انتشار این مقاله


علل و راه‌های رهایی از غبغب

دیدن چانه دولایه یا همان غبغب در آینه ممکن است نشانه افزایش وزن یا چاقی باشد، اما همیشه اینطور نیست.

دیدن چانه دولایه یا همان غبغب در آینه ممکن است نشانه افزایش وزن یا چاقی باشد، اما همیشه اینطور نیست. تمرینات زیادی وجود دارد که چربی زیر چانه و گردن را هدف قرار می‌دهد. درمان‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند برای حمایت از این فعالیت‌ها استفاده شوند.

چه چیزی باعث ایجاد غبغب می شود؟

عوامل مختلفی وجود دارد که با یکدیگر باعث ایجاد چانه دولایه می‌شود. درک این عوامل ممکن است به درک روش‌هایی برای خلاص شدن از شر چانه دولایه خود کمک کند.

سن

با افزایش سن، پوست بدن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد که این خود باعث ایجاد ظاهری دارای پوست اضافه و غبغب میشود.

رژیم غذایی و وزن

با اینکه افزایش وزن همیشه علت چانه دولایه نیست، می‌تواند به آن کمک کند. رژیم غذایی با کالری زیاد، غذاهای فرآوری شده و چربی‌های ناسالم ممکن است باعث افزایش وزن و چانه دولایه شود.

ژنتیک

ژن‌ها ممکن است در ایجاد چانه دو لایه نقش داشته باشند. هر کسی با سابقه فامیلی غبغب یا پوستی با خاصیت ارتجاعی کم بیشتر احتمال دارد دچار این عارضه شود.

وضعیت بدنی 

وضعیت بدنی نامناسب می‌تواند باعث ضعف عضلات گردن و چانه شود. این ممکن است در طی زمان به ایجاد چانه دولایه کمک کند، زیرا پوست اطراف آن زمانی که عضلات استفاده نمی‌شود، کشش خود را از دست می‌دهد.

تمرین هایی که غبغب را مورد هدف قرار می دهند!

تمرین‌های ساده زیادی برای چانه دو لایه وجود دارد. با کمی بررسی علمی اثرات این تمرین ها یافته شد که آن‌ها عضلات گردن و صورت را مورد هدف قرار می‌دهند. فعالیت این عضلات به سوزاندن چربی این مناطق کمک می‌کند و ممکن است یکی از مهمترین روش‌ها برای خلاص شدن از دست غبغب باشد.

گرم کنید

همانند انجام هر ورزشی، مهم است که عضلات خود را گرم کنید تا از آسیب آن‌ها جلوگیری شود. برای گرم کردن عضلات گردن، سر را به آرامی به جلو و پایین و سپس به عقب و بالا بچرخانید. پس از چند چرخش، جهت را معکوس کنید.
همان حرکت دایرهای برای کشش فک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به آرامی فک را به سمت چپ سپس به جلو، راست، و عقب بکشید و در هر حرکت ۲-۱ ثانیه صبر کنید. در حال حاضر ماهیچه ها گرم و آماده برای ورزش هستند.

به سمت سقف سوت بزنید

این تمرین برای تقویت عضلات گردن و نیز استراحت آن پس از مدت زمان صرف شده در پشت میز، عالی  است. صاف بنشینید و شانه های خود را شل کنید. سرتان را به عقب ببرید و به سقف نگاه کنید. در این حالت لب‌ها را در موقعیتی که در حال سوت زدن است، ببندید. این موقعیت را بسته به سطح راحتی فرد برای ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید. ده بار تکرار این تمرین معمولا برای یک نشستن کافی است.

آسمان را ببوسید

این تمرین مشابه تمرین قبلی است، البته با چندین تفاوت. صاف بایستید و شانه و بازوهای خود را شل کنید. سر خود را به سمت عقب ببرید و به سقف نگاه کنید. لب‌هایتان را جمع کنید و در حالی‌که سعی می‌کنید آنها را از چهره‌تان دور کنید، آسمان را ببوسید. اگر این حرکت را درست انجام دهید، عضلات در سراسر گردن و چانه‌تان احساس راحتی می‌کنند، با اینکه به حالت انقباض قرار دارند. این حرکت را ۵ الی ۲۰ ثانیه نگه دارید و آن را ۱۰ الی ۱۵ بار انجام دهید.

فشردن توپ

داشتن یک ابزار ورزشی در دست، راهی عالی برای کمک به افراد است که به یاد داشته باشند که تمرینات خود را انجام دهند. برای تمرینات گردن، اندازه توپ می تواند ۵ تا ۱۰ اینچ بر اساس راحتی شخصی باشد و همچنین باید فشرده شود. بهترین حالت برای فشردن توپ در زیر چانه بهترین حالت، حالت نشسته با کمر صاف و شانه های ریلکس است. توپ را در زیر چانه قرار دهید و با یک نیروی ثابت به آن فشار وارد کنید. این حرکت را می توانید در طی هر نشست ۱۰ تا ۳۰ بار تکرار کنید.

لب های خود را آویزان کنید

یکی دیگر از راه‌های موثر برای هدف قرار دادن ماهیچه‌ها در چانه و گردن، آویزان‌کردن لب‌ها است. به حالت ایستاده یا نشسته لب پایین را تا جایی که ممکن است به مدت ۳ ثانیه آویزان کنید. همانطور که این حرکت را انجام می‌دهید، از عضلات گردن استفاده کنید تا شانه‌تان را به سمت سینه بدون اینکه پشت سرتان حرکت کند، بچرخانید. این حرکت را ۲۰ تا ۳۰ بار و یا تا زمانی که گردنتان احساس خستگی کند، انجام دهید.

جویدن آدامس

جویدن آدامس ممکن است زیاد تاثیرگذار به نظر نرسد، اما شاید برای افرادی که به دنبال چندین روش برای از بین بردن چانه دولایه خود هستند، مفید باشد.
مطالعه ای در ژورنال Appetite یافته است که افرادی که بعد از وعده غذا آدامس می‌جوند، احساس رضایت بیشتری نسبت به غذایی که خورده‌اند، دارند. این باعث می‌شود که آن‌ها کمتر برای تنقلات میل داشته باشند. جویدن آدامس می‌تواند در افرادی که اضافه وزن دارند، به کاهش مقدار کالری در رژیم غذایی شان کمک کند.
جویدن آدامس یک تمرین جزئی برای عضلات صورت، به ویژه فک است. جویدن آدامس به صورت منظم ممکن است به کاهش کل چربی در چانه کمک کند، گرچه احتمالا به خودی خود  تاثیر آن، آنقدر زیاد نیست.

خمیازه شیر 

برای انجام این حرکت بهتر است دهانتان را تا جایی که می توانید باز کنید و زبانتان را بیرون بیاورید. این می‌تواند یک ورزش عالی برای تقویت بسیاری از ماهیچه‌ها در چانه، گردن و صورت باشد. هنگامی که این حرکت به درستی انجام شود، عضلات گردن، چانه و فک باید سفت شوند. زبان را برای ۱۰ ثانیه فشار دهید و استراحت کنید. این روند را ۱۰ بار تکرار کنید و به تمرین دیگری بروید.

درمان های دیگر

علاوه بر تمرینات، افراد اغلب به درمان های اضافی برای چانه دولایه خودروی می آورند.

ماسک های صورت

بسیاری از ماسک‌های صورت در وجود دارند که می‌توانند به سفت شدن پوست کمک کنند و ظاهر یک چانه دولایه را کاهش دهد. ماسک‌های گلیسیرین و ماسک چای سبز یا قهوه همراه تمرین‌ها کمک کند. یک ماسک روزانه از سفیده تخم مرغ، عسل و آب لیمو نیز برای برخی افراد باعث کاهش چربی در اطراف چانه می‌شود. 

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی طبیعی ممکن است به کاهش ظاهر چانه دولایه کمک کند، به خصوص اگر از افزایش وزن ناشی شود. کاهش تعداد کالری مصرفی هر روز به برخی افراد کمک می کند.
مصرف آب زیاد باعث از بین رفتن چربی بیشتر بدن می شود. مطالعه ای در ژورنال Obesity نشان داده است، افرادی که قبل از غذا آب می‌نوشند، وزن بیشتری نسبت به دیگران، کم می‌کنند. غذاهای غنی از آب مانند خربزه و خیار، باعث دفع سموم بیشتری از بدن می شوند.

جراحی

بعضی از مردم روش های تهاجمی را برای رفع چانه دولایه خود انتخاب می کنند. سه روش اصلی برای درمان چانه دوگانه وجود دارد:

مزوتراپی: تزریق ترکیباتی به چانه که چربی ها را حل می کند. این روند می تواند تا ۶ ماه طول بکشد و ممکن است در برخی افراد بیش از ۱۰۰ تزریق انجام شود. اگر نادرست انجام شود، ممکن است آسیب عصبی ایجاد کند.
لیپواسکالت: در این روش چربی ها از طریق ساکشن و یا لیزر حذف می شوند. این روش خاصیت ارتجاعی پوست را بر نمی گرداند و فقط چربی ها را حذف می کند.
kybella: این دارو توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. یک درمان واحد شامل ۵۰ تا تزریق دارو به بافت چربی است.

این گزینه ممکن است عوارض جانبی مانند تورم، کبودی یا درد ایجاد کند.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید