انتشار این مقاله


عوارض سرطان: اختلالات خواب

اختلالات خواب یکی از عوارضی است که بیماران سرطانی با آن مواجه هستند و به شدت بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد.

خوب خوابیدن برای سلامت جسمی و روانی شما اهمیت زیادی دارد. یک خواب شبانه‌ خوب نه‌تنها به شما کمک می‌کند که به خوبی و وضوح فکر کنید، بلکه فشار خون شما را کاهش می‌دهد، به اشتهای شما کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.
با این حال مشکلات خواب در کسانی که تحت درمان سرطان هستند، بسیار رایج است. مطالعات نشان می‌دهد که نیمی از این بیماران در معرض مشکلات خواب هستند. این مشکلات ممکن است ناشی از عوارض جانبی درمان، دارو، مدت طولانی بستری بودن در بیمارستان یا استرس باشد.


مقاله مرتبط: نگرشی جدید بر نقش خواب در سازمان‌بندی مجدد مغز


اگر دچار مشکل خواب هستید، با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا بتوانید از کمک‌های مورد نیاز خود بهره‌مند شوید. مشکلات خوابی که برای مدت طولانی ادامه می‌یابند ممکن است خطر اضطراب یا افسردگی را افزایش دهند. پزشک شما یک ارزیابی انجام خواهد داد که می‌تواند شامل پلی‌سومنوگرافی (در طول خواب ضبط می‌شود و امواج مغزی، میزان تنفس و فعالیت‌های دیگر مانند ضربان قلب را نشان می‌دهد) باشد، تا تشخیص و درمان مشکلات خواب به درستی انجام شود. این ارزیابی‌ها ممکن است از زمانی به زمان دیگر تکرار شوند، زیرا مشکلات خواب ممکن است در طول زمان تغییر کنند.


مقاله مرتبط: محرومیت از خواب به صورت كنترل‌شده ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند


راه‌های مدیریت

مراحلی وجود دارد که عمل کردن شما و تیم مراقبت‌های بهداشتی‌تان به این مراحل به شما کمک می‌کند تا دوباره به خوبی به خواب بروید.
• در مورد مشکلاتی که در خواب اختلال ایجاد می‌کنند با پزشک خود صحبت کنید. درمان با عوارض جانبی کمتری همچون درد یا مشکلات مثانه و گوارشی می‌تواند به شما در بهبود وضعیت خواب کمک کند.
• درمان شناختی رفتاری (CBT) و استراحت‌درمانی می‌توانند کمک‌کننده باشند. تکرار این درمان‌ها می‌تواند به آرامش شما کمک کند. به عنوان مثال یک درمانگر CBT می‌تواند به شما کمک کند تا فکرها و باورهای منفی در مورد خواب را به فکرهای مثبت تغییر دهید. استراتژی‌هایی مانند آرامش عضلانی، تصور هدایت‌شده و خود-هیپنوتیزم نیز می‌توانند به شما کمک کنند.
• عادت‌های خوب خوابیدن را آغاز کنید. فقط وقتی به تخت‌خواب بروید که خواب‌آلود هستید، آن‌هم در یک اتاق آرام و تاریک، و در یک تخت راحت. اگر نمی‌توانید به خواب بروید از تخت‌خواب خارج شوید و وقتی احساس خواب‌آلودگی کردید دوباره بازگردید. از تلویزیون یا هر وسیله الکترونیکی دیگری تا دو ساعت قبل از خواب استفاده نکنید. قبل از خواب از نوشیدن و خوردن زیاد بپرهیزید. همچنین مهم است که در طول روز فعال باشید و مرتب ورزش کنید ولی با این حال ورزشی کوتاه قبل از خواب ممکن است خوابیدن را دشوار کند.
پزشک شما ممکن است در صورت مؤثر نبودن سایر استراتژی‌ها، برای مدت کوتاهی داروهای خواب‌آور تجویز کند. داروهای خواب‌آور تجویز شده به مشکلات خاص شما (مانند مشکل به خواب رفتن یا مشکل ساعات در خواب ماندن) و یا سایر داروهایی که مصرف می‌کنید بستگی دارند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید