انتشار این مقاله


۸ اشتباه رایج به هنگام آشپزی سالم

ممکن است شما نیز شنیده باشید که اگر واقعا دوست دارید وعده ی غذایی سالمی داشته باشید، بهتر است خودتان دست به کار شوید! اما بعضی از اوقات با وجود تلاش های زیادی که می‌کنید ممکن است دچار یکی از خطاهای رایج آشپزی شده باشید; پس بهتر است با دانستن ۸ مورد از معمول ترین […]

ممکن است شما نیز شنیده باشید که اگر واقعا دوست دارید وعده ی غذایی سالمی داشته باشید، بهتر است خودتان دست به کار شوید! اما بعضی از اوقات با وجود تلاش های زیادی که می‌کنید ممکن است دچار یکی از خطاهای رایج آشپزی شده باشید; پس بهتر است با دانستن ۸ مورد از معمول ترین این اشتباهات، از ناسالم بودن وعده های غذایی خود جلوگیری کنید:

۱- افزودن روغن به آب پاستا هنگام پخت

احتمالا شنیده باشید که اضافه کردن روغن به آب جوش هنگام پختن پاستا، از چسبیدن رشته های آن به همدیگر و کف ظرف جلوگیری می‌کند؛ اما در واقع این موضوع بسیار دورتر از حقیقت است و دراصل باعث می‌شود تا سس پاستا به آن نچسبد، همچنین موجب از بین رفتن بعضی از مواد مغذی آن و در عوض افزوده شدن کالری های اضافی می‌شود. به جای این کار بهتر است وقتی آب پاستا به جوش آمد، مقداری نمک به آن اضافه کرده و با هم زدن آن، از ساکن ماندنش جلوگیری کنید.

۲- پختن سبزیجات در آب جوش

جوشاندن سبزیجات احتمالا یکی از آسانترین و سریع ترین راه ها برای پختشان است؛ اما بهتر است در مقابل این انتخاب مقاومت کنید، زیرا به هنگام جوشاندن سبزیجات، حجم عظیمی از مواد مغذی آنها از جمله انواع ویتامین ها و پروتئین ها از بین می‌روند. حتی بهتر است فکر پختن آنها در مایکروویو را نیز از سر خود بیرون کنید! به جای آن سعی کنید تا از بخارپزها استفاده کنید، سبزیجات را گریل کرده و یا در تنور بپزید تا طعم و ارزش غذایی آنها حفظ شود.

۳- معادل دانستن چربی با کالری بد

انتخاب کردن روغن زیتون و یا کره ی مارگارین به هنگام طبخ، از ارزش های یکسانی برخوردار نیستند؛ زیرا در اصل مارگارین دارای مقادیر زیادی از چربی های بد و مواد فرآوری شده است. لذا وجود چربی در روغن زیتون و مارگارین لزوما به معنی بد بودن هردوی آن‌ها نیست. با این وجود، همه ی انواع روغن ها دارای مقدار قابل توجهی از کالری هستند. پس بهتر است هنگام استفاده از روغن زیتون نیز زیاده روی نکرده و اصل اعتدال را رعایت کنید. همچنین سعی کنید تا از روغن ها و کره های باکیفیت برای تضمین ترکیبات به کار برده شده استفاده کنید.

۴- جدا کردن پوست مواد غذایی

ممکن است شما نیز به پوست کندن میوه ها و سبزیجات عادت داشته باشید اما بهتر است این عادت را کنار بگذارید، زیرا بسیاری از این سبزیجات، مواد مغذی اساسی خود از جمله ویتامین های A و C را دقیقا در زیر پوست خود ذخیره می‌کنند. به همین دلیل، استفاده از این قسمت، بهترین کار برای تأمین مزایای سلامتی است.سبزیجات و میوه هایی از قبیل خیار، سیب، کیوی، بادمجان، هویج و کدو از این دسته اند.

۵- مضایقه کردن در استفاده از ادویه

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که یک وعده ی غذایی سالم باید بی مزه باشد، اما این عقیده درست نیست. خوردن غذاهای بدون ادویه و بی طعم، باعث مشکل شدن حفظ رژیم غذایی سالم شما می‌شود و تمایل شما را به خوردن غذاهای ناسالم زیاد می‌کند. به جای این کار بهتر است رژیم غذاییتان را با افزودن ادویه هایی نظیر فلفل قرمز و ریحان که افزایش دهنده ی متابولیسم هستند، خوش طعم کنید؛ اما بهتر است در مورد نمک، سختگیری زیادی نشان نداده و کمتر از آن استفاده کنید، زیرا زیاد بودن آن، تفاوت چندانی در طعم غذا ایجاد نمی‌کند ولی می‌تواند موجب تجاوز سدیم دریافتی شما از حد معمول شود.

۶- پختن بیش از حد غذا

این قانون، مخصوصا در مورد سبزیجات حائز اهمیت است، زیرا بسیاری از مواقع، بیش از حد طبیعی پخته می‌شوند که در این صورت ۲ اتفاق رخ می‌دهد: غذایتان دیگر خوشمزه و اشتهاآور به نظر نمی‌رسد. برای مثال چه کسی دوست دارد کدوی له شده و خمیری بخورد؟! از طرفی نیز بسیاری از ارزش های غذایی خود را از دست می‌دهند و به کالری خالص تبدیل می‌شود. به هنگام پخت سبزیجات دقت کنید که رنگ آنها تغییر نکند و فقط به مدت چند دقیقه پخته شوند.

۷- استفاده ی زیاد ازانواع سس ها و شربت ها

وعده ی غذایی خوشمزه و مغذی پر از سبزیجات یا سالاد خود را با افزودن بیش از حد سس ها و طعم دهنده ها که چیزی به جز کالری اضافه نیستند، هدر ندهید و از آن‌ها فقط به مقداری استفاده کنید که به غذای شما طعم بدهند. همچنین به هنگام طبخ غذا بهتر است از سس های کم سدیم و کم چرب استفاده کرده و نیز به مقدار شکر افزوده شده به غذا نیز توجه کنید.

۸- محصور ماندن در عادت های قدیمی

مهم نیست که وعده ی غذایی شما چه باشد، خوردن یک نوع غذا برای بارهای متوالی، سریع ترین راه برای دلزدگی از آن می‌باشد. با تغییر دائمی در غذاهایی که می‌پزید از تکراری شدن وعده ها و از بین رفتن انگیزه تان برای ادامه رژیم غذایی سالم جلوگیری کنید. از ترکیبات و روش های آشپزی متنوعی برای پخت غذا استفاده کنید و حتی گاهی دستورات غذایی مطابق با سلیقه خود را ابداع کنید! به طور کلی هر کاری که غذا خوردن سالم را خوشایند و باب میل سازد انجام دهید تا از سبک خود دور نشوید.

آیا شما نیز اشتباهات رایج دیگری به هنگام پخت غذاهای سالم می‌شناسید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید