انتشار این مقاله


چای؛ نوش‌دارویی برای روان

مصرف روزانۀ چای می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات شناختی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. بر اساس نتایج مطالعۀ جدیدی که در Journal of Nutrition, Health & Aging منتشر شده؛ مصرف روزانۀ یک فنجان چای می‌تواند دمانس۱ را از صحنۀ زندگی حذف کند، و این قضیه برای افراد مستعد به این وضعیت ناتوان‌کننده از اهمیت […]

مصرف روزانۀ چای می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات شناختی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

بر اساس نتایج مطالعۀ جدیدی که در Journal of Nutrition, Health & Aging منتشر شده؛ مصرف روزانۀ یک فنجان چای می‌تواند دمانس۱ را از صحنۀ زندگی حذف کند، و این قضیه برای افراد مستعد به این وضعیت ناتوان‌کننده از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطالعۀ بلندمدت ۹۵۷ آزمودنی مسن چینی – ۵۵ سال و بالاتر – طی چندین سال تحت نظر قرار گرفتند. گفتنی است که در آغاز مطالعه آزمودنی‌ها از نظر شناختی هیچ‌گونه اختلال/ناتوانی نداشتند.

فنگ و همکارانش دریافتند که مصرف روزانۀ چای، خطر ابتلا به اختلالات شناختی را کاهش می‌دهد. امتیاز تصویر: Deaphen.

دکتر لی فنگ۲ از دانشگاه ملی سنگاپور۳ توضیح می‌دهد:

ما اطلاعات مربوط به مصرف چای را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵؛ و در ادامه موارد ابتلا به اختلالات عصبی‌شناختی را طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ثبت نمودیم. با این که مطالعه روی یک جمعیت کوچک از آزمودنی‌های سال‌مند چینی صورت گرفته است، اما قابل تعمیم به سایر جوامع نیز می‌باشد. یافته‌های ما نشان از کاهش خطر ابتلا به دمانس دارد. علی‌رغم در دسترس بودن دوره‌های درمانی باکیفیت، هم‌چنان هیچ‌گونه درمان تضمینی برای دمانس وجود ندارد و راهکار‌های پیش‌گیری از این اختلال نیز در حد و اندازۀ انتظارات ظاهر نشده است.

پژوهشگران دریافتند که مصرف منظم چای می‌تواند خطر ابتلا به افول شناختی را تا سقف ۵۰ درصد – در افراد سال‌مند – کاهش دهد؛ این درحالی است که ناقلین ژن APOE-e4 – که افراد را نسبت به بیماری آلزایمر مستعدتر می‌سازد – یک کاهش ۸۶ درصدی را در این بخش تجربه می‌کنند.

تیم تحقیقاتی ادامه می‌دهد:

چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیاست. نتایج مطالعۀ ما نشان داده است که یک تغییر کوچک و ارزان‌قیمت در سبک زندگی؛ مانند مصرف روزانۀ چای، خطر ابتلا به اختلالات عصبی‌شناختی را طی سال‌های انتهایی عمر، کاهش می‌دهد.

محققان هم‌چنین دریافتند که این نقش حفاظت عصبی چای محدود به نوع چای نیست و انواع مختلف چای – سبز، سیاه و اولانگ۴ – را شامل می‌شود.


پی‌نوشت

۱. Dementia
۲. Lei Feng
۳. National University of Singapore
۴. Oolong


میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید