انتشار این مقاله


اثر دروغ بر مغز و سلامتی

حتما تا بحال شنیده اید که میگویند: «دروغ نگویید، بینی تان دراز میشود!»؛ ویا «دروغگو در آتش میسوزد!». یکی از اولین درس هایی که در کودکی آموخته ایم این است که هرگز دروغ نگوییم. همۀ ما میدانیم که نباید دروغ بگوییم، اما بنظر میرسد در هر حال میگوییم. تحقیقات نشان میدهند اکثر مردم روزانه ۱ […]

حتما تا بحال شنیده اید که میگویند: «دروغ نگویید، بینی تان دراز میشود!»؛ ویا «دروغگو در آتش میسوزد!». یکی از اولین درس هایی که در کودکی آموخته ایم این است که هرگز دروغ نگوییم. همۀ ما میدانیم که نباید دروغ بگوییم، اما بنظر میرسد در هر حال میگوییم. تحقیقات نشان میدهند اکثر مردم روزانه ۱ الی ۲ بار دروغ میگویند. ما همیشه برای دروغ هایمان بهانه داریم اما این دروغ ها میتوانند بر مغز و بدن ما اثر بگذارند.

هنگامیکه دروغ میگویید، مغزتان درگیر میشود

تحقیقات بسیاری در ارتباط با اثر دروغ گویی مداوم انجام شده است که نشان میدهند برای سلامتی مضر است. چند ثانیه بعد از اینکه دروغ از دهانتان خارج میشود، بدن کورتیزول در مغز آزاد میکند؛ چند دقیقه بعد، حافظه تان سعی میکند دروغ و حقیقت مربوط به آن را به یاد آورد. تصمیم گیری سخت میشود و شما ناراحتی تان را بصورت خشم بروز میدهید. همۀ اینها در ۱۰ دقیقه اول اتفاق میافتد.

هنگامیکه دروغ میگویید، استرس تان افزایش می یابد

بعد از این واکنش های اولیه ممکن است درمورد دروغ تان و آشکار شدنش احساس نگرانی کنید. برای مقابله با این احساس ممکن است با رفتارهای مهربان بیش از حد سعی کنید دروغ تان را جبران و درست کنید؛ ویا خودتان را متقاعد کنید که دروغ گفتنتان تقصیر طرف مقابل بوده است.

یک روز بعد از دروغ گویی، ۲ چیز ممکن است رخ دهد: اگر بطور مداوم دروغ میگویید، شروع به باور دروغ خود خواهی کرد؛ ولی اگر آدم دروغگویی نیستید، ممکن است همچنان احساس بدی داشته باشید و از دیدار شخصی که به او دروغ گفته اید، دوری کنید. اگر احساس گناهکاری نسبت به دروغ ادامه پیدا کند منجر به اختلال در الگوی خواب به مدت چند روز میشود.

همۀ این استرس های اضافی اثرات منفی بر سلامت تان دارد و میتواند سبب افزایش فشارخون، سردرد، کمردرد و کاهش تعداد گلبول های سفیدتان شود. بیشتر انرژی ذهنتان صرف گفتن و ادامۀ دروغ میشود و شما را مضطرب و در برخی موارد افسرده میکند. این احساسات بر دستگاه گوارش نیز اثر میگذارد و منجر به اسهال، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی عضلات میشود.

به دروغ گویی هایتان پایان دهید

اگر دروغ گفتن بخشی از زندگی روزمره تان است، پس ترک آن نیز سخت خواهد بود. میتوانید با خودتان قول بدهید که امروز دروغ نگویید، ولی به هر حال ممکن است در بعضی شرایط قول خود را بشکنید؛ برای مثال اگر صمیمی ترین دوستتان درمورد چگونگی صدایش در هنگام آوازخوانی بپرسد، ممکن است مجبور به دروغ گفتن باشید!

ترک مرض دروغ گویی زمان بر است. به خودتان بگویید که میخواهید بیشتر صادق باشید و آگاهانه برای آن تلاش کنید. هنگام پاسخ به سوالات دوبار فکر کنید. راه دیگر ترک این مرض، گذراندن زمان با افرادی است که به حقیقت ارزش قائل اند. داشتن دوستانی که شنیدن حقیقت را ترجیح میدهند و شما را تشویق میکنند که حقیقت را بگویید، واقعا انگیزه دهنده است. اگر هیچکدام تاثیر نداشت، به سلامتی تان فکر کنید!

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید