انتشار این مقاله


مهیا کردن شرایط خواب

خیلی از افرادی که مشکلات خواب دارند می‌تواند با ایجاد یک رفتار مخصوص خوابیدن، بر بی‌خوابی‌شان غلبه کنند؛ ما به این رفتار “بهداشت خواب” می‌گوییم. ولی شاید مهمترین جنبه از این بهداشت خواب، مهیا کردن شرایط مناسب خواب است. از این شرایط می‌تواند به داستن یک تخت‌خواب تیره، آرام و با دمایی متعادل(که نه خیلی […]

خیلی از افرادی که مشکلات خواب دارند می‌تواند با ایجاد یک رفتار مخصوص خوابیدن، بر بی‌خوابی‌شان غلبه کنند؛ ما به این رفتار “بهداشت خواب” می‌گوییم.

ولی شاید مهمترین جنبه از این بهداشت خواب، مهیا کردن شرایط مناسب خواب است. از این شرایط می‌تواند به داستن یک تخت‌خواب تیره، آرام و با دمایی متعادل(که نه خیلی گرم باشد نه سرد، چیزی در حدود ۶۰ الی ۶۵ درجه فارنهایت که برای خیلی از مردم جواب می‌دهد.)

این به نظر یک سری توصیه‌های بدیهی به نظر می‌رسد، ولی اختلالات خواب می‌تواند به حدی ماهرانه خواب شما را تحت تاثیر قرار بدهد که شما حتی نفهمید که مشکل واقعا در شرایط خواب شما قرار دارد. برای مثال، زمانی که اولین اشعه‌های نور خورشید از پنجره‌ وارد اتاقتان می‌شود، این می‌تواند مکانیسم‌های قدرتمند خواب و بیداری را تحت تاثیر قرار بدهد و در نتیجه شما معمولا کمی زودتر از زمانی که خودتان می‌خواهید بیدار می‌شوید. بعد از چند روز یا چند هفته، این مقدار کمتر خوابیدن جمع می‌شود و به اندازه قابل توجه بدهی خواب تبدیل می‌شود.

به همان شیوه‌ی گفته شده، می‌شود برای سر و صدا و دمای نامناسب روندی را بیان کرد که بتواند به شکل ماهرانه کیفیت خواب شما را پایین بیاورد. اگر شما به این نکات توجه کنید و آن‌ها را مهیا کنیدو قدمی برای از بین بردن این موانع بردارید؛ برای مثال استفاده از پرده خاموشی موقع خواب برای تاریک کردن فضا، البته این کار ممکن است در توانایی بیدار شدن از خواب دخالت کند و آن را کم کند. یک سری وسائل ساده دیگر هم وجود دارند که می‌تواند به شما برای از بین اختلالات صدایی کمک کنند؛ پنجره دو جداره، استفاده از عایق‌ها صوتی یا وسائل مکانیکی مدرن عایق صوت و شاید صدای مداوم یک وسیله‌ای مانند پنکه.

زمانی که شما به هر زحمتی توانستید شرایط خوابیدن را مهیا کنید، حال نوبت به این می‌رسد که بر روی تشک خود تمرکز کنید. به هر حال شما حدود یک سوم از زندگی خود را بر روی آن می‌گذرانید و همچنین تشک مهمترین اثاثیه خانه نیز محسوب می‌شود. بر اساس نیاز هر فرد نوع و امکانات تشک متغیر است و برای همین نمی‌توان یک قاعده کلی برای این مورد بیان کرد؛ از مواردی که باید در مورد تشک به آن‌ها توجه کرد تعداد فنر، ثبات و استحکام، انتقال حرکت، تنظیم حرارت و امکانات لبه‌ای است که به علت اهمیت این موضوع به بررسی تشک در یک مقاله جداگانه می‌پردازیم.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید