انتشار این مقاله


چگونه ورزش بر شکل بدن تأثیر می‌گذارد؟

آیا تابحال فکر کرده‌اید که بدن‌ ورزشکاران حرفه‌ای چگونه شکل گرفته و مهم‌تر از آن، علت تفاوت‌آن‌ها با هم چیست؟ بسکتبالیست‌ها عموماً قد‌بلندند و دست و پای طویلی دارند در صورتی که ژیمناست‌ها دارای بدن کوچک و متراکمی هستند. کشتی گیران ماهیچه‌های ورزیده‌ای در نیم‌تنه بالای خود دارند، برعکس شمشیربازان ماهیچه‌های پاهایشان قوی می‌شود. درباره مقدار چربی بدن هم تفاوت وجود […]

آیا تابحال فکر کرده‌اید که بدن‌ ورزشکاران حرفه‌ای چگونه شکل گرفته و مهم‌تر از آن، علت تفاوت‌آن‌ها با هم چیست؟

بسکتبالیست‌ها عموماً قد‌بلندند و دست و پای طویلی دارند در صورتی که ژیمناست‌ها دارای بدن کوچک و متراکمی هستند. کشتی گیران ماهیچه‌های ورزیده‌ای در نیم‌تنه بالای خود دارند، برعکس شمشیربازان ماهیچه‌های پاهایشان قوی می‌شود. درباره مقدار چربی بدن هم تفاوت وجود دارد؛ درحالی که شناگران چربی زیادی در بدن خود دارند، دوندگان ماراتن کمترین میزان چربی را بین ورزشکاران دارا هستند.
برخی از تفاوت‌ها مثل قد، ژنتیکی است ولی اکثر آن‌ها نتیجه تمرینات سخت و مداوم ورزشکاران در یک رشته بخصوص ورزشی می‌باشد.

برای ورزشکاری درجه یک بودن به طوری که در المپیک بتوان ظاهر شد باید بدنِ چنان قدرتمندی داشت که از عهده نیاز‌های ویژه آن ورزش برآید. بوکسر‌ها اولاً باید بتوانند خوب ضربه بزنند، ثانیاً باید استقامت کافی را داشته باشند؛ چون ورزش بوکس به نسبت طولانی است. پس هرچقدر که ماهیچه بیشتری در بدن باشند، اکسیژن بیشتری هم برای عملکرد آن نیاز است.
شناگران نباید بیش از حد در بدنشان ماهیچه داشته باشند؛ چون در اصطکاک با آب سرعت آن‌ها را می‌گیرد. اگر ماهیچه بیش از حد باشد شاید ظرفیت هوازی آن‌ها را کاهش دهد و برای ادامه کار باید اکسیژن بیشتری مصرف کنند.
در این شرایط بدن سعی می‌کند در پاسخ به تطابق با شرایط ایجاد شده، تغییر کند؛ برای مثال چون شناگران حرفه‌ای مدت زیادی را در آب سرد سپری می‌کنند، بدنشان چربی بیشتری ذخیره می‌کند و این کار به شناور بودن آن‎‌ها کمک می‌کند.

Swim-virtualdr.ir
در بعضی از ورزش‌ها هم ورزشکاران نیاز دارند تا قسمت خاصی از بدنشان را ورزیده سازند تا در مقابل آسیب‌های احتمالی مقاوم باشند چون در هر ورزشی احتمال آسیب به قسمت خاصی از بدن بالاست؛ برای نمونه بازیکنان بسکتبال نیاز دارند تا پشتشان قوی باشد؛ چون قدشان بلند است و زود زود خم می‌شوند.
کشتی‌گیران هم باید ماهیچه‌های پشتشان قوی باشد تا بتوانند با حریفشان درگیر شده و او را به تشک بچسبانند و برای این کار تمرین‌های سختی انجام می‌دهند تا لایه‌های حجیم ماهیچه‌ای دور گردنشان به وجود بیاورند که زیر فشار دچار خفگی نشوند.

تقویت عضلات گردن
تقویت عضلات گردن

در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو، ۴۲ رشته ورزشی و ۳۰۶ رویداد وجود دارد که تقریباً ۱۰۵۰۰ ورزشکار در آن به رقابت می‌پردازند. اینکه بدن آن‌ها به چه شکلی است و چگونه به آن شکل درآمده شاید با هم فرق داشته باشد ولی همه آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند؛ به حداکثر رساندن قدرت و چالاکی و در عین حال آمادگی برای آسیب‌های احتمالی ویژه‌ی هر رشته! تمرین کردن برای هر ورزشی برای به اوج رساندن توانایی‌هاست ولی در عین حال باعث شکل‌گیری شکل خاصی از بدن نیز برای ورزشکاران می‌شود.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید