انتشار این مقاله


مضرات نوشيدنى‌هاى گازدار

نوشابه‌ها مى‌توانند مضرات فراوانى براى سلامتى داشته باشند؛ از جمله كم آبى، افزايش وزن، شكر بالا و كاهش كلسيم…

با توجه به مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در تایلر، آمريكايى ها سالانه بيش از ١٣ بيليون گالن از نوشيدنى‌هاى گازدار استفاده مى‌كنند. نوشابه‌ها، معمولاً شامل کربنات، قند یا فروکتوز، اسید فسفریک، سدیم و کالری اضافی مى‌باشند. متاسفانه، نوشابه‌ها اغلب جایگزین آب و دیگر نوشيدنى‌هاى سالم هستند. مصرف نوشابه باعث نارسایی‌هاى بسیاری می‌شود، از جمله کم آبی بدن، دريافت بالاى قند، افزایش وزن و کاهش کلسیم.

كم‌آب كردن بدن

به گزارش MayoClinic، ٦٠ درصد وزن بدن شما از آب تشكيل شده است. هنگام عرق كردن، نفس كشيدن و ادرار كردن آب بدن خود را از دست مى‌دهيد. براى اين كه بدن به درستى وظايف خود را انجام دهد، شما بايد آب از دست رفته را با مايعات موجود جايگزين كنيد. نوشابه‌ها اغلب به جاى آب و ساير مايعات هيدراته مصرف مى‌شوند. بسيارى از نوشابه‌ها حاوى كافئين هستند که به عنوان یک دیورتیک عمل می‌کند، ادرار را زياد كرده و بدن را با مايعات در دسترس كمتر براى ايفاى نقش‌هاى حياتى، رها مى‌كند. علاوه بر اين، برخى نوشابه‌هاى رژيمى، حاوی مقادیر قابل توجهی از سدیم هستند که ممکن است آب را از سلول‌ها جذب کند و باعث کم شدن آب بدن شود.


مقاله‌ى مرتبط: ۵ درمان خانگی برای كم‌آبی بدن


محتواى شكر بالا

بسيارى از نوشابه‌ها، حاوى مقادير قابل توجهى شكر هستند. براى مثال مصرف ١٢ اونس كولا، شامل ٣٩ گرم يا ٣.٣ قاشق غذاخورى شكر است. مصرف مقدار بالاى قند، باعث افزایش سطح قند خون شما شده و ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد. علاوه بر اين، بسيارى از نوشابه‌ها به عنوان ماده‌ى اوليه ى شيرين، حاوى شيره‌ى ذرت با فروكتوز بالا (HFCS) هستند. HFCS، ممكن است به پانكراس فشار آورده و منجر به نوسان قند خون شود. مصرف نوشابه هاى قندى روز به روز مى‌تواند شانس ابتلا به ديابت غير وابسته به انسولين يا ديابت تيپ ٢ را بيشتر كند.


مقاله‌ى مرتبط: ١٠ علت نگران كننده‌ى مضر بودن شكر


افزايش وزن

افزايش وزن زمانى اتفاق مى‌افتد كه شما بيش از آنچه بدنتان مى‌تواند بسوزاند، كالرى دريافت كنيد. مصرف ١٢ اونس كولا شامل ١٤٠ كالرى مختلف است، كه اغلب كالرى‌هاى پوچ ناميده مى‌شوند؛ چرا كه ارزش غذايى ندارند. نوشيدن روزانه يك بطرى كولا به مدت چهار هفته، معادل مصرف ٣,٩٢٠ کالری اضافی یا افزایش ١٠١ پوند مى‌باشد، در صورتی که کالری‌ها سوزانده نشود. با توجه به تجزيه و تحليل مصرف كالرى، ارائه شده توسط MayoClinic، يك فرد ١٦٠ پوندى براى سوزاندن كالرى موجود در يك بطرى كولا، بايد ٢٧ دقيقه با سرعت ٣٠٥ مايل بر ساعت پياده‌روى كند. اگر اين كالرى‌ها سوزانده نشوند، شما ممكن است بيش از ١٢ پوند در يك سال دچار اضافه وزن شويد. علاوه بر اين، نوشابه هاى شيرين شده، ممکن است سیگنال‌هاى اشتها را مختل کرده و سبب میل به غذاهای شیرین دیگر شود.


مقاله‌ى مرتبط: شیرین‌کننده‌های ساختگی؛ دوست یا دشمن کاهش وزن؟


كاهش كلسيم بدن


مقاله‌ى مرتبط: نوشابه و پوکی استخوان!


کلسیم یک ماده معدنی ضروری، برای استحكام استخوان‌ها و دندان‌هاست. مصرف مقادير بالاى فسفريك اسيد، يك ماده‌ى رايج در نوشابه‌ها، مى‌تواند كلسيم را از استخوان‌ها خارج كرده و جذب كلسيم را به شدت كاهش دهد. در میان زنان، این امر ممکن است منجر به ضعيف شدن استخوان‌ها یا پوکی استخوان شود، يك بيمارى که با استخوان‌های شکننده و ضعیف مشخص می‌شود.

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید