انتشار این مقاله


علل دو نیمه بودن مغز انسان

آیا تا به حال از خود پرسیده اید چرا مغز ما دو نیمه است؟! علل آن را در این مطلب عنوان می کنیم.

مغز انسان از دو نیمه تشکیل شده است؛ که در طول مطالعات گذشته و امروزی محققان علل و فواید آن را در یافته اند. از سالهای پیش دانشمندان کشف کردند که هر دو سمت مغز عملکرد های متفاوت از یکدیگر دارند. به طور مثال، نیمکره ی چپ مسئول زبان و سخن گفتن است، در حالی که نیمکره ی راست مسئول احساسات و شناخت چهره ی افراد و حالات آن می باشد. عملکرد مجزای دو نیمکره حقیقت دارد! معمولا افرادی که منطقی و آنالیزگر هستند از نیمکره ی چپ و افراد خلاق و هنرمند از نیمکره ی راست بیشتر استفاده می کنند.

در مطالعات جدید که در ۱۹ آوریل ۲۰۱۷ در ژورنال عصب چاپ شد، محققان سوال اینکه چرا مغز از دو نیمه تشکیل شده است را پاسخ دادند.

یکی از این دلایل این است که برای انجام کارهای پیچیده، پاسخ عملکردی ناحیه ی خاصی از مغز سریعتر و کارآمد تر است نسبت به پاسخ کل مغز! به بیان دیگر، هر ناحیه از مغز وظایف خاصی را بر عهده گرفته است تا انسان در پاسخ های عصبی دچار مشکل نشود. به طور مثال، زمانی که انسان در حال سخن گفتن است و از نیمکره ی چپ استفاده می کند، لازم است نیمکره ی دیگر در حال استراحت باشد تا بتواند در صورت رخداد محرک ها به آنها پاسخ مناسب دهد؛ که این مثال بازدهی بیشتر مغز را به هنگام دو نیمه بودن بیان می کند. هم چنین در استعداد های علمی، فنی و هنری، IQ و مهارت های خواندن، نیمکره های مغز به طور مستقل از هم کار می کنند و وظایف مخصوص به خود را دارند.

در مطالعات قبلی مشخص شد که علاوه بر عملکرد مغز ما، جنبه های رفتاری ما نیز نا متقارن است. مثلا بیشتر افراد چپ دست یا راست دست هستند، در حالیکه عده ای وجود دارند که ambidextrous هستند و از دو دست خود به نحو احسن می توانند استفاده کنند.

دو نیم بودن مغز، مختص انسان نیست!

دانشمندان در دراز مدت باور داشتند که نا متقارن بودن( از نظر عملکردی) مغز مختص انسان هاست؛ تا اینکه در دهه ی ۱۹۷۰ این باور غلط شروع به تغییر یافتن کرد. تحقیقات بر روی حیوانات نشان داد که حیواناتی مثل سهره ها( نوعی پرنده ی کوچک)، موش ها و ماکیان نیز مغز نا متقارن دارند. هم چنین این خصوصیت در بی مهرگانی مثل کرم ها و چهارپایانی مثل زنبور نیز وجود دارد.

حدود یک دهه پیش، مسئله ی نامتقارن بودن مغز دیگر موجودات را دکتر Onur Güntürkün، نورولوژیست دانشگاه Ruhr در بوخوم آلمان، تکذیب کرد. لذا دانشمندان هنوز هم به دنبال تحقیقات بیشتر بر روی این موضوع هستند. به گفته ی Güntürkün:

دانستن و مطالعه بر روی مکانیسم های ژنتیکی در تکامل نا متقارن مغز می تواند به اطلاعات ما در مورد نیمکره های مغز، عملکرد و علل تفاوت عملکرد آنها بیافزاید.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید