انتشار این مقاله


غذاهای مغز برای افزایش تمرکز

آیا غذاهای مغز واقعا می‌توانند به افزایش تمرکز شما یا بالابردن حافظه کمک کنند؟ با اضافه کردن این غذاها و نوشیدنی‌های “هوشمند” به رژیم خود شانس سالم باقی ماندن مغز خود را افزایش دهید. جینسنگ، ماهی، دانه‌ها، یا کافئین؟ به شایعات در مورد غذاها و مکمل‌های غذایی گوش دهید، و شما باور خواهید کرد که […]

آیا غذاهای مغز واقعا می‌توانند به افزایش تمرکز شما یا بالابردن حافظه کمک کنند؟ با اضافه کردن این غذاها و نوشیدنی‌های “هوشمند” به رژیم خود شانس سالم باقی ماندن مغز خود را افزایش دهید.

جینسنگ، ماهی، دانه‌ها، یا کافئین؟

به شایعات در مورد غذاها و مکمل‌های غذایی گوش دهید، و شما باور خواهید کرد که آن‌ها می‌توانند همه کار از افزایش تمرکز تا تقویت حافظه، میزان توجه، و کارکرد مغز را انجام دهند.
اما آیا آن‌ها واقعا مفید هستند؟ نمی‌توان منکر این شد که با بالا رفتن سن، بدن ما هم درست همراه با ما پیر می‌شود. خبر خوب این است که شما می‌توانید شانس خود را برای حفظ یک مغز سالم را افزایش دهید؛ اگر مواد غذایی نوشیدنی‌های ‘هوشمند’ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کافئین می تواند شما را هوشیارتر کند

هیچ دارو یا درمان کشف نشده و یا فرضی، با خواص فوق‌العاده و یا بسیار خاص برای تقویت IQ یا باهوش‌تر کردن شما وجود ندارد. اما مواد خاصی، مثل کافئین، می تواند به شما انرژی دهند و کمک کنند تا تمرکز کنید. کافئین موجود در قهوه، شکلات، نوشابه‌های انرژی‌زا و برخی از داروها، بی تردید شما را هوشیارتر می‌کنند، هر چند اثرات آن‌ها کوتاه‌مدت هستند. مقدار زیاد آن تاثیر را کمتر می‌کند؛ مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند شما را عصبی و ناراحت کند.


مقاله‌ی مرتبط: اینفوگراف: تأثیرات شگفت‌انگیز کافئین در انسان


شکر می‌تواند هوشیاری را افزایش دهد

شکر منبع سوخت ارجح مغرتان است اما نه قند، بلکه گلوکز، که بدن از قند و کربوهیدرات که می‌خورید آن را تولید می‌کند. به همین دلیل است که یک لیوان محتوی مواد شیرین برای نوشیدن می‌تواند باعث افزایش کوتاه‌مدت حافظه، تفکر، و توانایی‌های ذهنی شود. شکر زیاد مصرف کنید؛ هر چند، و حافظه می‌تواند همراه با بقیه بدن شما مختل شود. در مصرف قند، هوشیارانه‌تر عمل کنید تا بتواند بدون افزایش وزن، حافظه شما را افزایش دهد.

صبحانه بخورید تا به مغز سوخت رسانی شود

آیا به وسوسه شده‌اید تا صبحانه را از قلم بیندازید؟ مطالعات نشان داده‌اند که خوردن صبحانه ممکن است حافظه کوتاه مدت و توجه را بهبود بخشد. دانش آموزانی که صبحانه خوردند اغلب عملکرد بهتری نسبت به کسانی که صبحانه نخوردند داشتند. مواد غذایی در بالای لیست سوخت‌های مغر محققان شامل غلات کامل فیبر بالا، لبنیات و میوه‌ها هستند. پرخوری نکنید؛ پژوهشگران همچنین دریافتند که صبحانه‌های پرکالری به نظر مانع تمرکز هستند.


مقاله‌ی مرتبط: آیا واقعا صبحانه مهمترین وعده‌ی غذایی است؟


ماهی واقعا غذای مغز است

یک منبع پروتئینی مرتبط با ترقی مغز، ماهی است که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که کلید سلامت مغز هستند. این چربی‌های سالم قدرت مغزی شگفت انگیز دارند: یک رژیم غذایی با سطح بالاتری از آن‌ها با زوال عقل و خطرات سکته مغزی کمتر و زوال روانی کندتر ارتباط داده شده است؛ به علاوه، آن‌ها ممکن است یک نقش حیاتی در افزایش حافظه بازی کنند، به خصوص هر چه مسن‌تر شویم.
برای سلامت مغز و قلب، دو وعده در هفته ماهی بخورید.


مقاله‌ی مرتبط: چربی در تغذیه‌ی انسان


یک مقدار روزانه از آجیل و شکلات به رژیم خود اضافه کنید

آجیل و دانه‌ها منابع خوبی از ویتامین E آنتی اکسیدانی هستند که در برخی از مطالعات با زوال شناختی کمتر همراه با افزایش سن در ارتباط هستند. شکلات تیره همچنین دارای دیگر خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی است، و شامل محرک طبیعی مثل کافئین است، که می‌تواند تمرکز را بالا ببرد. از مقداری  آجیل و شکلات تیره در روز برای تمام مزایایی که نیاز دارید با حداقل کالری اضافی، چربی، قند یا شکر، لذت ببرید.


مقاله‌ی مرتبط: چهار دلیل برای مفید بودن شکلات برای سلامتی


آووکادو و غلات سبوس‌دار را هم اضافه کنید

هر عضو در بدن به خصوص قلب و مغز، به جریان خون وابسته است. رژیم غذایی سرشار از غلات سبوس‌دار و میوه‌هایی مثل آووکادو می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش دهد و کلسترول بد را کمتر کند. این کار خطر ابتلا به ایجاد پلاک را کاهش می‌دهد و باعث افزایش جریان خون می‌شود و یک روش ساده و خوشمزه برای تامین سوخت سلول‌های مغز را ارائه می‌دهد.
غلات سبوس دار، مانند ذرت بوداده و گندم کامل هم فیبر و ویتامین E در رژیم غذایی را تامین می‌کنند. آوکادو هر چند دارای چربی است، اما این چربی، چربی خوب برای شماست، چربی اشباع نشده‌ای که به جریان خون سالم کمک می‌کند.

زغال اخته؛ ماده مغذی فوق العاده

پژوهش‌ها در حیوانات نشان می‌دهد که زغال اخته ممکن است به محافظت از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند و ممکن است اثرات افزایش سن مانند آلزایمر یا زوال عقل را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از زغال اخته عملکرد یادگیری و عضله را در موش‌های پیر بهبود بخشیده است و آن‌ها را از لحاظ ذهنی با موش بسیار جوان‌تر برابر کرده است.

مزایای یک رژیم غذایی سالم

ممکن است قدیمی به نظر بیاید اما درست است: اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می‌تواند به توانایی شما برای تمرکز صدمه بزند. خوردن بیش از حد یا خیلی کم نیز می‌تواند تمرکز شما را مختل کند. یک وعده غذایی سنگین ممکن است باعث شود احساس خستگی کنید، در حالی که کالری بسیار کم می‌تواند درد گرسنگی که باعث عدم تمرکز ایجاد کند.
به مغز خود سود برسانید؛ برای یک رژیم غذایی متعادل و پر از طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم تلاش کنید.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و مکمل؟

قفسه‌های فروشگاه پر از مکمل‌هایی که مدعی افزایش سلامت هستند. اگر چه بسیاری از گزارش‌ها در مورد قدرت تقویت مغز مکمل‌ها مانند ویتامین B، C، E، بتاکاروتن و منیزیم امیدوار کننده است، اما یک مکمل تنها برای افرادی که رژیم غذایی آن‌ها فاقد مواد مغذی خاص هستند، مفید است.
برخی از محققان با احتیاط در مورد جینسنگ، جینکو و ویتامین، مواد معدنی، و ترکیب‌های گیاهی و تاثیر آن‌ها بر مغز ابراز خوشبینی می‌کنند، اما هنوز شواهد بیشتری مورد نیاز است. در این باره با پزشک خود مشورت کنید.


مقاله‌ی مرتبط: مکمل‌های غذایی؛ حقیقت تا خیال!


برای روز بزرگ آماده شوید

آیا می‌خواهید توانایی خود را برای تمرکز افزایش دهید؟ با وعده‌ی غذایی از آب میوه‌ی ۱۰۰% طبیعی، نان شیرین حلقوی سبوس دار با قزل‌آلا و یک فنجان قهوه آغاز کنید. به علاوه، برای خوردن وعده‌غذایی متعادل، متخصصان این پیشنهادات را ارائه می‌دهند:

  • یک خواب خوب شبانه داشته باشید
  • آب کافی بنوشید
  • ورزش کنید تا به افزایش تفکر کمک کند
  • مدیتیشن انجام دهید تا افکارتان پاک شود و آرام شوید

مقاله‌ی مرتبط: ۵ راه برای افزایش میزان بهره‌وری در طول روز


 

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *