انتشار این مقاله


آيا حذف صبحانه، به پر‌خوری منجر می‌شود؟

با حذف صبحانه میزان کالری دریافتی تغییر زیادی نمی‌کند، با این وجود آیا حذف صبحانه موجب کاهش وزن می‌شود؟

نیاز‌های زندگی مدرن، وقت کمی برای صبحانه باقی می‌گذارد؛ گرچه صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی اعلام شده است اما بر‌خلاف تحقیقات قبلی، یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد حذف صبحانه باعث پر‌خوری ما نمی‌شود.
در اين مطالعه، ٤٠ دختر نوجوان مورد بررسى قرار گرفتند، بيش‌تر شرکت‌کننده‌ها در روزهایی که صبحانه نمی‌خوردند در مقایسه با روز‌هایی که صبحانه می‌خوردند؛ ٣٥٠ کالری کم‌تر دریافت کرده بودند.


مقاله مرتبط: آیا صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است؟


محقق اصلی پژوهش، دکتر Julia Zakrzewski-Fruer از دانشگاه Bedfordshire لندن معتقد است با توجه به نتایج تحقیقات قبلی صبحانه نخوردن موجب پر‌خوری در طول روز می‌شود. محققان به تازگی یافته‌های تحقیق خود را در مجله‌ی تغذیه بریتانیا (British Journal of Nutrition) چاپ کردند. برای بسیاری، وعده‌ی صبحانه بخش مهمی از برنامه‌ی روزانه است. در مقابل عده‌ی دیگری، چند دقیقه خواب بیش‌تر را به صرف صبحانه ترجیح می‌دهمد. بر اساس يك نظرسنجى كه در سال ٢٠١٥ انجام شد، فقط ٤٧ درصد مردم ايالات متحده هر روز صبحانه مى‌خورند.
حذف صبحانه چه تاثیری بر سلامت ما می‌گذارد؟ تحقيقات قبلى بيان مى‌کنند بین صبحانه نخوردن و کاهش سلامت قلب ارتباط وجود دارد و هم‌چنین حذف وعده‌ی صبحانه موجب افزایش ریسک چاقی می‌شود. در تازه‌ترین مطالعه در این باره، دکتر Zakrzewski-Fruer و همکارانش به سعی کردند اطلاعات بیش‌تری کسب کنند.

دريافت كالرى كم‌تر با حذف صبحانه

در این مطالعه ۴۰ دختر ۱۱ تا ۱۵ ساله شرکت داشتند. هر یک از متقاضیان وارد گروهی شدند و رژیم متفاوتی برای دو سه روز صبحانه دریافت کردند. در گروه اول، شرکت‌کنندگان صبحانه‌ی کم شیرین (GL) مصرف کردند که ۴۶۸ کالری انرژی داشت. در گروه دوم شرکت‌کنندگان صبحانه‌ای نداشتند. هدف از این مطالعه، بررسی اثر سه روز متوالی مصرف صبحانه در مقایسه با حذف صبحانه، مادام داشتن فعالیت ورزشی در دختران نوجوان بود. شرکت‌کنندگان بایستی برنامه‌ی غذایی خود را یادداشت کنند هم‌چنین میزان فعالیت ورزشی آن‌ها نیز سنجیده می‌شود.
محققان دریافتند تفاوت کالری دریافتی در روزهایی که شرکت‌کنندگان صبحانه می‌خوردند در مقایسه با روز‌هایی که صبحانه را حذف کرده بودند ۳۵۳ کالری بود. هم‌چنین نتایج این مطالعه نشان می‌دهد مصرف صبحانه تاثیری بر میزان فعالیت بدنی ندارد.
محققان قادر نیستند اثر حذف صبحانه بر انرژی دریافتی و وزن را اثبات کنند، آن‌ها معتقدند در پی انتشار این پژوهش سوالات زیادی در خصوص مزایای احتمالی خوردن صبحانه طرح می‌شود.
دکتر Keith Tolfrey از دانشگاه Loughborough انگلیس بیان می‌کند:

گزارش‌های زیادی وجود دارد که حذف صبحانه با چاقی در ارتباط است و امکان دارد منجر به پیش‌بینی‌های زود‌هنگام شود، آیا صبحانه می‌تواند عامل مداخله‌ای برای کنترل وزن باشد؟


مقاله مرتبط: از دست دادن صبحانه در افراد جوان مساوی با کمبود مواد مغذی


این‌که چرا صبحانه خوردن با احتمال پایین بودن وزن و چاقی همراه است برای ما مشخص نیست و چرا به صبحانه به عنوان یک استراتژی موثر برای کاهش وزن مورد توجه است؟
تحقیقات بیش‌تر به ما کمک می‌کند اثر مصرف صبحانه را بر کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌ها در جوانان را ارزیابی کنیم.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید