انتشار این مقاله


بیماری‌های شایع آلرژیک با سلامت روان ارتباط دارند

بیماری‌های آلرژیک خطر ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می‌دهند.

محققان در مطالعه‌ی بزرگی که به تازگی انجام شد، دریافتند اگزما، تب یونجه و آسم با پیشرفت بیماری‌های روانی ارتباط دارند. این مطالعه، ضمن تایید مطالعات پیشین در درمان بیماران به پزشکان کمک می‌کند. اخیرا مطالعه‌ای در مجله‌ی Frontiers in Psychiatry منتشر شد که نشان داد میان سلامت روان و سه بیماری آلرژیک آسم، allergic rhinitis (تب یونجه) و atopic dermatitis (اگزما) ارتباط وجود دارد.

به عنوان کسی که با هر سه بیماری درگیر بود، مایل بودم نتایج مطالعه را بررسی کنم و بایستی اعتراف کنم من تا حدودی عصبی بودم.از دوران کودکی آسم و اگزما داشتم و در اواخر نوجوانی به تب یونجه نیز مبتلا شدم. از طرفی چندین سال است از بیماری روانی رنج می‌برم اما هرگز فکر نمی‌کردم میان این‌ها ارتباطی باشد.

لینک‌های غیر منتظره

در نگاه اول سلامت روانی و بیماری‌های آلرژیک به هیچ وجه مرتبط نیستند. به نظر نمی‌رسد خارش پوست، آبریزش بینی و خس خس سینه با وضعیت شناختی و عاطفی ارتباط داشته باشد. دکتر Nian-Sheng Tzeng سرپرست نویسندگان توضیح می‌دهد چرا  در مورد این ارتباط تحقیق کردند.

به عنوان پزشک مشاهده کردم برخی از بیماران مبتلا به آسم، تب یونجه و اگزما از نظر احساسی رنج می‌برند. بنابر‌این تصمیم گرفتم بر روی ارتباط این بیماری‌های آلرژیک و اختلالات روانی کار کنم.

هنگامی که Tzeng و تیمش این مطالعه‌ی علمی را شروع کردند، آن‌ها دریافتند برخی مطالعات قبلی سر‌نخ‌هایی در مورد این ارتباط پیدا کردند. به عنوان مثال یک یافته‌های یک مطالعه‌ی دانمارکی نشان داد کودکان مبتلا به اگزما، آسم و تب یونجه مشکلات عاطفی، رفتاری و بیش فعالی داشتند. با این حال، نتایج حاصل از مطالعات قبلی متناقض بوده و نتیجه‌ی معینی وجود نداشت. هیچ کس به طور مشخص به دنبال کشف ارتباط میان این سه بیماری آلرژیک و اختلالات روانی نبود.

دکتر Tzeng و همکارانش شکاف موجود را پیدا کردند و تصمیم گرفتند آن را پر کنند. بنابر‌این داده‌های مورد نیازشان را از بیمه بهداشت ملی تایوان به دست آوردند. آن‌ها شرکت کنندگان مطالعه را که از سنین مختلفی بودند به مدت ۱۵ سال دنبال کردند. در این مطالعه ۴۶ هزار و ۶۴۷ نفر مبتلا به آلرژی و ۱۳۹ هزار و ۹۴۱ نفر گروه شاهد بودند.

آلرژی خطر ابتلا به روانپریشی را افزایش می‌دهد

فرضیه‌های دکتر Tzeng تایید شدند: در طول مدت مطالعه،۶/۷ از شرکت کنندگان بدون بیماری‌های آلرژیک، به مشکلات روانی دچار شدند. این مقدار در افرادی که با بیماری‌های آلرژیک درگیر بودند به ۱۰/۸ درصد رسید. در میان سه بیماری آلرژیک، اگزما کم‌ترین افزایش خطر را داشت. محققان هم‌چنین نشان دادند مصرف برخی دارو‌های آسم، خطر بروز اختلالات روانپزشکی را کاهش می‌دهد.

سوال بعدی که به ذهن می‌رسد این است: چه مکانیسمی پشت این ارتباط وجود دارد؟ در سال‌های اخیر توجه زیادی به التهاب و نقش آن در سلامت روان به ویژه افسردگی و اضطراب شده است. اگر پوست کسی به علت آلرژی ملتهب شده باشد، مکانیسمی در مغز نیز در حال رخداد است. از سوی دیگر، استرس ناشی از وضعیت آلرژیک می‌تواند علائم روانپزشکی را که وجود دارد بد‌تر کند. این رابطه شبیه یک خیابان دو طرفه‌ی پیچیده است.

بررسی روانشناسی خارش

بر اساس تجربه‌ی شخصی می‌دانم که اضطراب باعث افزایش خارش پوست می‌شود. و بالعکس خاراندن پوست، تا زمانی که خون بیاید باعث افزایش اضطراب می‌شود. دانشمندان نشان داده‌اند روانشناسی خارش، یک موضوع پیچیده است. یکی از نویسندگان در مورد اگزما و خارش، یکی از علائم مشترک در اکثر بیماری‌های آلرژیک، می‌نویسد:

خارش می‌تواند به سادگی و تنها با فکر کردن راجع به آن شروع شود.

در بیماری‌های پوستی خارش‌دار، شدت بیماری بر اساس شدت خارش گزارش شده توسط بیمار ارزیابی نمی‌شود. اغلب عوامل روانی دلیل خارش شناخته می‌شوند. اگر‌چه مطالعه‌ی جدید، علت این ارتباط را کشف نکرده است، شواهدی در خصوص بیماری‌های آلرژیک و اختلالات روانی نشان می‌دهد.

دکتر  Tzeng عقیده دارد ارزیابی وضعیت عاطفی و نظارت بر سلامت روانی بیماران موجب جلوگیری از مشکلات روانی در آینده خواهد شد.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید