انتشار این مقاله


خوردن چربی باعث چاقی نمی‌شود!

مطالعات جدید نشان می دهند که خوردن چربی ها نه تنها باعث چاقی نمی شوند بلکه ممکن است باعث کاهش وزن نیز بشود.

 “چربی بخورید، چاق شوید!”

این شعار در دو دهه‌ی اخیر یک راهنمایی عاقلانه‌ی معمول برای رژیم های غذایی آمریکایی بوده است. در حالی که تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این جمله به طرز خطرناکی نادرست است!

دکتر آرون کرول – استاد پزشکی اطفال در دانشگاه پزشکی ایندیانا – می‌گوید:

حقیقتی که ما در مورد چربی ها می‌دانیم این است که مصرف چربی باعث افزایش وزن نمی‌شود. در واقع بر خلاف آن، ممکن است باعث کاهش وزن نیز شود. در نتیجه غذاهایی مانند آواکادوهای کره‌ای، سالمون‌های پرچرب و آجیل شور باید در رژیم غذایی حضور داشته باشند. اگر شما طبق رژیم های کم‌چربی که قبلا متداول بودند، خوردن این مواد را برخود قدغن کرده‌اید، حالا زمان برگرداندن آن‌ها به برنامه غذایی‌تان است.

شواهد به دست آمده که بر اساس مطالعات انجام شده بر روی افرادی که رژیم غذایی کم چرب ولی با کربوهیدرات بالا و افرادی با رژیم غذایی پر چرب ولی با کربوهیدرات پایین، بار ها و بارها نشان داده است که افرادی که مصرف غذاهای چرب را کم می‌کنند کاهش وزن نمی‌یابند و بهبودی نیز در وضع سلامتی‌شان دیده نمی‌شود.

در مقابل، افرادی که در برنامه غذایی‌شان از غذاهای پرچرب استفاده می‌کنند ولی از کربوهیدارت‌های تصفیه شده (مثل برنج سفید و نان سفید و موادی که از آرد سفید یا شکر تهیه شده‌اند) استفاده نمی‌کنند، هم کاهش وزن پیدا می‌کنند و هم از فواید دیگری بهره‌مند می‌شوند.

پزشکان و متخصصان تغذیه باید توجه کنند عامل اصلی در افزایش وزن در واقع چربی نیست، بلکه قندها و کربوهیدرات‌های خالصی است که به سرعت به گلوکز تبدیل می‌شوند.


مقاله مرتبط: چربی بد را می‌توان به چربی خوب تبدیل کرد


رژیم های کم چرب انسان را لاغر نمی‌کند!

یک امارگیری گسترده که در ۱۸ کشور روی ۱۳۵ هزار نفر انجام گرفت و به مقایسه افرادی که رژیم کم چرب دارند با افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند پرداخت.

طبق این مطالعه پژوهشگران دریافتند که رژیم غذایی کم چرب احتمال مرگ به هر دلیلی را افزایش می‌دهد و همچنین احتمال بیماری ها و سکته‌ی قلبی را زیاد می‌کند. از سوی دیگر احتمال موارد فوق در افرادی که رژیمی با کربوهیدرات کم دارند، به طور چشمگیری کمتر بود.

محققین می‌گویند: دستورالعمل تغذیه‌ی جهانی بر اساس نتایج این تحقیق باید دوباره تنظیم شود.

تعداد زیادی از تحقیقات مشابه، نتایج یکسانی را به دنبال داشته است.

در یک مطالعه ی بالینی ۸ ساله که بر روی ۵۰‌ هزار زن انجام گرفت، شرکت‌کنندگان یک رژیم غذایی کم چرب مصرف می‌کردند. نتایج نشان داد که در شرکت‌کنندگان هیچ گونه کاهشی در میزان ابتلا به سرطان سینه، سرطان کولورکتال و بیماری‌های قلبی دیده نشد. به اضافه آن که این افراد وزن زیادی هم از دست ندادند.

نتیجه این که شواهد مبنی بر مفید بودن رژیم غذایی کم چرب بسیار کم است، در حالی که فواید استفاده از بعضی از چربی‌ها بسیار زیاد است.


مقاله مرتبط: کربوهیدرات‌ها بیش‌تر از چربی‌ها برای قلب مضرند


بدن برای عملکرد خود به چربی نیاز دارد!

بدن برای آن که درست عمل کند، به چربی محتاج است.

چربی برای انعقاد خون و حرکت عضله ها ضروریست. چربی یک ماده‌ی ضروری برای ساخت غشای سلولی (غشای سلولی حصاری است که همه‌ی سلول های مارا می‌پوشاند) و غلاف حفاظتی اطراف سلول‌های عصبی‌مان است. در نهایت، چربی در جذب ویتامین ها و مواد معدنی از غذاها دخالت دارد.

وقتی که ما چربی مصرف نمی‌کنیم، به مقدار بیشتری کربوهیدرات تصفیه شده و مواد قندی مصرف می‌کنیم که هردوی آن‌ها موجب افزایش وزن و چاقی می‌شوند.

طبق یک بررسی انجام شده روی ۵۰ مطالعه مرتبط با رژیم غذایی و افزایش وزن که در ژورنال Food and Nutrition Research منتشر شده بود، نشان داده‌شد که به طور متوسط، در طول روند مطالعه هر چه یک فرد بیشتر کربوهیدرات تصفیه شده (مثل نان سفید و برنج سفید) مصرف کند، بیشتر بر وزن او افزوده می‌شود.

در مقابل هر چه یک فرد غذاهای ترکیبی از مواد مختلف را بیشتر مصرف کند (مثل نان گندمی و برنج قهوه ای) بیشتر وزن از دست می‌دهد. بخشی از این فرآیند به دلیل آن است که کربوهیدرات تصفیه شده و مواد قندی فرد را به سمت پرخوری سوق می‌دهد.

سارا انسلمو -متخصص تغذیه- می‌گوید: قطعا راحت‌ترین راه استفاده‌ی بیش‌ از حد از نوشیدنی‌ها، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، مواد غذایی شیرین و به شدت فراوری شده است. در واقع ما تمایل داریم که طبق عادت های قبلی مان رفتار کنیم.


مقاله مرتبط: چرا چربی دور باسن و پهلو برای بدن مفید است؟


ماهی، آواکادو و آجیل بیشتری مصرف کنید!

در هر حال، بعضی از چربی ها از بقیه مفیدترند.

در مطالعه ای اخیر که در مجله ی The American Medical Association منتشر شده، محققان به مطالعه‌ی آن پرداختند که وقتی مردم کالری دریافتی از چربی اشباع (که بیشتر در گوشت و فراورده های لبنی یافت می‌شود) را با کالری دریافتی از چربی غیر اشباع جایگزین کنند، چه اتفاقی می‌افتد.

انجام این عمل فواید زیادی به دنبال داشت، من‌جمله کاهش در میزان بروز مرگ و بیماری‌هایی همانند بیماری‌های قلبی و معدودی بیماری‌های نورودژنراتیو.

فرانک هو -استاد تغذیه‌ی دانشگاه هاروارد- در مطالعه‌ی منتشر شده توسط The New York Times بیان می‌کند: همه‌ی چربی‌ها همانند هم نیستند. ما باید به جای چربی‌های حیوانی، چربی‌های خوب همانند ماهی و آواکادو را بیشتر مصرف کنیم.

بر اساس گزارشی از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، چربی های سالم چربی موجود در موادی همچون ماهی، آجیل و روغن زیتون است. چربی های ناسالم چربی های ترنس هستند که در غذاهای فراوری شده و چربی های اشباع یافت می‌شوند.

به طور کلی، نتیجه‌ای که گرفته می‌شود این است:

“خوردن چربی نه، ولی استفاده‌ی بیش از حد قند‌ها شما را چاق می‌کند.”

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید