کنید افسردگی یک بیماری ذهنیست، می‌توان درمانش کرد؛ قدرتش را از دست می‌دهد. اولین گام کمک گرفتن است. 


مقاله‌ی مرتبط: علایم فیزیکی افسردگی را می‌شناسید؟


افسردگی می‌تواند به خودکشی منجر شود.

بنابه‌‌گزارش CDC، هفده درصد دانش‌آموزان دبیرستانی، در ۱۲ ماه گذشته، مواجه‌ای جدی با خودکشی داشتند. ترسناک است! در کتاب جدیدم، «حالتان خوب است؟» توضیح داده‌ام که بیشتر مردمی که به خودکشی فکر کرده، و یا خودکشی کرده‌اند افسردگی داشتند. درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی فقط داشتن احساس بهتر و احساس خوب نیست. البته، داشتن حالی بهتر قطعا مهم است، چرا که به حفظ زندگی شما مربوط می‌شود.  اگر شما فرد افسرده‌ای را می‌شناسید، شاید وقتش رسیده باشد که سوال ساده‌ای از او بپرسید: «حالتان خوب است ؟!»

این، شما نیستید!

سنین نوجوانی خشن است، و گاهی اوقات سخت است که همانند خودتان احساس کنید، حتی اگر مطمئن نباشید پس او کیست! یک چیزی: وقتی شما افسردگی داشته باشید، شما خودتان نیستید، چرا که افسردگی یک دروغگوست. افسردگی داشتن همانند داشتن عینک آفتابی در یک اتاق تاریک است. کاملا نگاه شما را مبهم و تاریک می‌کند. شما نمی‌توانید چیزی را و یا موقعیت را مثل واقعیت ببینید.  این دلیلِ مهم بودن «داشتن نگاه به هدف» است. الان وقت آن نیست که نگران مخالفت والدینتان باشید. از قضا آنها از شما حمایت خواهند کرد و هرموقع نیاز بود به شما کمک خواهند کرد.


مقاله‌ی مرتبط: افسردگی و اضطراب دوران نوجوانی روی بدن تاثیرگذار است.


صحبت کردن درباره‌ی افسردگی و خودکشی می‌تواند زندگیتان را حفظ کند.

افسردگی و خودکشی موضوعات داغ روز نیستند، اما وقتی از مشکل اجتناب کنید به بیماری اجازه می‌دهید قدرتش را حفظ کند؛ و شما مبارزه به تنهایی را انتخاب می‌کنید. حتی اگر شما احساس راحتی در صحبت با پدر و مادرتان نداشته باشید، منابع در دسترسی برای شما وجود دارد. دوستان و خانواده‌ی شما شاهراه‌های ابتدایی زندگی شما هستند، اما پزشک خانوادگیتان، معلم شما،و مسئولان اجتماعی همگی حرف‌های شما را خواهند شنید. و واقعا مهم نیست که با چه کسی صحبت می‌کنید، تا زمانی که این کار را انجام می‌دهید.

اگر شما از دوست یا عضوی از خانواده‌تان نگران هستید، شما می‌توانید یک مکالمه با او آغاز کنید، گاهی با یک سوال، به سادگی، حالت خوبه ؟!

امیدی هست.

امید واژه‌ای بزرگ و کلیست. واژه‌ای کلی و مبهم. امید یک نگرش خوش‌بینانه‌ست که به شما امکان می‌دهد ماحصل مثبتی از زندگیتان انتظار داشته باشید. شما می‌دانید که افسردگی یک دروغگوست. اما او همچنین یک دزد هم هست. او امید شما را می‌دزدد. زندگی بدون امید، یعنی زندگی کردن در دنیایی که شما همیشه در انتظار بدترین‌ها هستید. حتی اگر شما نمی‌توانید الان امیدوار باشید، باید بدانید که الان دلیلی برای امیدوار بودن وجود دارد. در هر موقعیتی که هستید، هر مشکلی که دارید، باید بدانید افرادی هستند که مراقب و نگران شمایند. اهداف کوچکی در نظر بگیرید تا بتوانید احساس امیدواری را روزانه افزایش دهید. این میتواند به سادگی خواندن و یا نوشتن یک جمله‌ی الهام بخش و یا برنامه‌ریزی با دوستان و دنبال کردنشان باشد.

حالتان خوب است ؟! اگر خوب نیستید، وقتش شده که به یکی بگویید!

 

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *