انتشار این مقاله


۸ بیماری با نشانۀ شاخص کوفتگی

سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا نیاز به انرژی دارد؛ بنابراین طبیعتا کوفتگی جزو علایم شایع بسیاری از بیماری‌هاست. اما در برخی از بیماری‌ها خستگی نشانه اصلی آن‌ها ست که به توضیح ۸ مورد از آن‌ها می‌پردازیم. دکتر Roxana Sukol متخصص پیشگیری در کلینیک  Clevland می‌گوید: خستگی عمومی‌ترین علامتی ست که توسط بیماران […]

سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا نیاز به انرژی دارد؛ بنابراین طبیعتا کوفتگی جزو علایم شایع بسیاری از بیماری‌هاست. اما در برخی از بیماری‌ها خستگی نشانه اصلی آن‌ها ست که به توضیح ۸ مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

دکتر Roxana Sukol متخصص پیشگیری در کلینیک  Clevland می‌گوید:

خستگی عمومی‌ترین علامتی ست که توسط بیماران گزارش می‌شود و در تشخیص بیماری راه‌گشا نخواهد بود.

شدت کوفتگی نیز مهم است؛ دکتر Anne Cappola متخصص اندوکرین، دیابت و متابولیسم دانشگاه Pennsylvania می‌گوید:

راه‌های بسیاری برای اندازه‌گیری خستگی وجود دارد.

آیا این بدین معنی‌ست که زیاد می‌خوابید؟ یا نمی‌توانید به اندازه قبل ورزش کنید؟ و یا در پایان روز انرژی ندارید؟ کوفتگی انواع مختلفی دارد؛ خستگی جسمی یا فیزیکی، خستگی احساسی و یا خستگی روانی. او می‌گوید:

مردم اثر فشار روانی را بر میزان انرژی بدن نادیده می‌گیرند؛ اما زمانی که به بررسی گذشته می‌پردازیم؛ پس از رفع فشار و استرس خواهیم دید که چقدر از انرژی ما را گرفته است.

دکتر Cappola در ادامه توضیحات خود اضافه می‌کند؛ زمانی که بیماری به علت کوفتگی مراجعه می‌کند او به آن‌ها در ارتباط با انتظارات معقول توضیح می‌دهد:

جامعه ما بر پایه این باور ساخته شده است که همه باید همیشه در حال تکاپو باشند. اما این وضعیت برای بسیاری از ما مناسب نیست. اگر خواب کافی نداشته‌اید و یا در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکل دیکری هستید احساس خستگس کاملا طبیعی است.

حال با وجود تمام آنچه ذکر شد؛ در برخی از بیماری‌ها خستگی اصلی‌ترین علامت است که به توضیح ۸ مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

کم‌ کاری تیروئید

این بیماری یک از دو بیماری مهم با علامت شایع کوفتگی‌ست. تیروئید غده‌ای کوچک، واقع بر روی گردن شما است و اعمال بسیاری از قبیل میزان انرژی، متابولیسم و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را تنظیم می‌کند. اختلالات تیروئید بسیار شایع است؛ ۱۱ میلیون نفر دز آمریکا به هایپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند. علاوه بر کوفتگی به عنوان شایع‌ترین علامت؛

  • افزایش وزن
  • یبوست
  • خشکی پوست
  • احساس سرما 
  • تغییر رنگ پوست

نیز از علایم بارز این بیماری است.


مقاله مرتبط: غده‌ی تیروئید


نارسایی غده آدرنال

این بیماری دومین بیماری شایع بعد از کم‌کاری تیروئید است. این اختلال زمانی بروز می‌یابد که غده آدرنال عملکرد خوبی نداشته و به اندازه کافی کورتیزول ترشح نمی‌کند. علاوه بر کوفتگی؛

  • سبک سری
  • کاهش وزن
  • درد شکمی
  • اسهال
  • بروز پیگمان‌های پوستی ( لک‌هایی که تیره‌تر از رنگ پوست هستند.)

از علایم دیگر این اختلال است.


مقاله مرتبط: غدۀ آدرنال؛ عملکرد و بیماری‌ها


سندروم خستگی مزمن یا انسفالومیلیت با درد عضلانی

اصلی‌ترین علامت این بیماری خستگی ناتوان کننده است. نوعی خستگی که فرد توانایی انجام هیچ یک از اعمال روزانه را ندارد. نزدیک به ۲۵ درصد بیماران به هنگام عود بیماری در خانه بستری می‌شوند.

  • درد
  • اختلال در تفکر

از دیگر علایم شایع این بیماری است. متخصصان علت بروز این بیماری را بروز التهاب‌های غیر قابل کنترل بر اثر کوچکترین فعالیت، می‌دانند.


مقاله مرتبط: سندرم خستگی مزمن


آنمی یا کم خونی

آنمی، عدم کفایت گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن است. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد و خستگی جزء علایم اصلی همه آن‌ها است. کمبود آهن و یا ویتامین B12 ، قاعدگی شدید و پولیپ از علل شایع کم خونی هستند که هر یک درمان خاص خود را دارد. علاوه بر کوفتگی، از دیگر علایم این اختلال به؛

  • رنگ پریدگی
  • شکنندگی ناخن
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • سردرد

می‎‌توان اشاره کرد.


مقاله مرتبط:


دیابت

علاوه بر تکرر ادرار و تشنگی، کوفتگی از اولین و پایدارترین علایم دیابت است. بدن شما در حال تلاش برای تنظیم میزان گلوکز خون است بنابراین موجب خستگی شدید خواهد شد.


مقاله مرتبط: ۵ نشانه‌ی تعجب‌آور دیابت


افسردگی

افسردگی یک اختلال روانی ست که احساس ناخوشی و خستگی فلج کننده از نتایج این اختلال است. علت بیولوژیکی این اختلال شناخته نشده است بنابراین نمی‌توان دلیل بروز این علایم را بیان کرد. خستگی توام با افسردگی شرایط را برای انجام فعالیت‌های روزانه سخت خواهد کرد. علاوه بر خستگی؛

  • ناراحتی
  • بی‌اشتهایی
  • تمرکز بر روی مشکلات

از دیگر علایم این اختلال است.


مقاله مرتبط: ۶ نشانۀ آشکار افسردگی که افراد قبول ندارند


اندوکاردیت

اندوکاردیت، بر اساس مطالعه منتشر شده در Circulation، عفونت یا التهاب قلب است و به علت نفوذ باکتری خون به لایه داخلی قلب به وجود می‌آید. افراد دارای نقوص قلبی و دریچه مصنوعی بیشترین خطر را در ابتلا به این بیماری دارند. تب و لرز از دیگر علایم این بیماری می‌باشد. استفاده از داروهای ضد میکروب و جراحی راهکارهای درمان این بیماری است.


مقاله مرتبط: اندوکاردیت (عفونت لایه‌ی داخلی قلب)


آپنه

بر اساس بیانات بنیاد ملی سلامت،این اختلال به علت انقباض و انسداد مجاری هوایی به هنگام خواب ایجاد می‌شود؛ و موجب تنفس سطحی و گاهی توقف تنفس می‌شود. این اختلال گاهی دقایقی به طول میانجامد و بدن به کمک خرناس و سرفه سعی در حل این مشکل دارد. با وجود انکه این اختلال خطرناک نیست اما خواب آسوده شبانه شما را مختل کرده و شما در طول روز احساس خستگی و کسالت خواهید کرد. خرناس کشیدن جزء نشانه‌های این اختلال است اما برای شناسایی این نشانه نیاز به یک هم خواب دارید.


مقاله مرتبط: آپنه خواب


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید