انتشار این مقاله


راهى جدید برای درمان سرطان

به تازگی مکانیسمی پیدا شده‌است که باعث می‌شود درسلول‌های سرطانی آپوپتوز(مرگ برنامه‌ریزی شده)اتفاق بیافتد . محققان این مکانیسم را برای درمان برخی بیماری‌های حاد مانند سرطان پانکراس،مفید می‌دانند. این مکانیسم با تغییر دادن پروتیین‌های خاص در بافت سرطانی اتفاق می‌افتد که روند بی‌رحمانه‌ی گسترش بیماری در کل بدن را متوقف می‌کند و این مکانیسم برخلاف […]

به تازگی مکانیسمی پیدا شده‌است که باعث می‌شود درسلول‌های سرطانی آپوپتوز(مرگ برنامه‌ریزی شده)اتفاق بیافتد . محققان این مکانیسم را برای درمان برخی بیماری‌های حاد مانند سرطان پانکراس،مفید می‌دانند.

این مکانیسم با تغییر دادن پروتیین‌های خاص در بافت سرطانی اتفاق می‌افتد که روند بی‌رحمانه‌ی گسترش بیماری در کل بدن را متوقف می‌کند و این مکانیسم برخلاف سایر راه‌های درمانی، با سلول‌های سالم کاری ندارد.

محققان این آزمایش تغییر ساختار سلول‌های سرطانی را در موش‌ها انجام دادند ولی نیاز است به تایید این مکانیسم در بدن انسان !برای انجام این مکانیسم،دانشمندان،پروتیین‌هایی را در نظر گرفتند که بر قسمتی از سلول به نام spindle ( مسیول سازماندهی ژنتیکی در طول میتوز) اثر می‌گذارند.این پروتیین‌ها از ماده‌ی شیمیایی phenanthridin  مشتق می‌شوند که فرآیند تقسیم سلولی را تحت تاثیر قرار داده و آن را متوقف می‌کند.

همانطور که می‌دانید سرطان از رشد غیر قابل کنترل سلول‌ها حاصل می‌شود که میتوان با این مکانیسم جدید، این روند را کنترل کرد.

کوهن آرمون(Cohen-Armon)می‌گوید:” درنتیجه‌ی این روند سلول‌های سرطانی به جای پخش شدن در کل بدن،از بین می‌روند.”

محققان امروزه این آزمایش را به صورت موفقیت آمیز روی تومور‌های متفاوتی مانند تومور سینه،ریه،رحم،کولون،پانکراس،خون و مغز درانسان انجام داده‌اند و این آزمایش در موش‌هایی که دارای سرطان سینه‌ی حادی ( triple negative breast cancer) بودند ونسبت به درمان‌های عادی مقاومت نشان می‌دادند،مفید بود که درنتیجه‌ی آن رشد سلول‌های سرطانی متوقف شد.

راه‌های پیشنهادی-درمانی دیگر:

  1. در سال گذشته دانشمندان گرجستانی پروتیین جدیدی به نام  ProAgio کشف کردند که این پروتیین با فعال کردن مکانیسم آپوپتوز در سلول‌های سرطانی باعث مرگ این سلول‌ها می‌شد.این مکانیسم(آپوپتوز) راهی است برای پاکسازی سلول‌های پیر از بدن که سلول‌های سرطانی از آن سرپیچی می‌کنند.
  2. در بعضی مطالعات به قطع کردن منبع غذایی (گلوکز)این سلول‌ها و همینطور غیرفعال کردن پروتیین MCL1 برای پیشرفت سلول سرطانی به سمت آپوپتوز،اشاره شده است.

تحقیقات درباره‌ی این پروتیین‌هایی که به تازگی کشف شده‌اند همچنان ادامه دارد تا محققان بتوانند از چگونگی تاثیر این مکانیسم برای درمان سرطان الهام گرفته و داروی ضد سرطانی را به دنیای پزشکی عرضه کنند.

 

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید