انتشار این مقاله


راهنمای بارداری: هفته‌های سی و سوم و سی وچهارم

برای آشنایی باهفته به هفتۀ بارداری خود و شناخت نیازهای لازم با دکتر مجازی همراه شوید.

⇒هفته‌های سی و یکم و سی و دوم


هفته‌ی سی و سوم

احساس گرما، اختلالات خواب از جمله علائم قابل ذکر برای این هفته هستند. ساکی جهت موارد اضطراری هم‌چون؛ زایمان زودرس تدارک ببینید. بارداری ۳۳ هفتگی معادل ۷ ماه و ۱ هفته است.

علائم

  • احساس گرما. به دلیل افزایش متابولیسم بدن این عارضه ایجاد می‌شود.
  • سردرد. تغییرات هورمونی، استرس و تشنگی از جمله دلایل ایجاد کننده عارضه هستند. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید همیشه خود را سیراب نگه دارید.
  • تنگی نفس. با نزول جنین به درون لگن، این مشکل برطرف خواهد شد. زمان این تغییر در مادران مختلف، متفاوت است.
  • اختلال حواس و فراموش‌کاری. علت اصلی این مشکل هنوز به طور قطع مشخص نشده است. اما ممکن است به دلیل تغییرات فیزیولوژیک بدن، استرس و اضطراب ایجاد شود.
  • تحرکات زیاد جنین. یک بار صبح و یک بار عصر، در عرض ۱ ساعت تعداد حرکات جنین را بشمارید تا به عدد ۱۰ برسید. اگر در طول ۱ ساعت حرکات او کم‌تر از این تعداد بود؛ میان‌وعده‌ای بخورید، آبمیوه بنوشید و سپس دراز بکشید و به شمردن ادامه دهید؛ احتمالا فرزندتان به انرژی بیش‌تری برای حرکت نیاز داشته است.
  • درد لیگامان گرد. اگر به هنگام تغییر وضعیت یا ایستادن و نشستن ناگهانی، شکم‌تان درد می‌گیرد نشان دهنده‌ی این عارضه است. اگر همراه این درد، تب و لرز و خون‌ریزی مشاهده نشود، جای نگرانی نیست.
  • واریس. اگر پیش از بارداری این مشکل را نداشته‌اید، جای نگرانی نیست زیرا بعد از زایمان، برطرف خواهد شد.
  • تغییرات ناخن‌ها. تغییرات هورمونی موجب رشد سریع و شکننده شدن ناخن‌ها خواهد شد. در این صورت مصرف بیوتین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. این ماده در موز، آووکادو، آجیل و تمام حبوبات یافت می‌شود. استفاده از کپسول‌های ژلاتینی نیز مناسب است.
  • انقباضات Braxton Hicks. افتراق این انقباضات با انقباضات زایمان بسیار مهم است. این نوع از انقباضات دائمی نبوده و به تدریج شدت نمی‌یابند؛ هم‌چنین با تغییر وضعیت بدن، محو خواهند شد.

تغییرات مادر

 به دلیل افزایش سطح متابولیسم بدن، احساس گرما و تعرق در این هفته طبیعی است. انقباضات Braxton hick در این هفته نیز همانند هفته‌های گذشته ادامه خواهد یافت اما با توجه به توصیه‌های گذشته مراقب علائم باشید زیرا به دلیل حساسیت ماه‌های انتهایی بارداری ممکن است نشان از زایمان زودرس باشد. احساس درد مشابه دوران قاعدگی، خون‌ریزی واژنی، خروج ترشحات و لکه‌بینی نیز می‌توانند از علائم زایمان زودرس باشند. زایمان زودرس به دلایلی هم‌چون؛ حجم زیاد مایع آمنیوتیک، کم‌آبی بدن و یا بارداری دو قلو ممکن است حادث شود. در این هفته بی‌حسی و گز گز سر انگشتان نیز مشاهده می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: چرا هنگام باردارى به خواب بيشترى نياز داريم؟


تغییرات جنین

راهمای بارداری هفته ی 33ام - دکتر مجازی

جنین در این هفته، ۱.۹ کیلوگرم وزن و ۴۳.۷ سانتی‌متر طول دارد. مغز و دستگاه عصبی او تکامل یافته است و حال دستگاه ایمنی بدن شروع به تکوین می‌کند. با تجمع چربی در زیر پوست، رنگ قرمز آن کم‌رنگ‌تر شده و چروکیدگی آن کم‌تر می‌شود. پس از تولد رنگ پوست او در مدت چند ماه ظاهر خواهد شد. جمجمه جنین در حال حاضر نرم و انعطاف‌پذیر است و صفحات تشکیل‌دهنده‌ی آن برای تسهیل کردن امر زایمان هنوز به یکدیگر متصل نگشته‌اند و در نقاطی به نام فونتانل به حالت غضروفی هستند. فونتانل‌ها تا پیش از ۱۸ ماهگی بسته نخواهند شد. اگر جنین مذکر باشد، بیضه‌ها در حال نزول از شکم به درون اسکروتوم هستند. ممکن است در برخی موارد به خصوص در نوزادان زودرس، یک یا هر دوی بیضه‌ی آن‌ها به طور کامل نزول نکرده باشند. در این صورت تا ۶ ماهگی این امر اتفاق خواهد افتاد.

راهنمای بارداری هفته ی 33ام - دکتر مجازی

  1. جنین اندازه‌ی آناناس!
  2. تکرر ادرار
  3. جمجمه‌ی منعطف.

سونوگرافی

سونوگرافی هفته ی 33ام - دکتر مجازی

در این تصویر خون‌رسانی به ناحیه ارتباط دهنده‌ی دو نیم کره‌ی مغز نشان داده شده است.

هفته‌ی سی و چهارم

سومین دوره ۳ ماهه برای بسیاری از مادران سخت و خسته‌کننده است. حال شما ۷ ماه و ۲ هفته از دوره‌ی ۹ ماهه‌ی بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اید.

علائم

  • تاری دید. تغییرات هورمونی به همراه افزایش مایعات بدن و کم‌خوابی دیدتان را ممکن است مخدوش سازد. گاهی این عارضه تنها از علائم طبیعی و معمول بارداری است؛ اما اگر تاری دید با تورم، سردرد، افزایش ناگهانی وزن همراه شود، از نشانه‌های پره‌اکلامپسی است. در اسرع وقت این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • خستگی. مسلما حمل یک موجود زنده‌ به صورت دائمی همراه خود، خستگی به همراه خواهد آورد. به خصوص اگر خواب راحت را نیز از آدم ربوده باشد.
  • یبوست. بروز این عارضه در این هفته طبیعی است. سعی کنید از مواد غذایی فیبردار بیش‌تری استفاده کنید، آب بنوشید و ورزش کنید.
  • هموروئید. با بزرگ شدن جنین، فشار بر رکتوم نیز افزایش خواهد یافت. ابتدا سعی کنید با برطرف کردن یبوست ،کمی از مشکل بکاهید هم‌چنین نوع نشستن و دراز کشیدن خود را به گونه‌ای تنظیم نمایید که فشار کم‌تری بر ناحیه وارد شود.
  • تورم پاها و مچ پا. در فرصت مناسب بنشینید و پاهای خود را رو به بالا دراز کنید تا مقداری از تورم آن‌ها کاسته شود.
  • احساس فشار در شکم. با رشد جنین و نزدیک شدن به دوره‌ی زایمان، در ناحیه لگن احساس فشار خواهید کرد. در نتیجه‌ی این امر تکرر ادرار نیز مشاهده می‌شود.
  • انقباضات Braxton Hicks. رحم با این‌کار خود را برای زایمان آماده می‌کند. این انقباضات با تغییر وضعیت بدن محو می‌شوند.
  • افزایش ترشحات واژنی. با تغییرات هورمونی، جریان خون به ناحیه لگن بیش‌تر شده و موکوس این ناحیه تحریک می‌شود. پوشیدن لباس زیر با الیاف طبیعی هم باعث خشک نگهداشتن ناحیه شده و هم‌چنین، بو را از میان می‌برد.
  • افزایش رشد موها. علاوه بر این‌که رشد موها در این دوره سریع‌تر می‌شود در نواحی غیر معمول هم‌چون گونه‌ها نیز رشد مو را شاهد خواهید بود.
  • بی‌خوابی. کرامپ‌های عضلانی، عدم حرکت به راحتی، تکرر ادرار و چندین مشکل دیگر خواب راحت را از شما گرفته است. سعی کنید به جای کار کردن با موبایل یا نگاه کردن به تلویزیون پیش از خواب، با گرفتن دوش آب گرم (البته نه زیاد گرم که برای جنین مضر است.) نوشیدن یک لیوان شیر گرم، خواندن کتاب یا گوش کردن به موسیقی بخواب فرو بروید.
  • ترشح شیر. با نزدیک شدن به دوره‌ی زایمان، ترشحات شیر آغاز خواهد شد.

تغییرات مادر

 در این هفته تمام علائم معمول بارداری هم‌چون؛ سوزش معده، تورم پاها، بی‌خوابی، هموروئید و یبوست مشاهده می‌شوند. به دلیل جای‌گیری جنین در لگن، شکم پایین‌تر از ماه‌های دیگر به نظر خواهد آمد و تنفس را برایتان کمی راحت‌تر خواهد کرد. اما با افزایش فشار بر مثانه، تکرر ادرار امری طبیعی خواهد بود.


مقاله‌ی مرتبط: ویار و انزجار دوره بارداری؛ چرا در این دوران، غذای موردعلاقه، ناخوشایند به نظر می‌رسد؟


تغییرات جنین

راهنمای بارداری هفته‌ ی 34ام - دکتر مجازی

جنین در این هفته ۲.۱ کیلوگرم وزن و حدود ۴۵ سانتی‌متر طول دارد. لازم است بدانید در صورت تولد جنین سالم در این هفته، او قادر به زنده ماندن در خارج از رحم مادر خواهد بود. با افزایش چربی زیر پوست، او قادر به حفظ دمای بدن خود پس از تولد نیز هست. حال او می‌تواند صدای شما را تشخیص دهد. با تکامل بیش‌تر گوش، پیام‌های صوتی به مغز منتقل خواهد شد و قادر به شنیدن آهنگ و لالایی خواهد بود. تحقیقات ثابت کرده است، در صورت آواز خواندن در طول بارداری برای جنین، او پس از تولد نیز با همان آهنگ آرام‌تر خواهد شد.

راهمای بارداری هفته ی 34ام - دکتر مجازی

  1. جنین اندازه‌ی طالبی!
  2. ریه‌ها در حال تکامل
  3. تجمع چربی در زیر پوست.

سونوگرافی

سونوگرافی هفته ی 34ام - دکتر مجازی

در این تصویر، جنین ۳۴ هفته نشان داده شده است. همان‌طور که می‌بینید دهان جنین باز بوده و در حال خوردن مایع آمنیوتیک است.

رژیم غذایی و مکمل‌های لازم

برای رفع مشکل یبوست و هموروئید از غذاهای فیبردار و سبزیجات بیش‌تر استفاده کنید. برای رفع عارضه‌ی سردرد آب فراوان بنوشید. برای از میان بردن مشکل سوزش معده، وعده‌های غذایی را در حجم کم و دفعات متعدد مصرف کنید. استفاده از اهن و دیگر مکمل‌ها را از یاد نبرید. مصرف بیوتین برای رفع شکنندگی ناخن‌ها مفید است. با خوردن موز، آووکادو، آجیل و حبوبات می‌توانید این ماده را بدست بیاورید.


مقاله‌ی مرتبط: رژیم غذایی خوب و ورزش در بارداری، می‌تواند خطر سزارین را کم کند


فعالیت‌های مفید و مضر

با توجه به تکامل سیستم شنوایی نوزاد، برای برقراری ارتباط با او آواز بخوانید 🙂 . خشک شدن چشم‌ها نیز ممکن است عارض شود، از عینک‌دودی و قطره برای حل این مشکل استفاده کنید. احساس افسردگی در طول دوره‌ی بارداری در برخی از مادران مشاهده می‌شود، بدین منظور با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم داروهای ضدافسردگی را که ممنوعیت و ضرری برای بارداری ندارد را تجویز کند. تعداد حرکات جنین و انقباضات Braxton hick را برای اطمینان از سلامت جنین و رفع نگرانی از زایمان زودرس، هر از چندگاهی یک بار چک کنید. تأکید می‌کنیم از مصرف دارو و یا سایر مداخلات برای به جلو انداختن زایمان جدا پرهیز کنید؛ هر نوع مداخله برای این مسئله مداخلات درمانی بیش‌تری را در پی خواهد داشت.


مقاله‌ی مرتبط: در ماه‌های انتهایی بارداری، لازم است بر پهلو بخوابید

هفته‌های سی و پنجم و سی و ششم⇐


منابع:

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید