انتشار این مقاله


افکار منفی با آسیب زدن به DNA، خاموش می‌شوند!

دست از افکار بد و ناخوشایند بر نمی‌دارید؟ خبری بدی برایتان دارم، شما در حال کاهش طول عمر خود هستید!

آیا هنگامی‌ که کسی در خیابان به شما تنه می‌زند، به جوش می‌آیید؟ آیا فکر می‌کنید که این رفتار عمداً از آن فرد سر زده‌است؟ آگاه باشید! با این افکار طول عمرتان را کوتاه می‌کنید! این هشدار را بیولوژیست ملکولی، الیزابت بلکبورن، برنده جایزۀ نوبل پزشکی در سال ۲۰۰۹، به همراه الیزا ایپل، روانشناس سلامت که بر استرس و افزایش سن کار می‌کند، به ما می‌دهند!

این دو نفر در کتاب جدید خود به نام “اثر تلومری“، بیان می‌کنند که “افکار منفی به سلامت DNA شما، آسیب می‌زنند. تحقیقات نشان می‌دهد که روابط اجتماعی افراد، محیط خارجی و سبک‌زندگی آن‌ها، بر ژن‌هایشان تاثیر می‌گذارد. در کنار همه‌ی این‌ها باید به این نکته توجه‌کرد که شما با ژنومی خاص چشم به جهان گشوده‌اید که رفتار و اعمال شما بر شیوه و چگونگی بیان آن‌ اثر می‌گذارد.”

بلکبورن و ایپل بیان‌کردند که اجرای DNA که تلومر نامیده می‌شوند، مشخص می‌کنند که سلول‌های شما با چه سرعتی پیر می‌شوند. تلومر‌های کوتاه یکی از بزرگترین دلایل پیری در سلول‌های انسان هستند، اما در بررسی‌های آزمایشگاهی مشخص‌ شده‌است که تلومر‌ها قابلیت رشد و بلند‌تر شدن دارند. به زبان دیگر، “این سرعت در پیری سلول‌ها قابل‌تسریع، کندسازی و یا حتی معکوس‌کردن است.”


مقاله مرتبط: DNA: مولكول حيات

موضوع بالا مثالی برای تاثیر بد خصومت اجتماعی است. “افرادی که میزان خصومت اجتماعی بیشتری در زندگی خود تجربه می‌کنند بیشتر به بیماری‌های قلب و عروقی و اختلالات متابولیک دچار می‌شوند و عموماً به میزان بالاتری در جوانی فوت می‌کنند.”

بدبینی هم اثری مشابهِ خصومت اجتماعی دارد و تلومر‌ها را کوتاه می‌کند. نویسنده‌های کتاب بیان می‌کنند: “زمانی که حس بدبینی فردی در قالب یک نوع بیماری مربوط به کهولت، هم‌چون سرطان یا بیماری‌های قلبی، بروز می‌کند، بیماری سریع‌تر رشد خواهد‌کرد و این افراد زود‌تر از دنیا خواهند رفت.”

بازگویی و تکرار اندوه و شرایط بد گذشته هم باعث این تخریب خواهند‌‌شد. “یادآوری و بازگویی شرایط بد گذشته، شرایط را تغییر نمی‌دهد، بلکه فقط زمینه را برای بازگویی بیشتر و نارحتی افزون‌تر آماده می‌کند. زمانی‌که دست از شرایط گذشته برنمی دارید استرس‌های آن را با وجود آن‌ که مدت‌هاست از آن‌ها گذشته هنوز در درون خود خواهید داشت. افسرگی و آزردگی خاطر، قطعا نتیجه‌ای جز آسیب و کوتاه‌تر شدن تلومر‌ها نخواهند داشت.”

تلاش برای سرکوب‌کردن افکار کار را از این نیز بد‌تر خواهد کرد. “هرچه قوی‌تر با افکار خود بجنگید، آن‌ها بیشتر در مرکز توجهتان باقی‌خواهند ماند. در مطالعه‌ی کوچکی که‌ صورت‌گرفت، نشان‌داده شد که نارحتی‌ها و افکار منفی بزرگ‌تر به همان اندازه، بیشتر تلومر‌ها را درگیر خواهد‌کرد و باعث کوتاهی آن‌ها خواهد شد.”

حتی عدم تمرکز نیز از عوامل بد موثر بر اندازه‌ی تلومر است. “زمانی که افراد در مورد کاری که درحال انجام آن هستند، فکر نمی‌کنند، هرگز به اندازه ی وقتی که مشغول و درگیر کاری خاص هستند، شاد نیستند.”

برای معکوس‌کردن تاثیر تلومر‌ها، مراقبه (مدیتیشن) انجام دهید و هر روز مسفاتی طولانی را بدوید.


مقالات مرتبط:

 

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید