انتشار این مقاله


نور خورشید کلیدی برای به کاهش وزن

با وجود تلاش‌های ما برای لاغر شدن، به نظر می‌رسد که در طول فصل تعطیلات به میزان بیشتری وزن اضافه می‌کنیم. دلیل این اتفاق چیست؟ مقاله‌ای جدید پاسخ شگفت انگیزی دارد. بسیاری از ما با پدیده‌ی اضافه وزن تعطیلات آشنا هستیم. درست است که در طول تعطیلات ما بیشتر در معرض خوراکی‌های خوشمزه نسبت به […]

با وجود تلاش‌های ما برای لاغر شدن، به نظر می‌رسد که در طول فصل تعطیلات به میزان بیشتری وزن اضافه می‌کنیم. دلیل این اتفاق چیست؟ مقاله‌ای جدید پاسخ شگفت انگیزی دارد.

بسیاری از ما با پدیده‌ی اضافه وزن تعطیلات آشنا هستیم. درست است که در طول تعطیلات ما بیشتر در معرض خوراکی‌های خوشمزه نسبت به دیگر اوقات سال قرار داریم، اما برخی از مطالعات نشان داده‌اند که در زمستان، با وجود تلاش‌های آگاهانه برای از دست دادن وزن همچنان دچار آن هستیم. چرا؟!

مقاله‌ی جدیدی با محققان دانشگاه آلبرتای کانادا، نشان می‌دهد محرکی غیرمنتظره برای افزایش وزن در زمستان وجود دارد: عدم وجود نور خورشید.
محققانی که با Peter Light از مؤسسه‌ی دیابت آلبرتا (Alberta) رهبری می‌شوند، تأثیرات نور خورشید را بر روی سلول‌های چربی زیر پوست یا همان سلول‌های چربی سفیدی که می‌توانند درست زیر پوست ما پیدا شوند، بررسی می‌کنند.
نتایج تحقیقات آن‌ها، این مقاله را موفقیت آمیز می‌کند که اخیراً در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است.

نور خورشید چگونه چربی را می‌سوزاند؟

Light و تیمش به بررسی اصطلاح بافت چربی زیر پوست (scWAT) ، که به گفته‌ی محققان ذخیره‌ی اصلی چربی در انسان و به عنوان یه ایفاکننده‌ی مرکزی نقش تنظیم متابولیسم کامل بدن است، می‌پردازند.

چربی سفید به عنوان نوعی چربی «بد»‌ شناخته می‌شود، زیرا کالری‌هایی را ذخیره می‌کند که برای سوزاندن انرژی مناسب هستند.
این نوع چربی اگر ناکارآمد باشد، می‌تواند منجر به اختلالات قلبی-متابولیکی مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی شود.

Light و همکارانش در تلاش برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع I، به دنبال راهی برای ایجاد ژن‌های این سلول‌های چربی سفید برای تولید انسولین در معرض خورشید بودند. آن‌ها به طور تصادفی متوجه شدند که سلول‌های scWAT تحت اثر نور آبی آفتاب، نوعی نور قابل مشاهده که باعث افزایش توجه و خلق و خوی در طول روز می‌شود، کوچک می‌شوند.


مقالۀ مرتبط: کلید کاهش وزن: مصرف کم بعضی اسیدآمینه‌ها


برای آزمایش بیشتر بر روی کشف آن‌ها، دانشمندان نمونه‌هایی از scWAT را از بیماران تحت عمل جراحی گرفته و تأثیرات نور آبی خورشید را بر روی سلول‌های چربی آزمایش کردند.

چیزی که آن‌ها یافتند به گفته‌ی Peter Light اینگونه است:

هنگامی که نور آبی خورشید، نوری که ما می‌توانیم با چشم مشاهده کنیم، به پوست ما نفوذ می‌کند و به سلول‌های چربی می‌رسد؛ قطرات چربی از نظر اندازه کوچک شده و از سول به بیرون آزاد می‌شوند. به عبارت دیگر، سلول‌های ما چربی زیادی را ذخیره نمی‌کنند.

توضیح افزایش وزن در زمستان

Light می‌گوید:

اگر یافته‌های ما مورد مطالعه قرار دهید، نور کم آفتاب برای ما که ۸ ماه از سال را در آب و هوای شمالی زندگی می‌کنیم، ممکن است باعث افزایش ذخیره‌ی چربی شود و به افزایش وزن معمول برخی از ما در طول زمستان کمک کند.

وی اضافه می‌کند:

این برای روز‌های اولیه می‌باشد، اما یک جهش غول پیکر نیست که فکر کنیم نور دریافت شده از طریق چشم که ریتم شبانه روزی را تنظیم می‌کند، می تواند از طریق سلول‌های چربی در نزدیکی پوست نیز تأثیر مشابهی را داشته باشد.

یافته‌ها ممکن است راه‌های جدید کاهش وزن یا درمان مبتنی بر نور خورشید را در درمان دیابت و چاقی هموار کند.
با این حال، Light در مقابل این یافته‌ها و دنبال کردن نور خورشید به منظور کاهش وزن به معنای واقعی کلمه هشدار می‌دهد چرا که هنوز متغیر‌های زیادی وجود دارد که ناشناخته‌اند.

او توضیح می‌دهد:

برای مثال ما هنوز شدت و مدت زمان نور مورد نیاز برای فعال شدن این مسیر را نمی‌دانیم. مشاهدات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نسل فعلی نسبت به والدین‌شان اضافه وزن بیشتری داشته باشند و شاید این موضوع بحث در مورد چگونگی قرار گرفتن سالم در معرض آفتاب باشد.

Light اینگونه نتیجه گیری می‌کند که در هر صورت این کشف هیجان انگیز مطمئناً سرنخ‌های جذاب بسیاری برای تیم او و دیگران در سراسر جهان، در اختیار قرار می‌دهد.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید