انتشار این مقاله


خوردن هفتگی ماهی خواب و هوش کودکان را بهبود می‌بخشد

خواب خوب شبانه و IQی بالا برای کودکان را می‌توان با مصرف حداقل یک بار در هفته‌‌ی ماهی به دست آورد.

خواب خوب شبانه و IQی بالا برای کودکان را می‌توان با مصرف حداقل یک بار در هفته‌‌ی ماهی به دست آورد.

محققان پی برده‌اند که کودکان ۹ تا ۱۱ سالی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند در مقایسه با کودکانی که اغلب کمتر ماهی مصرف می‌کنند نمرات IQ بالاتری داشته و کیفیت خواب‌شان بهتر می‌باشد.

اخیراً Jianghong Liu، از دانشکده‌ی پرستاری دانشگاه Pennsylvania State و همکارانش یافته‌های‌شان را در ژورنال Scientific Reports گزارش کرده‌اند.

ماهی به عنوان یک بخش مهم از رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می‌شود. نه تنها چربی اشباع شده در آن کمتر و غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بلکه یک منبع خوب از اسید‌های چرب امگا ۳ می‌باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که اسید‌های چرب امگا ۳ با کاهش خطر ضربان نامنظم یا آریتمی، برای سلامت قلب مفید بوده، سطح تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد و فشار خون را کمی پایین می‌آورد. اسیدهای چرب امگا ۳ خود به طور مستقل با خواب بهتر و افزایش هوش ارتباط دارد.


مقالۀ مرتبط: امگا ۳ از طریق شیر مادر خطر دیابت نوع یک را کاهش می‌دهد


Liu و همکارانش به دنبال اطلاعات بیشتر درباره‌ی پیوند بین امگا ۳ و خواب و هوش با بررسی مصرف ماهی ۵۴۱ کودک چینی ۹ تا ۱۱ سال هستند.

با استفاده از یک پرسشنامه‌ی غذایی، کودکان مقدار مصرف ماهی خود را در ماه گذشته گزارش کردند. IQی کودکان با استفاده از مقیاس هوش وکسلر (Wechsler) برای کودکانِ مورد بررسی قرار گرفته شده، ارزیابی شد. از والدین کودکان نیز خواسته شد که پرسش‌نامه‌ی عادات خواب کودکان را که در مورد مدت زمان خواب، فرکانس بیداری و خواب‌آلودگی روزانه بود، تکمیل کنند.

خواب می‌تواند بین هوش و ماهی ارتباط برقرار کند

کودکانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خوردند در مقایسه‌ با آن‌هایی که به ندرت ماهی می‌خوردند یا اصلا ماهی نمی‌خوردند، به طور متوسط در تست IQ، به میزان ۴/۸ واحد امتیاز بالاتر به دست آوردند. در حالی که کودکانی که «گاهی» ماهی می‌خوردند، ۳/۳ امتیاز بالاتر را به دست آوردند.

علاوه بر این کودکانی که حداقل هفته‌ای یک بار ماهی مصرف می‌کردند، اختلالات خواب کمتری از آن‌هایی که کمتر ماهی می‌خوردند، داشتند که محققان می‌گویند این نشان‌دهنده‌ی کیفیت بهتر خواب است.

محققان بر این باورند که نه تنها یافته‌های آن‌ها از تحقیقات قبلی درباره‌ی ارتباط بین اسید چرب امگا ۳ با خواب بهتر و افزایش هوش، تبعیت می‌کند بلکه نشان می‌دهد که خواب بهتر می‌تواند بین ماهی سرشار از امگا ۳ و هوش ارتباط برقرار کند.

prof، از نویسندگان مقاله، توضیح می‌دهد:

کمبود خواب با رفتارهای ضداجتماعی ارتباط دارد و شناخت ضعیف هم با رفتارهای ضداجتماعی همراه است.

 Adrin Raine، از دانشکده‌ی علوم و هنر، می‌گوید:

ما پی برده‌ایم که مکمل امگا ۳ باعث کاهش رفتار‌های ضداجتماعی می‌شود بنابراین خیلی تعجب‌برانگیز نیست که ماهی نیز باعث آن شود.


مقالۀ مرتبط: توصیه‌ جدید برای زنان باردار؛ روغن ماهی یا خود ماهی؟


محققان می‌گویند که مطالعات آن‌ها شواهد بیشتری در مورد فواید سلامتی ماهی نیز فراهم می‌کند و آن‌ها کودکان را به مصرف بیشتر ماهی تشویق می‌کنند.

Jennifer Pinto-Martin، از گروه نویسندگان و از دانشکده‌ی پرستاری Penn State، توضیح می‌دهد:

کودکان باید هر چه زودتر با ماهی آشنا شوند. شناخت آن باید از ۲ سالگی و یا از ۱۰ ماهگی شروع شود.

با این حال او هشدار می‌دهد که ماهی باید بدون استخوان بوده و به صورت ریز خرد شده باشد. وی می‌افزاید:

معرفی طعم و مزه در ابتدا باعث می‌شود خوشمزه‌تر به نظر بیاید. این واقعا یک تلاش هماهنگ‌شده است. مخصوصا در فرهنگ‌هایی که مصرف و بوی ماهی رایج نیست. کودکان به بوی ماهی حساس‌اند. اگر از آن استفاده نکنند ممکن است از آن دور بیفتند.

این که یافته‌های تیم به بزرگسالان هم مربوط می‌شود یا نه باید مشاهده و بررسی شود اما این موضوع و همچنین این که کدام نوع ماهی بیشتر مفید است چیزی است که آن‌ها قصد دارند در تحقیقات آینده‌شان بررسی کنند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید