انتشار این مقاله


آشنایی با خطرات کرایولیپولیز برای حذف چربی‌ها

CoolSculpting یا همان کرایولیپولیز چیست و چه خطراتی ممکن است داشته باشد؟ دید کلی Coolsculpting(در معنای لغوی می‌شود مجسمه سازی سرد) که کرایولیپولیز(Cryoliplysis) نیز نام دارد، یک روش درمانی برای رها شدن از دست چربی‌های زیر پوست است. با این که این روش چندین مزیت دارد، ولی مهم است که اگر این روش را برای […]

CoolSculpting یا همان کرایولیپولیز چیست و چه خطراتی ممکن است داشته باشد؟

دید کلی

Coolsculpting(در معنای لغوی می‌شود مجسمه سازی سرد) که کرایولیپولیز(Cryoliplysis) نیز نام دارد، یک روش درمانی برای رها شدن از دست چربی‌های زیر پوست است. با این که این روش چندین مزیت دارد، ولی مهم است که اگر این روش را برای لاغری در نظر گرفته باشید، با خطرات آن نیز آشنا شوید.

در طی این پروسه‌ی درمانی، یک جراح پلاستیک یا یک متخصص دارای مجوز، از یک ابزار مخصوص جهت سرد کردن قسمت‌هایی از بدن تا دمای انجماد می‌کند. با این روش سلول‌های چربی در نقاطی مشخص از بدن شما یخ زده و می‌میرند. در طی چند هفته درمان، این سلول‌های چربی مرده به طور طبیعی تجزیه شده و از طریق کبد از بدن دفع می‌گردند.

نحوه عملکرد دستگاه کرایولیپولیز

سازمان غذا و داروی آمریکا گواهی کرده که روش CoolSculpting یک روش درمانی سالم و بی‌خطر است. این روش مزایای زیادی نسبت به روش قدیمی لیپوساکشن دارد؛ چرا که نیازی به عمل جراحی نیست، غیرتهاجمی است و نیازی به زمان بهبود و نقاهت ندارد و در ۲۰ الی ۲۵ درصد موارد در کاهش سلول‌های چربی مؤثر واقع شده است.

به هر حال، CoolSculpting می‌تواند اثرات جانبی نیز داشته باشد و این روش برای همه‌ی افراد توصیه نمی‌شود.

خطرات و عوارض جانبی

برخی از عوارض جانبی CoolSculpting عبارتند از:

۱-احساس کشیدگی در قسمت‌های معالجه شده:

طی این پروسه‌ی درمانی، پزشک شما قطعه‌ای از بافت چربی را در قسمتی از بدنتان که مورد معالجه قرار خواهد گرفت، بین دو صفحه‌ی سردکننده قرار می‌دهد. این می‌تواند باعث ایجاد حس کشیدگی در آن قسمت به مدت ۱ تا ۲ ساعت شود که البته این زمان بستگی دارد که چه مدت این فرایند طول بکشد.

۲-حس درد، سوزش یا تیر کشیدن در محل معالجه:

محققان دریافته‌اند که یکی از عوارض جانبی معمول روش CoolSculpting، درد، سوزش یا تیر کشیدن محل معالجه است. این تأثیرات معمولاً پس از معالجه تا دو هفته بعد از آن ادامه می‌یابند. علت آن می‌تواند سرمای شدیدی باشد که پوست و بافت چربی طی درمان با آن مواجه می‌شوند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ انجام شده بود، نشان داده بود که مجموعاً ۵۵۴ نفر در یک سال کرایولیپولیز انجام داده بودند و بر اساس این تحقیق، تمامی دردهای پس از درمان ۳ الی ۱۱ روز طول کشیده و سپس به اتمام رسیده‌اند.

۳-سرخی موقت، آماس، کبودی و حساسیت بالای پوست در محل معالجه:

عوارض جانبی معمول CoolSculpting شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قرمزی موقت
  • آماس و تورم
  • کبودی
  • حساسیت پوست

این‌ها بر اثر مواجهه با دماهای پایین ایجاد می‌شوند و معمولاً پس از چند هفته از بین می‌روند. این اثرات جانبی به این دلیل ایجاد می‌شوند که CoolSculpting اثری مانند سرمازدگی بر روی پوست دارد چرا که بافت‌های چربی زیر پوست را مورد هدف قرار می‌دهد؛ ولی به هر حال این روش بی‌خطر است و شما را دچار سرمازدگی نخواهد کرد!

۴-افزایش غیرمنتظره(هایپرپلازی) بافت چربی در محل معالجه:

یکی از عوارض بسیار نادر ولی جدی این روش ، افزایش غیرمنتظره بافت چربی است که معمولاً در مردان رخ می‌دهد؛ به این معنی که سلول‌های چربی به جای آن که کوچک‌تر شوند، بزرگ‌تر می‌شوند. به طور کامل مشخص نیست که چرا این اتفاق رخ می‌دهد. این عارضه بیشتر از آن که خطر جسمی باشد، خطری برای زیبایی و تناسب اندام افراد است چرا که این عارضه به خودی خود از بین نمی‌رود.

چه افرادی باید از انجام این درمان پرهیز کنند؟

روش کرایولیپولیز یک روش ایمن و مؤثر برای کاهش چربی در اکثر افراد است؛ با این حال، برخی افراد نباید از این روش استفاده کنند از جمله:

افراد دارای کرایوگلوبولینمی(Cryoglubolinemia): [افرادی که در سرم خونشان پروتئین‌های غیرطبیعی وجود دارد]

افراد دارای آگلوتینین سرد(Cold agglutinin)

افراد دارای هموگلوبینوری سرد تهاجمی(PCH)

کرایولیپولیز می‌تواند باعث بروز مشکلات حادی برای افرادی که اختلالات فوق را دارند شود. حتی اگر این اختلالات را در بدنتان نداشته باشید، بهتر است پیش از این که به دنبال یک جراح پلاستیک برای این کار باشید، با پزشک خود مشورت کنید.

و این نکته نیز مهم است که بدانید CoolSculpting درمانی قطعی برای چاقی نیست؛ بلکه به حذف توده‌های کوچک چربی که با ورزش و رژیم به آسانی قابل حذف نیستند، کمک می‌کند.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید