انتشار این مقاله


عوارض مصرف نوشیدنی‌های قنددار بر آینده‌ی فرزند در راه

دکتر Megan Azad، متخصص اپیدمیولوژی از دانشگاه مانیتوبا در کانادا می‌گوید: یافته‌های حاصل از پژوهشی که پیش از این به بررسی تاثیر رژیم غذایی مادر بر جنین پرداخته بود، نشان داد که در مراحل اولیه تکامل، سوخت و ساز بدن جنین در پاسخ به تغییرات محیط اطراف مثل رژیم غذایی مادر، تغییر می‌کند. مطالعه‌ای که […]

دکتر Megan Azad، متخصص اپیدمیولوژی از دانشگاه مانیتوبا در کانادا می‌گوید:

یافته‌های حاصل از پژوهشی که پیش از این به بررسی تاثیر رژیم غذایی مادر بر جنین پرداخته بود، نشان داد که در مراحل اولیه تکامل، سوخت و ساز بدن جنین در پاسخ به تغییرات محیط اطراف مثل رژیم غذایی مادر، تغییر می‌کند.

مطالعه‌ای که توسط Sheryl Rifas-Shiman و همکارانش انجام شد، نشان می‌دهد مصرف زیاد نوشیدنی‌های قنددار در اواسط بارداری باعث چاقی فرزند بعد از ۸ سالگی در مقایسه با فرزندانی که مادرشان در زمان بارداری کم‌تر از نوشیدنی‌های قنددار استفاده کرده‌اند، می‌شود. با بررسی بیشتر مشخص شد، در ازای هر روزی که مادر باردار از مقدار زیادی نوشیدنی قنددار استفاده کند، حدود ۲۵۰ گرم به وزن کودک در ۸ سالگی اضافه می‌شود.


مقاله مرتبط: نوشیدنی های قندی، کابوس آمریکایی ها!


Rifas-Shiman، فرستاده‌ی موسسه‌ی بهداشت و درمان دانشگاه هاروارد در بوستون و پژوهش‌گر ارشد این مطالعه، می‌گوید:

هر چیزی که مادر باردار می‌خورد، سلامت و وزن آینده‌ی کودک او را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نوشیدنی‌های قنددار یکی از مواردی هستند که باعث ایجاد چاقی آینده در فرزندان خواهند شد.

محققان ۱۰۷۸ جفت مادر و فرزند را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای آگاهی از هر چیزی که مادر در سه ماهه اول و دوم بارداری می‌خورد، پرسش‌نامه‌ای طراحی کردند. در این مطالعه نوشابه و آبمیوه‌های شیرین شده با شکر را به‌عنوان نوشیدنی قنددار و هر بطری را معادل یک وعده در نظر گرفتند.

در مرحله‌ی بعد وقتی کودکان به ۸ سالگی رسیدند، محققان با چند روش مختلف مثل تعیین قد، وزن و شاخص توده بدنی و یا اسکن بدن برای تعیین توده‌های چربی، چاقی را در این کودکان بررسی کردند. نتاج نشان دهنده‌ی چاقی در ۲۵ در صد کودکان مورد مطالعه بود. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد این کودکان چاق از مادرانی متولد شده‌اند که در طول سه ماهه دوم، روزانه حداقل از دو وعده نوشیدنی‌های شیرین استفاده کرده‌اند.

لازم به ذکر است که محققان معتقدند عادات آشامیدنی خود کودکان این نتایج را تغییر نمی‌دهد.

با این پژوهش نمی‌توان گفت هر جرعه نوشیدنی قنددار مثل نوشابه باعث چاقی فرزندان می‎شود اما با استناد به نتایج این پژوهش و سایر پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده است، به مادران باردار توصیه می‌شود، مصرف نوشیدنی‌های قنددار را محدود کرده و آب را جایگزین آن‌ها کنند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید