انتشار این مقاله


به کودکان خود آبمیوه ندهید

بر خلاف تصور برخی والدین، آبمیوه هیچ موقع جای میوه را برای کودک شما نمی گیرد.

بر خلاف تصور برخی والدین، آبمیوه هیچ موقع جای میوه را برای کودک شما نمی گیرد. لذا پزشکان با اعلام مقادیر مجاز نوشیدن آبمیوه برای گروه های سنی مختلف، خطرات آن را خاطر نشان کردند.


بر اساس تحقیقات اخیری که صورت گرفته است، انجمن پزشکی اطفال آمریکا ۱ اعلام کرد که کودکان زیر یک سال هیچ گونه آبمیوه ای نباید بنوشند. در سال گذشته، این انجمن مصرف آبمیوه را برای کودکان زیر ۶ ماه ممنوع کرده و محدودیت هایی هم برای سنین بالاتر ایجاد کرده بود. اما بعد پزشکان در مورد مصرف هر گونه آبمیوه  برای کودکان زیر یکسال هشدار دادند. یکی از ساده ترین دلایل این محدودیت، عدم وجود مواد مغذی و مورد نیاز برای بدن کودک در آبمیوه است. کلیات و نتایج این تحقیق در ۲۶ ماه می ۲۰۱۷ در ژورنال طب اطفال چاپ شده است.

به گفته ی دکتر استیون آبرام ۲، رییس دانشگاه طب کودکان در آستین تگزاس، کودکان بالای ۱ سال به مقدار محدودی باید آبمیوه بنوشند و هر چه سن بالاتر رود، مصرف خود میوه ارجحیت پیدا می کند، زیرا میوه فیبر بیشتر و قند کمتری نسبت به آبمیوه دارد و احتمال بروز چاقی و اضافه وزن یا پوسیدگی دندان ها با مصرف بیش از حد آبمیوه افزایش می یابد. هم چنین دکتر ملوین هی من ۳ از دانشگاه طب اطفال کالیفرنیا اظهار دارد:

با اینکه برخی از والدین آبمیوه های طبیعی به کودکان خود می دهند؛ ولی باز هم این مقدار جای میوه را نمی گیرد! این قند و کالری زیاد حاصل از آبمیوه برای کودکان نامناسب و برای کودکان زیر ۱ سال مسلما غیر ضروری است.

کودکان نوپا (۱ تا ۳ سال) بیشتر از ۴ اونس (۱۱۸ میلی لیتر) در روز مجاز به نوشیدن آبمیوه نیستند. در کودکان ۴ تا ۶ سال این میزان به ۶ اونس(۱۱۷ میلی لیتر) افزایش می یابد. نوجوانان ۷ تا ۱۸ سال نیز به میزان ۸ اونس(۲۳۷ میلی لیتر) در روز می توانند آبمیوه بنوشند. گاهی والدین جرعه جرعه به کودک خود آبمیوه می دهند؛ این روش دو عیب عمده دارد: یکی اینکه به خاطر قند زیاد، سلامت دهان و دندان کودک به خطر می افتد و دیگری، میزان مجاز مصرف آبمیوه رعایت نمی شود. والدین باید با تشویق کودک به خوردن میوه و آگاه کردن کودک خود از مضرات آبمیوه مثل چاقی، مراقب سلامت فرزند خود باشد.

طبق گزارشات انجمن پزشکی اطفال آمریکا، مصرف آبمیوه برای هیچ گروه سنی ضروری نیست؛ مایعات ضروری برای نوزادان تا ۶ ماه، شیر مادر یا شیر خشک و برای کودکان، آب و شیر کم چرب می باشد. آبمیوه های مصنوعی یا پاستوریزه، دارای ۱۰۰% آبمیوه نیستند. به علاوه در تولید این نوشیدنی ها از اسانس ها، رنگ های خوراکی و مواد نگه دارنده استفاده شده است که ارزش غذایی آنها را به مراتب پایین تر می آورد. پس طبق گفته ی دکتر پاملا آندرسون ۴ ، اگر آبمیوه مصرف می کنید، حداقل خودتان آنها را تهیه کنید!


پیوست

۱. American Academy of Pediatrics

۲. Steven Abrams

۳. Melvin B Heyman

۴. Pamela Anderson

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید