انتشار این مقاله


راهکاری جدید در جهت کاهش سرعت رشد سلول سرطانی

 سرطان یک بیماری بسیار پیچیده با تعریفی بسیار ساده است: رشد غیر عادی و غیر قابل کنترل سلول‌ها. محققان دانشگاه و مرکز تحقیقات زیستی Rochester، راهکار جدیدی کشف کرده‌اند که به صورت بالقوه می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. این یافته‌ها از آزمایش بر روی سلول‌های سرطانی کلیه و دهانه رحم در آزمایشگاه نتیجه […]

 سرطان یک بیماری بسیار پیچیده با تعریفی بسیار ساده است: رشد غیر عادی و غیر قابل کنترل سلول‌ها.
محققان دانشگاه و مرکز تحقیقات زیستی Rochester، راهکار جدیدی کشف کرده‌اند که به صورت بالقوه می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد. این یافته‌ها از آزمایش بر روی سلول‌های سرطانی کلیه و دهانه رحم در آزمایشگاه نتیجه گیری شده است. موسسات ملی سلامت بر روی این راهکار سرمایه گذاری کرده‌اند؛ گرچه برای استفاده انسانی هنوز راه درازی در پیش است.

مقاله مرتبط: سرطان چیست و چگونه باعث مرگ می‌شود؟


سرطان: اشتباه در چرخه سلولی

همه سلول‌ها در طول فعالیت خود در چرخه‌ سلولی قرار دارند؛ چرخه سلولی شامل مجموعه‌ای از پدیده‌هاست که به رشد و تقسیم عادی سلول می‌انجامد. در سرطان، چرخه سلولی از کنترل خارج می‌شود؛ سلول‌ها بدون توقف تقسیم شده و بافت‌های اطراف را مورد تهاجم قرار می‌دهند.

محققان موفق شده‌اند پروتئینی تحت عنوان Tudor-SN در سلول کشف کنند؛ این پروتئین در مرحله آماده‌سازی چرخه سلولی بسیار حائز اهمیت است. مرحله آماده سازی مرحله‌ای در چرخه سلولی است که طی آن سلول آماده تقسیم می‌شود. با حذف این پروتئین با استفاده از تکنولوژی ویرایش ژن CRISPR-Cas9 از سلول توسط دانشمدان، آماده سازی سلول برای تقسیم مدت زمان بیشتری به طول انجامید؛ به عبارت دیگر، حذف Tudor-SN سرعت چرخه سلولی را کاهش داد.

Reyad A. Elbarbary، نویسنده ارشد این پژوهش و دانشیار مرکز RNA Biology و دپارتمان بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه علوم‌پزشکی Rochester، بیان می‌کند:

ما می‌دانیم که Tudor-SN در سلول‌های سرطانی نسبت‌ به سلول‌های عادی به میزان بسیار بیشتری وجود دارد و بر این اساس، مطالعه ما این پروتئین را در راستای کاهش رشد سلول‌های سرطانی مورد هدف قرار می‌دهد.

این محقق در آزمایشگاه  Lynne E. Maquat، متخصص سرشناس در حوزه RNA Biology، در حال فعالیت است. او ادامه می‌دهد:

ترکیباتی برای مهار این پروتئین وجود دارد که گزینه‌های مناسبی برای روش‌های درمانی آینده می‌باشند.

کاهش سرعت رشد سلول؛ درمانی برای سرطان

تیم Maquat کشف کردند که Tudor-SN با کنترل microRNAها، چرخه سلولی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. microRNAها مولکول‌هایی هستند که به دقت بیان هزاران ژن انسانی موجود را تنظیم می‌کنند.

با حذف Tudor-SN از سلول انسانی، سطح microRNAهای موجود در سلول بالاتر می‌رود. افزایش این مولکول‌ها در سلول به منزله ترمز برای ژن‌های محرک رشد سلولی است. با خاموش شدن این ژن‌ها، گذر سلول از مرحله آماده‌سازی به مرحله تقسیم بسیار آهسته‌تر صورت می‌گیرد.

Maquat، پروفسور بیوشیمی و بیوفیزیک و رئیس مرکز RNA Biology بیان می‌کند:

از آنجا که مشکل اصلی سلول‌های سرطانی در چرخه سلولی است، هدف قرار دادن فاکتورهای دخیل در این چرخه مسیری امیدبخش در درمان سرطان به نظر می‌رسد.

این پژوهشگران امتیاز روش‌های درمانی مبتنی بر این پروتئین را برای خود ثبت کردند. قد م بعدی این پژوهش کشف چگونگی عملکرد Tudor-SN به منظور طراحی داروهای موثر می‌باشد.


مقالات مرتبط: راهى جدید برای درمان سرطان

                      نانودیسک ها،راهکاری جدید برای درمان سرطان!


 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید