انتشار این مقاله


سطح فلورايد بالا در دوران حاملگی، شاید منجر به كاهش IQ فرزند شود

مواجهه با فلوراید در دوران جنینی بر هوش کودک اثر‌گذار است.

محققان معتقدند زياد در معرض فلورايد قرار گرفتن، در دوران قبل زايمان موجب اختلال در هوش‌گیری کودک می‌شود. آب خوردن و مسواك زدن از فعاليت‌های روزانه‌ی ماست که بدون فکر کردن انجام می‌دهیم اما برای مادران باردار این اقدامات به ظاهر بی‌ضرر، می‌تواند پیامد‌های ناخواسته‌ای برای فرزند به دنبال داشته باشد. یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد بچه‌هایی که در دوران جنینی بیش‌تر در معرض فلوراید بودند نسبت به آن‌ها که کم‌تر در معرض فلوراید قرار گرفتند از هوش کم‌تری برخوردارند.

دکتر Howard Hu، محقق اصلی این مطالعه از دانشکده بهداشت عمومی دالا لانا دانشگاه تورنتو، اخیرا یافته‌های خود و همکارانش را در مجله‌ی Environmental Health Perspectives منتشر کرد. فلوراید یک ترکیب شیمیایی است که اغلب به آب آشامیدنی و فرآورده‌های دندانپزشکی، مانند خمیر دندان و دهان‌شویه اضافه می‌شود. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) نوشیدن آب حاوی فلوراید پوسیدگی دندان را در کودکان و بزرگسالان تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. با این وجود مطالعات نشان داده‌اند فلوراید ممکن است موجب نقصان شود. تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، نشان داد مواجهه با فلوراید موجب نقص شناختی در بچه موش‌ها شد.

دکتر Hu و همکارانش بنا به این تحقیق، مطالعه‌ی جدیدی طراحی کردند و دریافتند مواجهه زیاد با فلوراید در دوران جنینی بر هوش بچه اثر منفی دارد.


مقاله مرتبط: باهوش‌تر، خوشحال‌تر!


مواجهه با فلوراید و IQ کودک

در این مطالعه ۲۹۹ مادر و فرزندانشان حضور داشتند که همه‌ی آنها در معرض آلوده‌کننده‌های محیطی شهر مکزیکو بودند. نمونه‌ی ادرار از مادران باردار و هم‌چنین از کودکان آن‌ها در سن ۶ تا ۱۲ سالگی گرفته شد تا میزان جذب فلوراید بررسی شود.

دکتر Hu توضیح می‌دهد:

نتایج پژوهش ما معنا‌دار بود، زیرا مطالعات قبلی بر اساس سطح فلوراید آب آشامیدنی بوده و سنجشی غیر‌مستقیم و کم دقت است. هم‌چنین در مطالعات قبلی مواجهه‌ در دوران جنینی بررسی نشده بود و حجم نمونه‌ کم‌تر از مطالعه‌ی ما بود. ضریب هوشی کودکان در چهار سالگی از طریق شاخص هوش عمومی (GCI) سنجیده شد و برای اندازه‌گیری توانایی‌های کودکان مقیاس مک‌کارتی به کار رفت، همین‌طور برای سنین ۶ تا ۱۲ ساله از مقیاس هوشی وکسلر (WASI) استفاده شد.

سپس تیم تحقیقاتی روی تاثیر میزان فلوراید نمونه‌های ادرار بر هوش کودکان کار کردند.

اثر فلوراید بر سیستم عصبی جنین 

نتایج نشان داد زنانی که سطح فلوراید ادرار بالا‌تری در دوران حاملگی خود داشتند صاحب فرزندانی با ضریب هوشی پایین‌تر شدند. به طور مشخص، محققان دریافتند که به ازای هر ۰/۵ میلی گرم در لیتر افزایش سطح فلوراید ادرار مادران باردار، نمرات GCI و WASI فرزندان آنها به ترتیب ۳/۱۵ و ۲/۵ امتیاز کاهش یافته است. هم‌چنین نتایج نشان داد که میزان فلوراید در ادرار کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال بر روی هوش آن‌ها تاثیر‌گذار نیست.


مقاله مرتبط: زیبایی و پیچیدگی هوشیاری


در مجموع، محققان دریافتند مواجهه با فلوراید در دوران جنینی بر پیشرفت سیستم عصبی کودک اثر‌گذار است و سبب کاهش هوش او خواهد شد. مطالعه‌ی ما نشان داد تکمیل سیستم عصبی جنین به شدت تحت تاثیر مواجهه با فلوراید است. هم‌چنین تاثیر فلوراید بر سیستم عصبی در دوران جنینی بیش از دوران مدرسه می‌باشد. آن‌ها خاطر‌نشان کردند یافته‌های آن‌ها باید در جمعیت‌های دیگر نیز تایید شود تا بتوان به نتیجه‌گیری دقیقی در مورد ارتباط مواجهه با فلوراید در دوران جنینی و کاهش هوش کودک رسید. یافته های این تحقیق، همراه با شواهد موجود در مطالعات حیوانی و انسانی، نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد اثرات جانبی فلوراید دارد، به ویژه در میان زنان باردار و کودکان و نیز برای کسب اطمینان از فواید و عوارض مکمل‌های فلوراید در سطح جامعه.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید