انتشار این مقاله


ماساژ درمانى با سنگ داغ؛ ٥ فايده و خطرات آن

در اين مقاله ما به يك نوع از ماساژ كه ماساژ سنگ داغ ناميده مى‌شود، مى‌پردازيم.

يك ماساژ تراپيست از تكنيك‌هاى گوناگونى براى استراحت طولانى ماهيچه‌هاى اسكلتى بدن، استفاده مى‌كند. در اينجا حركات گوناگونى وجود دارد كه درمانگر مى‌تواند استفاده كند؛ مانند سكته‌هاى طولانى، حركات دايره اى، ضربه زدن و مخلوط كردن.
در اين مقاله ما به يك نوع از ماساژ كه ماساژ سنگ داغ ناميده مى‌شود، مى‌پردازيم. مشاهده خواهيم كرد كه ماساژ سنگ داغ چگونه انجام مى شود و چه فوايد و خطراتى ممكن است داشته باشد.

مطالب اين مقاله:

  1. ماساژ درمانى سنگ داغ چيست؟
  2. ٥ فايده
  3. خطرات
  4.  از يك ماساژ بيشتر بدانيد

ماساژ درمانى سنگ داغ چيست؟

برخى افراد به ماساژ با سنگ داغ، به عنوان راهى آرامش بخش پس از موقعيت هاى استرس‌زا يا تنش نگاه مى‌كنند. 

طى يك ماساژ سنگ داغ، تكنيك‌هاى ماساژ منظم استفاده مى‌شود. به هر حال، درمانگر اغلب با سنگ‌هاى داغ كه روى نقاط خاص بدن قرار داده مى‌شوند، كار مى‌كند.
سنگ‌ها هموار و صاف هستند و معمولاً از نوع سنگ‌هاى آتشفشانى به نام بازالت مى‌باشند. اين سنگ‌هاى خاص به دليل حفظ گرما انتخاب شده‌اند. سنگ‌هايى كه براى يك ماساژ سنگ داغ استفاده مى‌شوند، قبل از استفاده، داخل آب داغ قرار داده مى‌شوند تا داغ شوند. سپس آن ها را در نقاط خاصى از بدن قرار مى‌دهند؛ مانند:

  • پشت
  • شكم
  • صورت
  • دست ها
  • پاها

برخى ماساژتراپيست‌ها، سنگ‌ها را در دستشان نگه مى‌دارند و از آن ها براى ماساژ دادن استفاده مى‌كنند. اين به درمانگر كمك مى‌كند تا بدون فشار زياد به عضلات عميق‌تر برسد و به آرام كردن بيشتر مشتريان خود كمك كند.
بعضى اوقات، سنگ‌هاى سرد را مى‌توان روى صورت يا پس از استفاده از سنگ‌هاى گرم، به كار برد. درجه حرارت سرد، به آرام كردن عروق خونى متورم و تسكين پوست گرم كمك مى‌كند.
اين نوع درمان سنگ گرم، تصور مى‌شود كه حدود ٢٠٠٠ سال پيش در چين آغاز شده است. پس از آن، تكنيك استفاده از سنگ براى درمان، در بسيارى از فرهنگ‌هاى مختلف از جمله آمريكا، آفريقا، مصر و هند استفاده شده است.

٥ فايده

علاوه بر آرامش عميق، فوايد بسيارى براى ماساژ سنگ داغ وجود دارد. شامل:

١. كاهش درد

ماساژ سنگ داغ، به طور خاص با تسكين علايم در افراد با شرايط مختلف همراه است؛ مانند فيبروميالژيا و ساير اختلالات خود ايمنى. مطالعات متعدد، از جمله در مورد فيبروميالژيا و روماتوئيد آرتريت، تكنيك‌هاى ماساژ متوسط را با كاهش درد و افزايش دامنه‌ى حركت مرتبط كرده است.

٢. كاهش استرس

ماساژ راه مؤثرى براى كاهش استرس است. چندين مطالعه نشان داده‌اند كه ماساژ استرس و اضطراب را كاهش داده و سلامتى سيستم قلب و عروق را بهبود مى‌بخشد. 

٣. افزايش انعطاف پذيرى مفاصل

فشار عضلانى، مى‌تواند حركت مفاصل را دشوار و دردناك‌تر كند. ماساژ كمك مى‌کند تا ماهيچه‌هايتان را شل كنيد، كه حركت را براى يك شخص آسان‌تر و راحت‌تر مى‌کند. به ويژه افراد مبتلا به اختلالات مفصلى خاص، ممكن است از ماساژ سنگ داغ بهره ببرند.

٤. كاهش اسپاسم و كشش عضلات

عضلاتى كه كشش و اسپاسم دارند مى‌توانند درد زيادى ايجاد كنند و با كارهاى روزانه تداخل ايجاد كنند. كاهش التهاب و كشش در ماهيچه‌هاى اسكلتى، باعث كاهش اسپاسم عضله‌اى و درد مى‌شود. همانطور كه قبلاً گفته شد، ماساژ و استفاده از سنگ‌هاى داغ، مى‌تواند آرامش ماهيچه‌ها و مفاصل بدن را تسهيل كرده تا درد و اسپاسم را كاهش دهد.

٥. خواب بهتر

بسيارى از افراد خوب نمى‌خوابند. فاكتورهايى چون استرس، بیماری بيخوابى و مشغله به اين معنى هستند كه آن‌ها خيلى كمتر از ميزان توصيه شده ى ٧ الى ٨ساعت خواب شبانه، مى‌خوابند. بررسى برخى كتاب‌ها در مورد اثر بخشى ماساژ، نشان مى‌دهد كه در ارتقاء آرامش و خواب در افراد مسن مفيد است.

خطرات

ماساژ سنگ داغ ممكن است براى همه‌ی افراد مناسب نباشد و هرگونه نگرانى بايد با يك ماساژور يا يك متخصص مراقبت‌هاى بهداشتى مطرح شود. علي‌رغم مزاياى فراوانى كه در رابطه با ماساژ سنگ داغ وجود دارد، درمان مناسب براى هر شخصى نيست. افرادى وجود دارند كه نبايد ماساژ شوند، و به ويژه ماساژ سنگ داغ. براى ماساژ سنگ داغ، برخى موارد منع مصرف يا فاكتور‌هايى كه به اين معنا هستند يك فرد نبايد مورد درمان خاص قرار بگيرد؛ در ادامه آورده شده‌اند.

ترك در پوست

هر شخصى با آسيب يا شكستگى در پوست تا زمان بهبود آن آسيب، بايد از ماساژ سنگ داغ اجتناب كند. زخم‌هاى اخير يا شديد، بريدگى‌ها يا خراش‌ها، آفتاب سوختگى يا رگ‌هاى واريسى خطر صدمات وآسيب‌هاى بافتى ديگر را افزايش مى‌دهند. آن‌ها همچنين احتمال عفونت را افزايش مى‌دهند كه از طريق باكترى هاى روغن هاى ماساژ يا سنگ ها ايجاد مى‌شوند.

عفونت يا بيمارى

اين ممكن است مثل حس معمول به نظر برسد اما هر کسی که دچار تب، سرماخوردگى و یا آنفولانزا باشد، باید از ماساژ اجتناب کند تا زمانى كه احساس بهبود كند. فرد مبتلا به تب، ممکن است میکروب‌های خود را گسترش دهد و همچنین تنظیم دمای بدنشان با مشکل مواجه خواهد بود. این باعث می‌شود که آن‌ها احساس ناراحتی بیشتری نسبت به سنگ‌های گرم بر روی پوست خود داشته باشند.

بيمارى‌هاى قلبى

بیماری قلبی می‌تواند تورم یا مشکلات دیگر در رگ‌ها و شریان‌های پا ایجاد کند، که هر دو می‌توانند به طور منفى تحت تاثیر ماساژ قرار بگیرند. فرد باید همیشه در مورد مسائل مربوط به سلامت خود به ماساژ درمانگر بگوید تا بتواند از خطرات بالقوه آگاه باشد.

ديابت

دیابت بر روی اعصاب و عروق خونی در انگشتان و پا تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به دیابت ممكن است احساسات خود را در دست و پا از دست بدهند و باعث می‌شود درصورت آسيبى مانند سوختگى، آن را احساس نکنند.
هنگامى كه به ماساژ مى‌رسيم، آن ها قادر به احساس اين نخواهند بود كه آيا ماساژ تراپيست از فشار خيلى زياد استفاده مى‌كند يا اينكه سنگ‌هاى داغ پوستشان را مى‌سوزانند.

تحت تأثير مواد مخدر يا الكل‌بودن

مواد مخدر و الكل را نمى توان با ماساژ همراه كرد. هر دوی آنها توانایی بازخورد را در صورت لزوم بهبود مى‌بخشند و نیز قضاوت و کنترل فرد بر ضربان‌های خود را تحت تأثير قرار مى‌دهند. علاوه بر اين، داشتن يك ماساژ باعث مى‌شود فرد احساس سرگيجه و حواس‌پرتى كند، مصرف الكل با آن تركيب شده و اين احساس را بدتر مى‌كند.

باردارى

ماساژ قبل از زایمان می‌تواند براى بسيارى از زنان باردار، بسیار آرامش‌بخش و مفید باشد. با این حال، برخی از تراپيست‌ها براى استفاده از سنگ‌های گرم بر روی زنان باردار احساس ناراحتی می‌کنند.

از يك ماساژ بيشتر بدانيد

اگرچه ماساژ سنگ گرم برای آرامش مطمئن و موثر است، استراتژی‌هایی وجود دارد که آن را تجربه‌ى بهترى می‌کند.

  • افراد باید مطمئن باشند که طبق سیاست‌های محلی و دولتی به یک آب‌گرم شناخته‌شده مى‌روند که در آن پزشکان آموزش دیده و مجوز می‌گیرند. آب‌گرم باید بهداشت خوبی داشته باشد و سنگ‌ها را به درستی تمیز کند.
  • مهم است که مردم با ماساژ درمانگر صحبت کنند. مشتریان باید به آنها اطلاع دهند اگر فشار بیش از حد زياد یا بیش از حد نرم باشد یا اگر سنگ‌ها خیلی داغ باشند.
  • ماساژ درمانگر دوست دارد یک ماساژ عالی بدهد، و به مشتریان او بستگی دارد تا به آن ها اجازه بدهند آن‌ها را بداند، اگر چیزی وجود دارد که می‌تواند آن را براى بهبود كار انجام دهد. اگر به تراپيست‌ها گفته شود چیزی ناراحت‌کننده است، آن‌ها بى احترامى نمى‌كنند.
  • در صورت شک و تردید، فرد باید از پزشک خود در مورد هرگونه وضعيت پزشکی سوال كند که ممکن است با داشتن ماساژ، به ويژه ماساژ سنگ گرم تداخل كند.

برای گرفتن بهترین نتیجه از ماساژ سنگ گرم، مهم است که مردم با درمانگر خود راحت باشند. ماساژ درمانگر باید از هرگونه وضعيت بهداشتی که مشتری دارد آگاه باشد، اين می تواند بر نحوه انجام ماساژ تاثير بگذارد.

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید