انتشار این مقاله


چگونه اردک پلاستیکی بانمک شما به لنگرگاه باکتری‌ها تبدیل می‌شود

یک حقیقت تلخ درباره ی اردک پلاستیکی که اسباب‌بازی مورد علاقه ی کودکان در حمام است، این است که کودکان آن‌ها داخل دهانشان می‌برند و با آن‌ها به صورت خواهر و برادرهایشان آب می‌پاشند. موجودات مشمئزکننده‌ای که دانشمندان به آن‌ها پاتوژن‌های بالفطره می‌گویند، امکان دارد درون آن‌ها وجود داشته‌باشد که باعث عفونت‌های چشم، گوش و […]

یک حقیقت تلخ درباره ی اردک پلاستیکی که اسباب‌بازی مورد علاقه ی کودکان در حمام است، این است که کودکان آن‌ها داخل دهانشان می‌برند و با آن‌ها به صورت خواهر و برادرهایشان آب می‌پاشند.

موجودات مشمئزکننده‌ای که دانشمندان به آن‌ها پاتوژن‌های بالفطره می‌گویند، امکان دارد درون آن‌ها وجود داشته‌باشد که باعث عفونت‌های چشم، گوش و معده بشوند.

مطالعه‌ای که توسط پژوهشگران آمریکایی و سوئیسی انجام شد نشان داد که عروسک‌های پلاستیکی اردکی محل رشد و نمو میکروب‌ها هستند.

این مطالعه که توسط Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology، ETH Zurich و University of Illinois رهبری می‌شد، در روز پنج‌شنبه در ژورنال N.P.J Biofilms and Microbiomes منتشر شد.

پژوهشگران رده‌های زیادی از اسباب‌بازی‌های حمام از جمله ۱۹ نوع مختلف را آزمایش کردند و ۷۵ میلیون سلول باکتری در هر مترمربع از این اردک‌های پلاستیکی یافتند – یک مقدار بسیار بالا که که دانشمندان می‌گویند در نتیجه ی مواد پلیمری انتشار کربن آن‌ها که مانند یک ‌ماده ی غذایی برای باکتری عمل می‌کند، است.

پژوهشگران هم‌چنین اعلام کردند:
علاوه بر تامین مواد غذایی، آب کثیف وان حمام نیز به عنوان یک منبع کشت میکروبی برای اسباب‌بازی‌های حمام عمل می‌کند.

آن‌ها پیشنهاد کردند که استفاده کردن از یک پلیمر با کیفیت بالاتر برای ساختن اردک‌های پلاستیکی ممکن است جلوی رشد باکتریایی و قارچی را در آن‌ها بگیرد.

این مطالعه که بودجه‌اش توسط دولت سوئیس تامین می‌شد، یک بخش از یک تحقیق گسترده‌تر در مورد باکتری‌های روی وسایل خانگی است.

اردک‌های پلاستیکی تنها وسایل خانگی نیستند که به عنوان لنگرگاه باکتری عمل می‌کنند. سال قبل، پژوهشی در آلمان ثابت کرد که اسفنج‌های آشپزخانه یک تخت‌خواب گرم و نرم برای میکروب‌ها هستند! بیش از ۳۵۰ نوع گونه ی مختلف باکتری در ۱۴ اسفنج کثیف آشپزخانه‌ای که از خانواده‌های خصوصی گرفته‌شده‌بودند، یافت شد.

یک میکروبیولوژیست در Furtwangen University در آلمان به نام Markus Egert در مصاحبه‌اش با Neywork Times گفت:
این همان مقدار باکتری‌ است که در نمونه‌های مدفوع انسانی یافت می‌شود؛ احتمالا هیچ جای دیگری در دنیا در این اندازه ی بسیار بالا باکتری در خود جای نداده‌است!

این مطالعه هم‌چنین نشان داد که تمیز کردن اسفنج‌ها می‌تواند وضعیت را بدتر هم بکند چون حتی قوی‌ترین باکتری پاتوژنیک هم تمایل دارد بقا یابد و چرک و فساد ایجاد کند، حتی اگر در معرض مایکروویو قرار بگیرد!

آیتم دیگری که مقدار بسیار زیاد باکتری را درون خود جای می‌دهد، همانیست که ما تمایل داریم آن را در نزدیک‌ترین فاصله کنار خود قرار دهیم: گوشی موبایل! اگرچه نتایج تحقیقات در مورد تعداد میکروب‌های یافت‌شده روی متوسط موبایل‌ها متفاوت است، Charles Gerba، یک میکروبیولوژیست در دانشگاه Arizona، در سال ۲۰۱۲ یافت که هر گوشی موبایل به طور متوسط ۱۰ برابر باکتری بیشتری نسبت به صندلی دستشویی با خود حمل می‌کند!

پروفسور Gerba گفت:
اگرچه مکان‌های کثیف‌تری در یک خانه نسبت به یک صندلی دستشویی یافت می‌شود.

او به BBC گفت:
این یکی از تمیزترین جاهایی است که شما در مورد میکروارگانیسم‌ها با آن ملاقات خواهید کرد! معمولا ۲۰۰ برابر باکتری مدفوعی بیشتری به طور متوسط روی یک تخته ی برش تا یک صندلی توالت وجود دارد.

اخیرا عکس یک دانشجوی میکروبیولوژی در Facebook از کلونی‌های قارچ و باکتری‌ای که درون یک ظرف پتری که داخل یک خشک‌کن دست Dyson باز شده‌بود، زنگ هشداری را ایجاد کرد زمانی‌که یه صورت آنلاین پخش شد. ولی مطالعات درباره ی این که آیا دست خشک‌کن‌ها پاکیزه‌ترند یا حوله‌های کاغذی اتفاق نظر ندارند.

یک پژوهش که توسط Mayo Clinic در سال ۲۰۰۰ منتشر شد، هیچ تفاوت آماری فاحشی را بین خشک‌کن‌ها و حوله‌های کاغذی درمورد بهداشتی بودنشان نیافت.

 

دیبا لطفی عطاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید