انتشار این مقاله


پیش بینی احتمال ابتلا به سرطان با بررسی ذخیره چربی بدن، امکان پذیر است

مطالعه‌ی انجام شده توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در WHO مشخص کرد، افزایش ۱۱ سانتی متر به دور کمر احتمال ابتلا برخی سرطان‌های مرتبط با این ناحیه را تقریبا ۱۳ درصد و اضافه کردن ۸ سانتی متر دور باسن احتمال ابتلا به سرطان روده را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. سازمان بندی چربی اضافی در […]

مطالعه‌ی انجام شده توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در WHO مشخص کرد، افزایش ۱۱ سانتی متر به دور کمر احتمال ابتلا برخی سرطان‌های مرتبط با این ناحیه را تقریبا ۱۳ درصد و اضافه کردن ۸ سانتی متر دور باسن احتمال ابتلا به سرطان روده را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

سازمان بندی چربی اضافی در بدن می‌تواند سطح هورمون‌های جنسی مثل استروژن و تستوسترون را تغییر دهد، سطح انسولین را افزایش دهد، التهاب ایجاد کند و… که همه‌ این موارد افزایش خطر سرطان را به دنبال دارد.

این مطالعه اولین پژوهشی است که در زمینه‌ی استفاده از اندازه‌های بدن (دور کمر، دور باسن، BMI) برای تعیین خطر سرطان‌ انجام شده‌است.

دانشمندان در WHO با استفاده از یک روش جدید و اندازه گیری دور کمر، دور باسن و BMI خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی را در افراد همسن بررسی کردند.

یکی از نویسنده‌های این پژوهش می‌گوید:

یافته‌های ما نشان می‌دهد استفاده از این شاخص‌ها برای تشخیص سرطان کارامد است و چربی دور کمر به صورت مشخص با بعضی سرطان‌ها ارتباط دارد. اما همچنان نیاز به بررسی‌های بیشتری در این زمینه است.

اضافه وزن و چاقی بعد از سیگار کشیدن مهم‌ترین عامل قابل پیشگیری در ابتلا به ۱۳ نوع سرطان از جمله سرطان روده، پستان و پانکراس و … است.

دکتر جولی شارپ گفت:

حال که می‌دانیم اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان‌هایی مثل پستان و روده، پانکراس و … را افزایش می‌دهد، باید مردم را درباره‌ی راه‌های کاهش خطر ابتلا این سرطان‎ها از طریق کنترل وزنشان، آگاه کنیم.

اگرچه هیچ تضمین صد در صدی برای جلوگیری از سرطان وجود ندارد اما حفط وزن سالم علاوه بر سایر مزیت‌های بیشماری که دارد، خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهد؛ پس ایجاد یک تغییر کوچک در خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌هایتان می‌تواند با نگه داشتن شما در یک وزن ایده‌‌ال، خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید