انتشار این مقاله


برندگان مسابقه‌ی فوتومیکروگرافیِ نیکون در سال ۲۰۱۷ چه کسانی بودند؟

کرم نواری ترسناک، کاراکتر پک‌من در کلونی جلبک و اُسیکل‌هایی از خیاردریایی تنها جزئیاتی فاش‌شده از این مقاله است.

کرم نواری ترسناک، کاراکتر پک‌من در یک کلونی جلبک و اُسیکل‌هایی از خیاردریایی تنها جزئیاتی فاش‌شده از مطلبی که در ادامه می‌خوانید، هستند. این تصاویر برندگان چهل‌ و سومین مسابقه‌ی عکاسی فوتومیکروگرافیِ جهان کوچکِ نیکون می‌باشند.
برم وندن بروئک۱ و همکارانش از مؤسسه‌ی سرطان هلند، با تصویری که مقدار زیاد کلاژن روی سطح پوست را نشان می‎داد، (تصویر اول) موفق به کسب مقام اول شدند. آنان این تصویر را هنگام مطالعه بر دینامیک‌های اعمال‌شده روی فیلامنت‌های کراتین در سلول‌های پوست تهیه کردند. این تیم پژوهشی اظهار دارد؛ “با مطالعه‌ی این که چگونه مولکول‌های پروتئین مختلف نظیر کراتین به نحو پویا درون سلول تغییر می‌کنند، می‌توان ساز و کار رشد سلول‌های سرطانی و یا ابتلا به سایر بیماری‌ها را بهتر متوجه شد.”


این مسابقه بیش از ۲۰۰۰ شرکت‌کننده را از ۸۸ کشور متفاوت گرد هم آورده است. گالری وبسایت Nikon Small World برندگان را معرفی کرده است که در ادامه، به بررسی هریک می‌پردازیم. با دکتر مجازی همراه باشید.

آماده برای پرواز

کلاله‌ی پرمانند که روی دانه‌ها قرار داشته و منتظر فرا رسیدن باد برای گرده‌افشانی است، دارای مقام دوم است.


مقاله‌ی مرتبط: برترین تصاویر علمی هفته


به‌به!

تصویری که مشاهده می‌کنید، توسط دانشمند فرانسوی به ثبت رسیده و ولوکس جلبکی را نشان می‌دهد که در حال آزادسازی کلونی‌های دختر است. شما را به یاد بازی معروف Pac-man  نمی‌اندازد؟

رو در رو!

این تصویر ترسناک از کرم‌های نواری، مقام چهارم را به خود اختصاص داده است. چیزی که به نظر می‌رسد چشم‌های آن باشند، در واقع دهان مکنده هستند!

کوچولو و پشمالو!

فوتومیکروگرافیمقام پنجم، به کپکی که در تضاد با رنگ قرمز پس‌‌زمینه‌ی گوجه فرنگیِ خود است، تعلق دارد!

عافیت باشد!


ساختار پیچیده‌ی گرده‌ی گل نیلوفر را مشاهده می‌کنید که در تصویر ۶۳ برابر شده است.

شبکه‌ی عصبی


با وجود این که در نگاه اول، این تصویر، همانند دسته‌ای از بادکنک‌های رنگی به نظر می‌رسد، باید گفت که متعلق به آکسون‌هایی است که از گانگلیون سیلیاریِ جنین جوجه، که قسمتی از ساختار عصب چشم است، می‌باشند. این نورون‌ها به شکل جداگانه رنگ‌آمیزی شده‌اند.

سلام!

چشمان حشره‌ای با نام بابالنگ‌دراز را با بزرگ‌نمایی ۲۰ مشاهده می‌کنید. برخلاف سایر بندپایان، این حشره تنها یک جفت چشم را دارا است.

پروانه‌ی کوچک!

این تخم‌های کوچک که با بزرگ‌نمایی ۷.۵ تصویربرداری شده‌اند، متعلق به پروانه‌ی مِسترا هستند و روی گیاه نعناع قرار دارند.

لنگر کشان!

این تصویر ممکن است در ابتدا طرح یک پیژامه به نظر برسد! اما این لنگرهای کوچک در واقع اُسیکل‌هایی از پوست خیار دریایی هستند که ۱۰۰ برابر بزرگ شده‌اند! به نظر می‌رسد نقشی دفاعی در این جاندار را برعهده دارند.


پی‌نوشت

۱. Bram van den Broek

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید