انتشار این مقاله


احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان با سطح تستوسترون پایین کم‌تر است

آزمایش سطح تستوسترون، به پیش‌گیری از سرطان پروستات کمک می‌کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مردانی که هورمون تستوسترون کمی می‌سازند به احتمال کم‌تری مبتلا به سرطان پروستات می‌شوند. این مطالعه جدید توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلستان انجام شد. یافته‌های این مطالعه در کنفرانس مرکز ملی تحقیقات سرطان (NCRI) ارائه شد. این اولین بار است که دانشمندان اثر سطح پایین تستوسترون بر ریسک ابتلا به سرطان پروستات را بررسی کردند. تحقیقات آنها بزر‌گ‌ترین مطالعه‌ای است که در خصوص ارتباط بین سطح هورمون‌ها و سرطان پروستات تا‌کنون انجام شده است.

هر ساله ۱۷۰ هزار مرد، در ایالات متحده به  سرطان پروستات مبتلا می‌شوند که حدود ۳۰ هزار نفر از این تعداد می‌میرند. البته هنوز علت این بیماری به طور دقیق مشخص نیست، محققان عواملی چون سن، نژاد و جهش‌های ژنتیکی را موثر می‌دانند. هورمون‌های مردانه و یا آندروژن‌ها، مانند تستوسترون، باعث افزایش رشد سلول‌های تومور در مردان مبتلا به سرطان پروستات می‌شود. کاهش سطح تستوسترون، درمان استاندارد برای سرطان پروستات است زیرا آندروژن‌ها به رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. گیرنده‌های آندروژن در بافت پروستات ،چه خوش‌خیم چه بد‌خیم، به هورمون تستوسترون نیاز دارند. پس از رسیدن به نقطه‌ی اشباع، افزایش هورمون تستوسترون موجب افزایش رشد تومور سرطانی نمی‌شود.


مقاله مرتبط: هورمون‌درمانی سرطان پروستات


نویسندگان مطالعه‌ی جدید توضیح می‌دهند چون نقطه‌ی اشباع پایین است، داده‌های کافی برای آزمایش این نظریه وجود نداشته است. بنا‌بر‌این، تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند این نظریه را بر روی ۱۹ هزار مرد آزمایش کنند.

کاهش سطح تستوسترون، ریسک ابتلا به سرطان را ۲۰ درصد کم می‌کند

محققان ۲۰ مطالعه‌ی آینده‌نگر، بر روی ۱۹ هزار مرد انجام دادند، از این میان ۶ هزار و ۹۹۳ سرطان پروستات داشتند و ۱۲ هزار و ۸۸ نفر سالم به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان بین ۳۴ تا ۷۶ سال سن داشتند، خون آن‌ها در طی سال‌های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۴ برای آزمایشات گرفته شد. محققان شرکت‌کنندگان را بر اساس سطح تستوسترون در ۱۰ گروه قرار دادند. ریسک ابتلا به سرطان پروستات با استفاده از روش‌های conditional logistic regression محاسبه شد. طبق پیش‌بینی‌ها، مردانی که سطح تستوسترون پایینی داشتند، به احتمال کم‌تری مبتلا به سرطان پروستات بودند. در واقع احتمال ابتلا به سرطان در این افراد ۲۰ درصد کم‌تر است. در ۹ گروه دیگر از سطوح مختلف تستوسترون، محققان ارتباطی میان سطح هورمون و ریسک سرطان پروستات نیافتند.

 

 

یافته‌ها به پیش‌گیری از سرطان پروستات کمک می‌کنند

پروفسور Malcolm Mason، متخصص سرطان پروستات در سازمان تحقیقات سرطان انگلیس، در مورد یافته‌های اخیر اظهار می‌کند:

نقش هورمون تستوسترون در پیشرفت سرطان پروستات، زمینه‌ی تحقیق بسیار خوبی است.


مقاله مرتبط: آزمایشی جدید در پیش‌بینی خطر ابتلا به سرطان پروستات


پروفسور Tim Key از دانشگاه آکسفورد می‌گوید:

این یک یافته‌ی زیستی جالب است که به ما در درک پیشرفت سرطان کمک می‌کند.

تا امروز ما ایده‌ی مشخصی در مورد نقش تستوسترون در سرطان پروستات نداشتیم، این اولین مطالعه‌ی جمعیتی است که نظریه‌ی کاهش پبشرفت سرطان در بیمارانی با تستوسترون را تایید می‌کند.

پروفسور Matt Seymour، مدیر تحقیقات بالینی NCRI، معتقد است در آینده این نتایج می تواند در کمک به ایجاد رویکردی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مردان مهم باشد.

یافته‌های این تحقیق کمک می‌کند سرطان‌های کشنده قبل از آسیب جدی تشخیص و درمان شوند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید