انتشار این مقاله


جدا کردن زباله از گنج: چگونه مغز اشیا را ارزش‎گذاری می‌کند؟

ما باید در ارزش‌گذاری سریع باشیم؛ وقتی برای غذا رقابت یا از دست شکارچیان فرار می کنیم، ثانیه‌ها هم به حساب می آیند.

در یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه جانز هاپکینز فهمیده شد که افراد می‌توانند ارزش یک شئ را در کمتر از یک دهم ثانیه تعیین کنند که تقریبا معادل همان زمانی است که صرف شناسایی آن می‌شود.

دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه جانز هاپکینز کشف کردند که چگونه مغز می‌تواند ارزش یک شئ را تقریباً در همان زمان که ما آن را می‌بینیم تعیین کند. این تیم متوجه شد، زمانی که مغز شروع به پردازش ارزش اشیا می کند، حدود ۸۰ میلی ثانیه بعد از دیدن چیزی است و این کمتر از یک دهم ثانیه است و معنای آن این است که مغز اساساً متوجه است که چه چیزی کیفیت دارد، یا آشغال است و در همان زمان آن را به رسمیت می‌شناسد.

اد کانر، نویسنده ارشد تحقیق و مدیر موسسه ذهن و مغز zanvyl krieger پس از نگاهی به خرید کردن همسرش توانست سرعت قضاوت ارزش را درک کند، اومی گوید:

همسرم میان قفسه ها به چپ و راست حرکت می‌کند و واسطه میان دو مورد در هر ثانیه بود که به فوریت می گفت: نه ،نه، شاید بله، خوب این را امتحان می‌کنیم.


مقاله‌ی مرتبط: گرانولین‌ها، گنج مغز!


مورد مذکور نمونه‌ای از این است که چگونه در تمام طول زندگی ما چیزها را این گونه می‌بینیم و به آن‌ها خیلی سریع ارزش می‌بخشیم. با این مطالعه ما می‌توانیم پاسخ دهیم که چگونه در سطح مغز ما این موضوع می‌تواند خیلی سریع و حتی خودکار باشد. این یافته‌ها به صورت آنلاین در current biology منتشر شده است.

کانارگفت: “در همان زمان که ما می‌فهمیم این یک ماشین است، می‌دانیم که گران است یا ارزان، یا یک ماشین اسپورت است یا قدیمی. این موضوع باید به پردازش خودکار و فوری ارزش توسط سیستم بصری ما تکیه داشته باشد. تحقیقات گذشته نشان داده است که باز نموده ارزش به شدت با پاسخ های بعدی در قشر پیش‌پیشانی مرتبط است. یافته‌های جدید نشان داده‌اند که پردازش ارزش‌گذاری می‌تواند در قشر بینایی آغاز شود قبل از اینکه هر سیگنال ارزش در قشر پیش پیشانی ظاهر شود. قشر بینایی برای تشخیص جزئیات دقیق ظاهری که قضاوت ارزش در مورد اشیای طبیعی را به عهده دارند، تجهیز شده است”.

محققان میمون ها را آموزش دادند که چهار حرف مختلف را از هم تشخیص دهند. هر حرف متفاوت بود، همان گونه که در فونت‌ها کمی متفاوت دیده می‌شود. شکل دقیق نشان می‌دهد که چه مقدار هر میمون مایع خوراکی در قبال آن دریافت می‌کند. برای کسب پاداش بهتر و بزرگ‌تر میمون‌ها به کارشناسانی خبره در انتخاب حروف ارزشمندتر از بین دو حرف تبدیل می‌شوند. اندازه‌گیری پاسخ عصبی در طی این کار نشان داد که ظهور سریع سیگنال‌های مرتبط با ارزش، در قشر بینایی ایجاد می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: کامپیوترها تنها با اسکن مغزی، می‌توانند آهنگی که گوش کرده‌اید را تشخیص دهند!


مطالعه نشان می‌دهد هنگامی که مغز در حال به رسمیت شناختن چیزی است، آن را به طور همزمان ارزش‌گذاری هم می‌کند.
مطالعه نشان می‌دهد هنگامی که مغز در حال به رسمیت شناختن چیزی است، آن را به طور همزمان ارزش‌گذاری هم می‌کند.

کانر ظهار داشت:

به عنوان کار آزمایشی، افراد در حال خبره شدن در شناخت و درک درست ارزش هستند؛ که حاکی از سرعت خوب یک ماشین اسپورت، ارزش یک ماشین گران‌قیمت یا به مد روز بودن یک لباس و کت و شلوار می‌تواند باشد. دانستن ارزش یک ماشین یا لباس ممکن است مصنوعی و ذهنی باشد ولی برای اهداف تکاملی، قادر بودن به ارزش‌گذاری چیزها می‌تواند به اندازه شناخت آن‌ها مهم باشد.

به عنوان مثال اگر ما یک سگ را ببینیم، باید بدانیم که سگ رفتار دوستانه‌ای دارد یا یک سگ خطرناکی است. یا وقتی که افرادی را ملاقات می‌کنیم، مهم است بدانیم که زن هستند یا مرد؛ پیرند یا جوان، خصمانه رفتار می‌کنند یا دوستانه. شناخت اشیا تمام داستان بینایی نیست، ما باید فوراً به بررسی و درک اشیای جهان برای دادن پاسخ سریع و مناسب رفتاری بپردازیم. وقتی برای غذا رقابت می‌کنیم یا از دست شکارچیان فرار می کنیم، ثانیه‌ها هم به حساب می آیند.

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید