انتشار این مقاله


یک رژیم غذایی سالم برای افراد مستعد چاقی ژنتیکی، فواید بیشتری دارد!

استعداد چاقی ژنتیکی هیچ مانعی برای مدیریت موفق وزن نیست.

مزایای استفاده از رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از افزایش وزن در افرادی که از نظر ژنتیکی برا چاقی مستعدتر هستند، بیشتر از سایر افراد می‌باشد.

محققان اظهار می‌کنند یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که بهتر شدن کیفیت رژیم غذایی در طول زمان می‌تواند موجب کاهش وزن بیشتری برای افرادی که از نظر ژنتیکی در معرض چاقی هستند، شود. این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که خطر ژنتیکی با افزایش کیفیت رژیم غذایی کاهش می‌یابد.

چاقی اختلال پیچیده‌ای از ترکیب ژن‌ها و تأثیرات محیطی است. تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی حاوی نوشیدنی‌های قند شیرین و غذاهای سرخ شده می‌توانند ارتباط افزایش وزن با ژنتیک را تقویت کنند.
اما رژیم غذایی حاوی کمترین میزان غذای فرآوری شده و غنی از میوه‌ها و سبزیجات، می‌تواند ارتباط ژنتیک را با افزایش وزن کاهش دهد؟ منافع الگوی رژیم غذایی سالم می‌تواند در کاهش وزن برای افرادی که حساسیت ژنتیکی قابل توجهی به چاقی دارند، یکسان باشد؟


مقالۀ مرتبط: ویژگی‌های یک رژیم غذایی سالم


برای بررسی بیشتر دکتر Lu Qi، استاد اپیدمیولوژی، و سایر محققان از دانشگاه‌های Tulane و Harvard، اطلاعات دو مقاله‌ی بزرگ متخصصان بهداشت ایلات متحده را که شامل اطلاعات ۸,۲۸۸ زن در مطالعه‌ی سلامت پرستاران و ۲,۱۸۵ مرد از مطالعات پیگیری کارکنان بهداشت از ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۶، بررسی نمودند.
میزان خطر ژنتیکی با استفاده از ۷۷ مدل ژن مرتبط با شاخص جرم بدن، محاسبه شد. تغییرات شاخص جرم و وزن بدن هر ۴ سال یک بار، محاسبه شد.
تغییر در الگوهای رژیم غذایی نیز هر ۴ سال یک بار با استفاده از سه نوع امتیاز در کیفیت رژیم غذایی (AHEI-2010, DASH, AMED) ارزیابی شد. این رژیم‌های غذایی غنی از میوه، سبزیجات، آجیل و غلات کامل بودند و نمک، نوشیدنی‌های شیرین، الکل و گوشت‌های قرمز و فرآوری شده کمتری داشتند.

بعد از ۲۰ سال تحت نظر، محققان دریافتند که بهبود پایبندی به AHEI-2010 و DASH با کاهش شاخص جرم و وزن بدن همراه است و این اثر در افرادی که در معرض خطر بالای چاقی ژنتیکی هستند، برجسته‌تر از سایر افراد با خطر پایین می‌باشد. به علاوه، آن‌ها اشاره کردند که خطر ژنتیکی ابتلا به چاقی با بهبود پایبندی به این الگو‌های غذایی کاهش می‌یابد.
نویسندگان خاطر نشان کردند که این یک مطالعه‌ی مشاهداتی است بنابراین هیچ نتیجه‌ی قابل توجهی در مورد علت و معلول مشخص نیست. آن‌ها محدودیت‌های متعددی از جمله تأثیر عواملی مانند فعالیت فیزیکی را که ممکن است باعث شوند نتایج به طور کامل اعمال نگردد، تأیید می‌کنند. زیرا این مطالعه به متخصصان بهداشت اروپایی محدود شده است.


مقالۀ مرتبط: احتمال افزایش وزن در افراد مستعد چاقی ژنتیکی با عادات خواب نامناسب افزایش می‌یابد


با این اوصاف، آن‌ها می‌گویند یافته‌های‌شان اهمیت بهبود رعایت رژیم غذایی سالم را در پیشگیری از افزایش وزن مخصوصاً در افرادی که به طور ژنتیکی در معرض چاقی هستند، نشان می‌دهد.
محققان در یک مقاله‌ی مرتبط بیان می‌کنند این مطالعه بر اهمیت حیاتی رژیم غذایی سالم برای همه تأکید می‌کند هر چند آن‌ها اذعان می‌‌کنند که این مسئله هنوز برای بسیاری از افراد مشکل است.

همانند بسیاری از مطالعات مرتبط با ژنتیک، اثر استعداد ژنتیکی قابل توجه نبود. با این حال، یافته‌ها و شواهد جدید بیان می‌کنند که یک رژیم غذایی بهتر می‌تواند کاهش وزن را تسریع بخشد که تأثیر آن در افرادی که دارای استعداد چاقی ژنتیکی هستند، بیشتر است.

آن‌ها استدلال می‌کنند که استعداد ژنتیکی هیچ مانعی برای مدیریت موفق وزن نیست و هیچ بهانه‌ای برای پاسخ‌های بهداشتی و سیاست‌های ضعیف وجود ندارد و می‌گویند دولت‌ها و مردم باید با حفظ رژیم‌های غذایی سالم در محیط‌های بهداشتی و سیستم‌های مواد غذایی به ارتقاء سلامت کمک کنند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید