انتشار این مقاله


بهبود وضعیت قلب با ترکیب یوگا و ورزش‌های هوازی

ترکیب یوگا و ورزش‌های هوازی می‌تواند تاثیر هر یک را در سلامت قلب ۲برابر کند!

طبق مطالعه‌ای بیماران قلبی که در کنار ورزش‌های هوازی، ورزش یوگا را نیز انجام داده اند، کاهش فشار خون، شاخص توده بدنی و کلسترول آن ها ۲ برابر بیمارانی است که هرکدام از این ورزش ها را، چه یوگا و چه ورزش‌های هوازی، به تنهایی انجام داده اند. این مطالعه در هشتمین کنگره جامعه قلبی امارات با همکاری کالج قلب آمریکا ارائه شد.

دخالت شیوه زندگی در کنار مدیریت پزشکی در کاهش خطر مرگ و  ابتلا به بیماری‌های قلبی می تواند کمک کننده باشد. یوگا هندی ترکیبی از تمرینات کامل بدن، ذهن و روح و یک تمرین معمول در سراسر هند است. محققان در این مطالعه به طور خاص به بررسی تأثیر یوگا هندی و تمرین‌های هوازی بر روی عوامل خطر عروق کرونر بیماران قلبی چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ پرداختند.
این مطالعه ۷۵۰ بیمار مبتلا به بیماری قلبی عروقی را که قبلا تشخیص داده شده بودند، بررسی کرد. یک گروه ۲۲۵ نفری از این بیماران در تمرین‌های هوازی شرکت کردند. گروه ۲۴۰ نفره دیگری نیز در تمرینات یوگا هندی شرکت نمودند. گروه سوم با ۲۸۵ شرکت‌کننده هر ۲ تمرین را انجام دادند. هر گروه ۳ جلسه شش ماهه از این تمرینات را داشتند.


مقاله‌ی مرتبط: نکاتی که باید درمورد یوگا بدانید


افرادی که تنها به انجام ورزش‌های هوازی یا یوگا می‌پرداختند، کاهش مشابهی را در فشار خون، کلسترول، تری‌گلیسیرید، LDL، وزن و دور کمر نشان دادند. درحالی که تیم‌های ترکیبی تمرین یوگا و هوازی کاهش ۲ برابری نسبت به گروه‌های دیگر نشان دادند. آن‌ها هم‌چنین بهبود قابل توجهی در ترمیم بطن چپ و عملکرد دیاستولیک داشتند. سونل تانارار، محقق در زمینه پیشگیری بیماری‌های قلب و عروق، و دکتر نارش سین، دکترا و متخصص قلب و عروق در بیمارستان جیپور هند در این باره می‌گویند:

ترکیب تمرین یوگا و ورزش‌های هوازی باعث کاهش فشار روحی، جسمی و عروقی می‌شود و می تواند منجر به کاهش مرگ و میر و بیماری‌های قلبی عروقی شود.


مقاله‌ی مرتبط: راهنمای عمومی برای ورزش


آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید