انتشار این مقاله


ژن مرتبط با ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی، رشد عصبی را تنظیم می‌کند!

ژنی که مرتبط با ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی است رشد اولیه بخش‌های مهمی از مغز را تنظیم می‌کند.

براساس مطالعه‌ی جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه ایالت پن، ژنی که مرتبط با ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی است رشد اولیه بخش‌های مهمی از مغز را تنظیم می‌کند. درک عملکرد این ژن می‌تواند در درمان اسکیزوفرنی موثر باشد.

یینگ‌وی ماوو (Yingwei Mao)، استادیار دانشگاه penn گفت:

طی مطالعه‌ای جدید ۱۰۰ ژن مرتبط با ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی شناسایی شد، اما وظایف این ژن‌ها  هنوز نا‌مشخص است.
ما یکی از این ژن‌ها به‌ نام «ZNF804A» که ریسک قابل توجهی برای ابتلا به اسکیزوفرنی دارد بررسی کردیم. در این مطالعه، شواهد ملکولی‌ای بدست‌ آوردیم که نشان می‌دهد ژن ZNF804A می‌تواند موجب اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی شود.


مقاله مرتبط: اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، افسردگی، اختلال ژن‌های مشترک


اسکیزوفرنی یک اختلال روانی شدید است که تقریبا یک درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند. درمان‌های موجود بیشتر روی کاهش علائم بیماری مانند توهم تمرکز دارند و توجهی به علت به وجود آمدن بیماری ندارند. همانند بسیاری از بیماری‌های انسان، اسکیزوفرنی پیچیده بوده و هیچ علامت ژنتیکی یا فاکتور محیطی مشخص ایجاد کننده‌ی بیماری ندارد.


مقاله مرتبط: اسکیزوفرنی


طبق یافته‌های مطالعه، ژن ZNF804A بر ساختار مغز اثر گذاشته و در اوایل رشد جنین عمل می‌کند. این نشان می‌دهد که تغییرات زودهنگام در رشد عصبی اثراتی را ایجاد می‌کند که ممکن است تا زمان بزرگسالی ناشناخته بمانند. اگرچه علایم اسکیزوفرنی معمولا اواخر نوجوانی یا اوایل جوانی ظاهر می‌شوند، جهش‌های ژنتیکی تاثیرگذار در رشد عصبی اولیه، می‌تواند در آینده سبب ایجاد تغییرات رفتاری شود.

تیم محققان نُه ژن را شناسایی کردند که با ZNF804A تعامل داشته و ترجمه RNA به پروتئین را کنترل می‌کنند. این نشان دهنده‌ی نقش تاثیرگذار ژن ZNF804A در فرایند بیان ژن است.

پروتئین ZNF804A و پروتئین ریبوزومی RPSA
پروتئین ZNF804A و پروتئین ریبوزومی RPSA

 

با استفاده از موش‌های آزمایشگاهی تیم دو‌ پروسه دیگر را در طول رشد عصبی مشخص کرد که توسط این ژن تنظیم می‌شود:

  • تکثیر ، همانندسازی سلول‌های بنیادی عصبی که پتانسیل تبدیل به انواع مختلفی از سلول‌ها از جمله نورون‌ها را دارند.
  • مهاجرت، جابجایی نورون‌ها به ناحیه مشخصی از مغز  هنگام  فرایند رشد.

ماوو گفت:

ژن ZNF804A در تنظیم تکثیر و مهاجرت بسیار مهم است. اختلال در این پروسه می‌تواند موجب تبدیل سلول‌های بنیادی عصبی به انواع متفاوتی از سلول‌ها شود و یا موجب مهاجرت نادرست نورون‌ها در مغز شده، فعالیت عصبی و مدارات نورون‌ها را تغییر دهد و موجب اختلالات رفتاری  مانند اسکیزوفرنی شود.

ژن ZNF804A همچنین با تنظیم بیان دیگر ژن‌ها که مزتبط با اسکیزوفرنی هستند تعامل دارد. مشخص کردن نقش ZNF804A قدم اول برای درک عملکرد ژن‌های مرتبط با اسکیزوفرنی در رشد غیرطبیعی مغز است. فهم نحوه‌ی تعامل این ژن‌ها هنگام ایجاد اسکیزوفرنی می‌تواند موجب شناسایی دلایل ابتلا به بیماری و کشف راهی برای درمان آن باشد.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید