انتشار این مقاله


سندروم انفجار سر

سندروم انفجار سر اغلب با میگرن و سایر سر درد ها اشتباه گرفته می شود. در این مطلب با علائم آن آشنا می شویم.

بعضی از افراد صدای افتادن شیئی بر روی زمین یا نگاه لحظه ای به یک لامپ پر نور را تجربه می کنند، بدون اینکه این اتفاقات در واقعیت افتاده باشند! این افراد مبتلا به سندروم انفجار سر هستند. اطلاعات زیادی از این سندروم عجیب در دسترس نیست؛ اما از نشانه های آن، شنیدن صدا و دیدن نور به طور غیر واقعی می باشد که در ۱۶ آوریل در ژورنال Cephalalgia به چاپ رسید.

شنیدن صدای غیر واقعی

به گفته ی دکتر Brian Sharpless، استاد دانشگاه Argosy در ویرجینیا، افراد مبتلا به این سندروم به هنگام خواب یا بیداری، صداهایی بلند را درک می کنند که باعث سر درد شدید لحظه ای می شود. محققان هنوز دلیل اصلی این پدیده را نمی دانند، ولی بخشی از مغز بنام reticulum formation می تواند سبب بروز آن شود. این بخش در ساقه ی مغز و در پشت سر انسان قرار دارد که مرکز خواب  و فلج خواب را کنترل می کند.در مرحله ی اول خواب، نورون های شنوایی به تدریج خاموش می شوند تا صداها را نشنوند. در افراد مبتلا به سندروم انفجار سر، نورون ها نه تنها خاموش نمی شوند، بلکه صدایی بلند را به فرد القا می کنند.

افتادن شیئی از ارتفاع

در مطالعه ای که بر روی ۴۹ فرد جوان مبتلا به سندروم انفجار سر  انجام گرفت، مشخص شد که اکثر این افراد صدای افتادن اشیا را می شنیدند، سایر صدا ها مثل کوبیده شدن در و انفجار مواد منفجره به دفعات کمتر تکرار می شد. صداهای سخن گفتن، آهنگ و یا هر صدای معنی دار در این افراد گزارش نشده است.

۲۵% افراد دیدن یه نور پر رنگ را  گزارش کردند. عده ای هم ادعا کردند که در برخی مواقع، نحوه ی تنفس و تپش قلبشان بدون دلیل تند تر می شود. همان طور که گفته شد، اطلاعات زیادی از این سندروم در دسترس نیست، لذا بسیاری از موارد بیماری توسط پزشکان تشخیص داده نمی شود.


برای مطالعه ی بیشتر به منبع اصلی مراجعه کنید.


 

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید