انتشار این مقاله


ویتامین ‌D و سرطان پستان

محققان اخیراً به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش ویتامین ‌D با افزایش ریسک ابتلا به سرطان هماهنگ است.

تحقیقات جدید نشان داده است که کمبود ویتامین D با رشد تومور و متاستاز آن در سرطان سینه ارتباط دارد. این مطالعه در ابتدا بر روی موش‌ها آزمایش شد و رابطه‌ی بین سطح ویتامین ‌D در بدن با مقدار ID1 که انکوژن مسئول رشد تومور و متاستاز آن در سرطان سینه است، مشخص شد.


مقاله‌ی مرتبط: ویتامین D و واقعیت‌هایی که باید درباره‌ی آن بدانید


ویتامین D موجود در غذا یا ساخته شده در بدن در اثر مواجهه با نور خورشید، به هورمون کلسی‌تریول۱ در بافت‌های دیگر بدن از جمله بافت پستان تبدیل می‌شود. کلسی‌تریول به رسپتور۲ ویتامین D اتصال یافته و ژن‌هایی را در داخل بافت فعال می‌کند. بعضی از این ژن‌ها با سرطان در ارتباطند.
دکتر برین فلدمن۳ می‌گوید:

مطالعات نشان داده‌است که هرچقدر سطح ویتامین D در خون پایین باشد، ریسک ابتلا به سرطان سینه و متاستاز آن افزایش خواهد یافت.

طی آزمایشی بر روی موش‌هایی که تومور به بدنشان تزریق شده بود، به گروهی از آن‌ها رژیم غذایی فاقد ویتامین D و به گروهی از آن‌ها رژیم غذایی استاندارد دادند. مشاهده شد که گروهی از آن‌ها که با ویتامین D تغذیه نشده بودند، رشد تومور سریع‌تر و وخیم‌تر از گروه دیگر بود. در آزمایشی دیگر مشاهده شد که موش‌هایی که دارای سرطان پستان وخیمی بوده و متاستاز داده، در بدن خود تعداد VDR کمتری دارند در حالی که در بدن موش‌هایی که سطح VDR نرمال داشتند، متاستازی صورت نگرفته است.

در اثر کمبود ویتامین D و یا VDR در موش‌ها، مشاهده شد که میزان بیان ژن ID1 در سلول‌های پستان افزایش می‌یابد. در واقع VDR تنظیم کننده‌ی اصلی بیان ژن ID1 است. محققان خواستار انجام این آزمایش بر روی انسان‌ها شدند. آن‌ها نتیجه گرفتند که هنگامی که سلول‌ها با هورمون کلسی‌تریول تغذیه می‌شوند، بیان ژن ID1 کاهش می‌یابد.
محققان در آزمایشی دیگر میزان بیومارکر۴ ویتامین D را در بدن فرد مبتلا به سرطان اندازه گرفتند و مشاهده کردند که میزان آن هم در بدن این افراد نسبت به افراد سالم کمتر است.
در حال حاضر اطلاعات ناقصی در این زمینه وجود دارد که به بررسی بیشتر نیاز است. خانوم‌های بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند بنابراین بهتر است با مصرف ویتامین D این نیاز را برطرف کرده و از اتفاقات بعدی پیشگیری کنند.


منابع:


پی‌نوشت:

۱.calsitriol

۲.VDR

۳.Brian J. Feldman

۴.۲۵-hydroxyvitamin D (25OHD)

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید