انتشار این مقاله


درباره‌ی قرص‌های لاغری چه می‌دانید؟ (بخش اول)

پیروی از رژیم غذایی مناسب و داشتن تحرک، کلید‌های اصلی داشتن یک وزن ایده‌آل هستند. با این‌حال، برخی افراد، ترجیح می‌دهند از نسخه‌های دارویی که برای کاهش وزن وجود دارند استفاده کنند. باید بدانید که در عین استفاده از این داروها، رژیم غذایی و ورزش را هم‌چنان در الویت قرار دهید.

پیروی از رژیم غذایی مناسب و داشتن تحرک، کلید‌های اصلی داشتن یک وزن ایده‌آل هستند. با این‌حال، برخی افراد، ترجیح می‌دهند از نسخه‌های دارویی که برای کاهش وزن وجود دارند استفاده کنند. باید بدانید که  در عین استفاده از این داروها، رژیم غذایی و ورزش را هم‌چنان در الویت قرار دهید.


مقاله‌ی مرتبط: دارو‌های لاغری چه خطراتی را به دنبال دارند؟


به‌علاوه، این داروها برای بسیاری از افراد بنابر دلایل مختلف قابل استفاده نیستند. پزشکان معمولا زمانی که BMI فرد، ۳۰ یا بالاتر از آن باشد، یا زمانی که فرد دارای BMI حداقل ۲۷ و شرایطی که با اضافه وزن مرتبطند نظیر دیابت نوع ۲ یا فشار خون بالا را دارد، این داروها را تجویز می‌کنند. در ادامه، رایج‌ترین داروهای لاغری و نکاتی که باید درباره‌ی آن‌ها بدانید بررسی خواهند شد نظیر اُورلیستات، بلویک، کُنتراو، ساکسِندا، فِنترمین و  کِسیمیا.

نکته‌ای که لازم به ذکر است، این است که شما باید پزشک خود را پیش از تجویز هرگونه دارو، از سابقه‌ی پزشکی کامل خود مطلع کنید. هرگونه آلرژی، استفاده از داروها یا مکمل‌های جانبی و حتی داروهای گیاهی باید به پزشک اطلاع داده‌شوند. شرایط پزشکی دیگر نظیر بارداری، شیردهی یا برنامه‌ریزی برای بارداری نیز از جمله موارد بالا محسوب می‌شوند.

اُرلیستانت (Orlistat)

چگونه عمل می‌کند؟ مانع جذب یک سوم چربی‌های مصرف شده توسط بدن می‌شود. نوعی از دارو که توسط پزشک تجویز می‌شود زنیکال (Xenical) نام دارد اما نوع بدون نسخه‌ی آن که در داروخانه‌ها موجود است و دوز آن، نصف دوز زنیکال است، اَلی (Alli) نام دارد.

آیا استفاده از آن در طولانی مدت بلامانع است؟ بله.

عوارض جانبی این دارو کدامند؟ کرامپ عضلانی غیرطبیعی، نفخ، مدفوع روغنی و تراوش‌کننده، افزایش حرکات دستگاه گوارشی.  این اثرات معمولاً موقتی و خفیف هستند اما در صورت مصرف بیش‌از اندازه‌ی غذاهای پرچرب، می‌توانند تشدید شوند. در موارد نادر، آسیب‌های شدید کبدی در افراد مصرف‌کننده‌ی اُرلیستات گزارش شده‌‌است با این‌که محققان مطمئن نیستند که این عارضه به علت مصرف این دارو به وجود آمده باشد.

چه چیز دیگری باید بدانید؟ پیش از مصرف این دارو، شما باید در یک رژیم غذایی کم‌چرب به سر ببرید (کمتر از ۳۰% کالری مصرفی روزانه). هم‌چنین، درصورتی که از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده می‌کنید، مصرف آن‌ها حداقل باید دو ساعت پیش از مصرف این دارو باشد چرا که این دارو به شکل موقتی، جذب ویتامین‌های A, D, E و K را برای بدن دشوار می‌کند.
اُرلیستات، تنها دارویی در نوع خود است که در آمریکا مورد تأئید واقع شده‌است. همه‌ی انواع دیگر داروهای کاهش وزن، اشتهای شما را کاهش می‌دهند.

بِلویک (Belviq)

چگونه عمل می‌کند؟ اشتها را محدود می‌کند.

آیا استفاده از آن در طولانی مدت بلامانع است؟ بله.

عوارض جانبی این دارو کدامند؟ رایج‌ترین عوارض جانبی این دارو در افرادی که به دیابت مبتلا نمی‌باشند، شامل سردرد، سرگیجه، تهوع، خستگی، خشکی دهان و اسهال است. در افراد مبتلا به دیابت نیز، رایج‌ترین عوارض جانبی این دارو شامل کاهش قند خون (هیپوگلیسمی)، سردرد، درد در ناحیه‌ی پشت، سرفه و خستگی است.
افرادی که همراه با بلویک، داروهای افسردگی نیز مصرف می‌کنند، باید تحت مراقبت دقیق باشند چرا که می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد.
زنان باردار و یا زنانی که قصد باردار شدن دارند نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

چه چیز دیگری باید بدانید؟ درصورتی که پس از گذشت ۱۲ هفته از مصرف دارو، ۵% از وزن خود را از دست ندادید، طبق دستور سازمان غذا و دارو، باید مصرف آن را متوقف کنید.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید