انتشار این مقاله


هر کاری که می‌خواهید بکنید، اما زنگ ساعت تان را خاموش نکنید

وقتی که ساعت پس از یک خواب کم و شبی با استراحت ناکافی به صدا در می‌آید، وسوسه می‌شویم تا دکمه‌ی تعویق را بزنیم. این کار فقط همه‌چیز را بدتر میکند.

وقتی که ساعت پس از یک خواب دیرهنگام و شبی با استراحت ناکافی به صدا در می‌آید، اکثر ما وسوسه می‌شویم تا دکمه‌ی تعویق(snooze button) را بزنیم. دنباله‌ی مقاله را ببینید؛ این کار فقط همه‌چیز را بدتر میکند.


مقاله مرتبط: بیماری قلبی: از عوارض به هم خوردن ساعت بدن


مری کلارکسون استاد روان‌شناسی و رفتارشناسی انسان در دانشگاه براون، به هافینگتون پست توضیح می‌دهد که زدن دکمه‌ی تعویق باعث چیزی می‌شود که به عنوان drockling شناخته شده است: پدیده‌ی از خواب بیدار شدن و به خواب رفتن در صبح زود. drockling احساس بسیار خوبی دارد، و این یک دلیل دارد. دمای بدن شما به طور طبیعی دو ساعت قبل از اینکه بدن‌تان آماده‌ی بیدار شدن شود بالا می‌رود. اگر ساعت‌تان قبل از این‌که آماده باشید بیدارتان کند، دمای بدن‌تان در پایین‌ترین سطح است، و مواجه شدن با اتاق سردتان می‌تواند بدترین تنبیه ممکن باشد. در این سناریو، پتوی گرم و نرم‌تان می‌تواند بهترین چیز در دنیا باشد. همان‌طور که سرتان به سمت بالش برمی‌گردد، باید بدانید که دارید صبح‌تان را بسیار سخت‌تر می‌کنید.

روی برنامه بمانید

اگر هر روز صبح در ساعت‌های متفاوتی از خواب بیدار می‌شوید، شما دارید ساعت درون بدن‌تان را از بین می‌برید، و باعث می‌شوید که بدن‌تان سخت‌تر تشخیص بدهد که چه هنگامی احساس خواب آلودگی بکند. هم‌چنین به خودتان احساس “اینرسی خواب” می‌دهید، احساس سست بودنی که بلافاصله بعد از بیدار شدن ناگهانی به شما دست می‌دهد. آن احساس وقتی که در یک چرخه‌ی منظم عمیق خواب بیدار می‌شوید، اتفاق می‌افتد. مشکل اینجاست که وقتی بعد از زدن دکمه‌ی تعویق به خواب می‌روید، بدن‌تان در مرحله‌ی عمیق‌تری از خواب فرو می‌رود، نسبت به مرحله‌ای که قبلا در آن بود، که باعث می‌شود احساس سستی حتی بدتر شود. پس حتی اگر فکر ممکن است به نظر بیاید وقتی که برای نیم ساعت بیش‌تر به خواب می‌روید، بیشتر استراحت می‌کنید ، در واقع دارید خودتان را خسته‌تر می‌کنید (و احتمالا دیر به سر کارتان می‌رسید).


مقاله مرتبط: چند ساعت می‌خوابید؟


پس باید در عوض چه کار کنید؟ ممکن است دوست نداشته باشید این را بشنوید، اما تحقیقات نشان داده اند که باید ساعت‌تان را برای وقتی که واقعا می‌خواهید بیدار شوید تنظیم کنید. و بعد بیدار شوید. هر روز! در یک زمان مشخص و یکسان. در نهایت، شما دوباره به ساعت بدن‌تان یاد می‌دهید که در وقت مناسب به خواب برود و وقتی که باید صبح‌تان را شروع کنید احساس بیداری بکند. نگران نباشید، قهوه همیشه گزینه‌ی مناسبی است.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید