انتشار این مقاله


نکاتی که باید درمورد یوگا بدانید

یوگا پروسه‌ی معکوس‌کردن جریان انرژی و آگاهیِ بیرونی به درون است تا ذهن، به مرکز پویایی از هوشیاری تبدیل شده و دیگر وابسته به حواس‌های خطاپذیر نباشد. انجام تمرین های یوگا به صورت گام به گام به فرد این امکان را می‌دهد تا با ایجاد اتحاد بین ذهن و بدن، در زندگی روزمره نیز تعادلی ایجاد […]

یوگا پروسه‌ی معکوس‌کردن جریان انرژی و آگاهیِ بیرونی به درون است تا ذهن، به مرکز پویایی از هوشیاری تبدیل شده و دیگر وابسته به حواس‌های خطاپذیر نباشد.
انجام تمرین های یوگا به صورت گام به گام به فرد این امکان را می‌دهد تا با ایجاد اتحاد بین ذهن و بدن، در زندگی روزمره نیز تعادلی ایجاد کند. درحقیقت واژه‌ی یوگا به معنای اتحاد است؛ اتحادی بین هوشیاری فرد با روح طبیعت.
بسیاری از مردم عقیده دارند یوگا تنها مجموعه‌ای از تمرینات فیزیکی است که در چند دهه‌ی اخیر به محبوبیت رسیده‌است، اما این دیدی سطحی نسبت به دانش عمیق یوگا با قدمتی ۵۰۰۰ساله است.

به‌طورکلی، تمرینات یوگا از حرکاتی کششی به همراه تنفس عمیق و مدیتیشن تشکیل شده‌اند که به تقویت عضلات بدن به همراه افزایش سلامت ذهن و بهبود تمرکز کمک می‌کنند. بیش از ۱۰۰نوع متفاوت یوگا وجود دارند که برخی ‌از آنان، سرعت و قدرت بیشتر را می‌طلبند و برخی دیگر، آرام و ملایم اند.

برخی از انواع یوگا عبارت‌اند از:

هاتا: مشهورترین و ابتدایی‌ترین نوع یوگا که تمرکز آن بیشتر روی جنبه‌ی فیزیکی یوگاست وشامل حرکاتی پایه‌ای به همراه کنترل تنفس است.

وینیاسا: شامل حرکات و پوزیشن‌های متفاوتی است که به‌آرامی جریان می‌‌یابند.

یوگای قدرتی: این نوع‌از یوگا شامل حرکاتی شدیدتر و سریع‌تر است و تمرکز عمده‌ی آن روی تقویت عضلات است.

آشتانگا: نوعی از یوگا که با تکنیک‌های تنفسی خاصی همراه است و برای افرادی مناسب‌تر است که سابقه‌ی ورزشی دارند چرا که نیروی فیزیکی زیادی را می‌طلبد.

بیکرام یا یوگای داغ: شامل ۲۶ پوزیشن متفاوت است که در اتاقی با حرارت ۴۰درجه‌ی سانتی‌گراد و رطوبت ۴۰% انجام می‌شود.

آینگار: در این نوعِ یوگا، از اشیائی مانند طناب‌، تسمه، بلوک و صندلی برای یافتن موقعیت مناسب برای بدن استفاده می‌شود.

یوگای یین: این نوع یوگا از سنت تائویست منشا می‌گیرد و تمرکز اصلی آن روی ناحیه‌ی تحتانی بدن است. بیشتر پوزیشن‌های یین، منفعل و نشسته می‌باشند و عضلات ران، لگن و کمر را تقویت می‌کند. این نوع یوگا تنش و استرس را بهتر آزاد می‌کند و راه مناسبی برای ریلکسیشن است.

یوگای کندالینی: این یوگا برای تحریک آزادسازی انرژی در ستون فقرات طراحی شده‌است. کلاس‌های این نوع یوگا شامل مدیتیشن، تکنیک‌های تنفس و پوزیشن‌های متفاوت می‌باشند.

یوگا و انواع بیماری

یوگا فعالیتی بسیار مفید برای دیابت، فشار خون، کلسترول بالا و بیماران قلبی است و موجب افزاش نیرو، انعطاف و هوشیاری می‌شود. البته در صورتی که نوع آرامی از یوگا را برگزیده‌اید، نیاز است فعالیتی هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا را درکنار آن انجام دهید.
درصورت ابتلا به هریک از بیماری‌های ذکرشده، بهتر است پیش‌از شروع هر ورزشی با پزشک خود مشورت کنید چراکه برخی حرکات و شرایط می‌توانند برای شما خطرناک باشند.
برای مبتلایان به آرتریت، یوگا می‌تواند بدون تحت فشارقراردادن مفاصل، باعث افزایش آرامش و بازگردانی انرژی بیمار شود.

یوگا و بارداری

درشرایط بارداری، درصورت تایید پزشک، می‌توانید با قراردادن یوگا در برنامه‌ی خود، به حفظ تناسب اندام و افزایش سلامت جنین کمک کنید اما باید توجه کنید تمرینات خود را تحت نظر مربی متخصص درزمینه‌ی آموزش زنان باردار انجام دهید تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری کنید چراکه برخی هورمون‌های ترشح‌شده درزمان بارداری، با شل کردن مفاصل، احتمال آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهند. هم‌چنین از انجام حرکاتی که انعطاف بیش‌از حدی را می‌طلبند یا حرکاتی که با اعمال فشار روی کمر یا شکم همراه هستند خودداری کنید.
یوگای داغ نیز برای این شرایط مناسب نیست.

یوگا سن و جنسیتی خاص نمی‌شناسد، به تجهیزات زیادی نیاز ندارد پس هزینه‌ی زیادی نمی‌طلبد و درهرمکانی قابل اجرا است اما با وجود این‌که مقالات و کتاب‌های فراوانی در زمینه‌ی آموزش یوگا وجود دارند، بهترین راه‌ یادگرفتن آن، داشتن مربی مجرب است که به‌راحتی حرکات یوگای مناسب را به شما آموخته و خطاهای احتمالی‌تان را اصلاح کند.
هم‌چنین یوگا یک ورزش رقابتی نیست، پس نگران بهتر بودنِ سایرین در آن نباشید، تنها تمرکز خود را روی حفظ تمرکز خود هنگام انجام حرکات قرار دهید.


منابع

  • theguardian 
  • yogananda-srf
  • mindbodygreen 
  • webmd.com

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *