انتشار این مقاله


۴ راه برای ردکردن مؤدبانه‌ی پیشنهاد غذای دیگران و دور نشدن از هدف کاهش وزن خود

وقتی که به تازگی عادت غذایی سالم خود را یافته‌اید، همکارانتان شما را دعوت می‌کنند تا خوش‌حالتان کنند، همسرتان با یک پیتزای خیلی بزرگ به خانه می‌آید یا مادربزرگتان اصرار می‌کند تا یک تکه از چیزکیک خانگی را امتحان کنید. Cheryl Harris، مربی دارای گواهینامه‌ی سلامتی و تندرستی درFairfax، در ویرجینیا، می‌گوید: در بسیاری از […]

وقتی که به تازگی عادت غذایی سالم خود را یافته‌اید، همکارانتان شما را دعوت می‌کنند تا خوش‌حالتان کنند، همسرتان با یک پیتزای خیلی بزرگ به خانه می‌آید یا مادربزرگتان اصرار می‌کند تا یک تکه از چیزکیک خانگی را امتحان کنید.

Cheryl Harris، مربی دارای گواهینامه‌ی سلامتی و تندرستی درFairfax، در ویرجینیا، می‌گوید:

در بسیاری از فرهنگ‌ها، غذا دادن به یکدیگر نشانه‌ی عشق ورزیدن است.

به عبارتی دیگر، مادربزرگ با اصرار کردن به شما برای خوردن دسر، قصد ندارد تا سلامتی شما را به خطر بیندازد. این فقط روش او برای نشان دادن علاقه‌ی خود به شماست. اما اگر شما برای مدیریت وزن خود تلاش می‌کنید، سعی می‌کنید تا قند خون خود را کنترل کنید و یا با آلرژی یا حساسیت غذایی رو به رو هستید، با چه تدبیری می‌توانید این خوردنی‌های خوشمزه‌ی خانگی را رد کنید؟ در این‌جا ۴ روش آورده شده که می‌توانید امتحان کنید.

۱. طفره رفتن

قبل از این که دسر را برایتان آماده کنند، اهداف غذایی خود را برایشان توضیح دهید، این کار به بقیه کمک می‌کند تا بدانند چرا به غذای آن‌ها نه می‌گویید. Harris می‌گوید:

در بعضی شرایط می‌توانید چیزکیک را کنار گذاشته و بگویید که بعداً آن را امتحان خواهید کرد. اما اگر با نزدیکان خود باشید، طفره ‌رفتن سخت‌تر است. به آن‌ها بگویید که چگونه می‌توانند از شما حمایت کنند. برای مثال، ممکن است نخواهید، یا نتوانید که از چیزکیک آن‌ها بخورید، اما می‌توانید به آن‌ها بگویید که چقدر دوستشان خواهید داشت اگر کمی سوپ مرغ برای شما آماده کنند.

۲. کلمات انتخابی خود را تغییر دهید

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، مشخص شد که فرق مهمی بین گفتن “نمی‌توانم” و “نمی‌خواهم” وجود دارد، هنگامی که با خودتان، برای غلبه بر وسوسه صحبت می‌کنید. بعد از این‌ که از ۱۲۰ دانشجو، که همه هدف تغذیه‌ی مناسب را انتخاب کرده‌بودند، خواسته شد تا از “نمی‌توانم” ویا از “نمی‌خواهم” استفاده کنند، آن‌هایی که از “نمی‌خواهم” استفاده کرده‌بودند، احساس قدرت بیشتری در تصمیم خود داشتند.

خب بیایید به واقیعت نگاه کنیم: به جای این‌که بگویید نمی‌توانم بخورم، سعی کنید بگویید احساس خوبی نخواهم داشت اگر بخورم. چیزهایی هستند که به طور جهانی پذیرفته‌شده‌اند و احساس خوب نداشتن یکی از آن‌هاست. جدال با آن برای هرکسی سخت است. هم‌چنین این پیشنهاد برای کسانی که می‌خواهند مسائل پزشکی خود را شخصی نگه دارد، مفید است. چرا که همه نمی‌خواهند تا درباره‌ی بیماری دیابت یا سلیاک خود صحبت کنند.


مقالۀ مرتبط: درمان اختلالات غذايی


۳. آشپز را تحسین کنید

اگر ازتلاش‌های کسی قدردانی کنید، ممکن نیست که از شمارنجیده خاطر شود. Minh-Hai Alex، صاحب اندیشه‌ی غذایی در سیاتل، پیشنهاد می‌کند تا چند جواب تمرین‌شده را در جیب خود داشته‌باشید، مانند “خوشمزه به نظر می‌رسد، ولی من به آن حساسیت دارم” یا اگر مشکل آلرژی نداشتید “خیلی دوست دارم وقتی که سیر نیستم آن را امتحان کنم، می‌توانم مقداری از آن را به خانه ببرم؟”

۴. نه گفتن را یاد بگیرید

Alex می‌گوید:

یک – نه ممنونم – ساده کافی است. حتی اگر لازم باشد که آن را تکرار کنید. کسانی برایشان سخت است که غذایی را که دوست ندارند پس بزنند، ممکن است در کل در “نه” گفتن مشکل داشته باشند. بسیاری از مراجعین من که با پرخوری مشکل داشتند، در واقع اغلب مشکلشان راضی‌کردن دیگران و دیگران را در الویت قراردادن، بوده‌است.

او به مراجعینش یادآوری می‌کند که آن‌ها مسئول این نیستند تا با پرخوری و در نظرنگرفتن نیازهای بدن خود، دیگران را خوشحال کنند.

با گفتن نه به یک بشقاب غذا که آن را نمی‌خواهید یا برای آن بیش از حد سیر هستید، به احترام گذاشتن به خود و بدن خود، بله می‌گویید.

فاطمه قسمتی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید