انتشار این مقاله


کریپتو؛ یکی از علل بیماری‌های مرتبط با استخر

اگر شما تابستان گذشته در استخر مریض شده‌اید، احتمالا آن ناشی از انگلی به نام کریپتوسپوریدیوم باشد. براساس گزارش جدید مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC)،  این انگل که موجب به وجود آمدن کریپتوسپوریدیس یا به صورت مخفف کریپتو می‌شود، دلیل اصلی شیوع بیماری‌های مرتبط به تفریحات آبی است. براساس این گزارش که در ۱۸ می منتشر […]

اگر شما تابستان گذشته در استخر مریض شده‌اید، احتمالا آن ناشی از انگلی به نام کریپتوسپوریدیوم باشد.

براساس گزارش جدید مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC)،  این انگل که موجب به وجود آمدن کریپتوسپوریدیس یا به صورت مخفف کریپتو می‌شود، دلیل اصلی شیوع بیماری‌های مرتبط به تفریحات آبی است. براساس این گزارش که در ۱۸ می منتشر شد، تعداد افراد مبتلا به کریپتو در ایالات متحده از سال ۲۰۰۴ سه برابر شده است.  شیوع کریپتو به طور به خصوص با تجهیزات آبی که یک یا تعداد بیشتری استخر دارند در ارتباط است. کریپتو باعث اسهال آبکی و فراوان می‌شود، که می‌تواند در افراد سالم تا سه هفته طول بکشد و در افرادی که سیستم ایمنی سالمی ندارند نیز می‌تواند کشنده باشد.

در گزارش جدید، محققان به طور ویژه شیوع کریپتو در آلباما، آریزونا و اوهایو در سال ۲۰۱۶ را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها از روش آزمایشی مولکولی جدیدی استفاده کردند. محققان CDC، نمونه‌های آب را از استخرهای مرتبط با این شیوع آزمایش کردند. براساس این گزارش، CDC یک پایگاه اطلاعاتی جدید به نام “CryptoNet” را در دسترس محققان سلامت عمومی قرار داده است بنابراین آن‌ها می‌توانند به نشان دادن شیوع آن کمک می‌کند.

برای مثال در اوهایو، متخصصین سلامت عمومی گزارش می‌کنند که موارد مبتلا به کریپتو از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۵ پنج برابر شده است. در بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵، متخصصین به طور متوسط ۴۰۰ مورد در سال را گزارش کردند؛ این مقدار افزایش جهشی را طی کرده و در سال ۲۰۱۶ به ۲۰۰۰ مورد رسید. بر اساس این گزارش، ده درصد شیوع آن در اوهایو در سال ۲۰۱۶ به دلیل تجهیزات استخرها بوده است.

کریپتو وقتی گسترش پیدا می‌کند که شخصی که آن را دارد و اخیرا اسهال بوده است به استخر می‌رود. طبق گفته CDC، افرادی که مریض می‌شوند باید حداقل دو هفته بعد از سرایت به استخر نروند. براساس نوشته‌های CDC، این انگل را می‌توان با زیاد کردن غلظت کلر در استخر‌های آلوده به مدت ۸ تا ۲۸ ساعت از بین برد، این روند را هاپیرکلرینیشن می‌نامند که بدین معناست که افراد در طی این مدت نمی‌توانند از استخر استفاده کنند. بیشتر میکروب‌هایی که می‌توانند استخر را آلوده کنند، به طور مثال گیاردیا و ای-کولای، نمی‌توانند بیش از یک ساعت در استخری با سطحی معمولی از کلر زنده بمانند. اما کریپتو جان سخت است و می‌تواند بیش از ۱۰ روز در آب کلردار زنده بماند.

گزارش دیگری که چند روز قبل توسط CDC به چاپ رسید در مورد مشکلات کمتر مرتبط به استخر بود اما یکی از آن‌ها می‌توانست نتیجه شیوع کریپتو باشد: استنشاق کلر. زمانی که سطح کلر آب استخر بسیار بالا باشد، سطح سمی‌ای از گاز کلر می‌تواند تولید شود. افرادی که این گاز را استشمام می‌کنند ممکن است استفراغ کنند و دچار مشکلات تنفسی شوند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید