انتشار این مقاله


آیا کمبود ویتامین دی با ابتلا به بیماری‎های ریوی ارتباط دارد؟

محققان طی تحقیقات جدید متوجه شدند که ارتباطی میان کاهش ویتامین D در خون با ابتلا به بیماری ریه بینابینی وجود دارد.

جان هاپکینز با گردآوری و بررسی مجدد تاریخچه‎ی پزشکی ۶۰۰۰ نوجوان، در طول ۱۰ سال به این نتیجه رسید که کاهش میزان ویتامین دی در خون، ریسک بروز زودرس علایم بیماری ریه بینابینی (ILD) را افزایش می‎دهد.

بیماری ریه بینابینی شامل گروهی نادر از اختلالات بوده که منجر به ایجاد زخم و التهاب در ریه شده که در نهایت می‎توانند باعث از کار افتادن و یا تخریب غیرقابل برگشت‎پذیر بافت ریه شوند.

سالانه ۲۰۰.۰۰۰ فرد در آمریکا با این بیماری تشخیص داده می‎شوند که بیشتر آن‎ها به علت آلودگی‎ها و مواد سمی موجود در طبیعت مانند آزبست و یا گرد زغال دچار این بیماری می‎شوند اما این تنها دلیل آن نبوده و ممکن است فرد به علت مشکلات دیگری از جمله اختلال در سیستم‎ایمنی، عفونت‎ها، عوارض دارویی طعمه‎ی این بیماری شود و حتی ممکن است علت آن نامشخص نیز باشد.


مقاله‎ی مرتبط:آیا سطح بالای ویتامین دی همیشه خوب است؟


اگر فردی به این بیماری دچار شود معمولا بیشتر از ۵ سال زنده نمی‎ماند. محققان در طی تحقیقاتی و به کمک CT scan به بررسی روش‎های درمانی و فاکتورهای دخیل در ایجاد بیماری پرداختند تا بتوانند راهی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری را پیدا کنند.

با بررسی نتایج بدست آمده از تحقیقات، محققان رابطه‎ای بین میزان ویتامین دی موجود در خون (به عنوان یکی از فاکتورها) با ریسک ابتلا به بیماری ریه بینابینی کشف کردند. با اینکه این تحقیقات رابطه‎ای بین علت و معلول را به طور کامل اثبات نمی‎کردند اما نتایج باعث شد تا پزشکان و محققان به بررسی امکان درمان یا کاهش دادن روند بیماری به وسیله‎ی تامین ویتامین دی با راهکارهایی از جمله مواجهه با نور خورشید یا استفاده از مکمل‎ها، بپردازند. درحال حاضر این راهکارهای درمانی به طور کامل تایید و اثبات نشده‎اند.

پروفسور ارین میکوس می‎گوید:

ما می‎دانیم که هورمون فعال شده‎ی ویتامین دی دارای خاصیت ضدالهتابی بوده و به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‎کند که متاسفانه در بیماری ریه بینابینی ما شاهد این اثرات نیستیم.

بر طبق نتایج تحقیقات گذشته فهمیدیم که ویتامین دی نقش بسیار مهمی در بیماری‎های مربوط به انسداد ریه‎ها مانند آسم و COPD دارد و با تحقیقات جدید انجام شده رابطه‎ی این ویتامین و  این بیماری ایجاد کننده‎ی زخم در ریه نیز کشف شد.


مقاله‎ی مرتبط:COPD؛ بیماری مزمن انسدادی ریوی


برای بررسی بیشتر مایکوس و همکارانش از نتایج تحقیقات MESA که بین سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ روی ۶.۸۱۴ نفر از نقاط مختلف کشور انجام شده بود استفاده کردند. سن متوسط شرکت‎کنندگان ۶۲ سال و ۵۳% آن‎ها مونث بودند. در این تحقیق ۳۸% افراد سرکت کننده سفید، ۲۸% آن‎ها آفریقایی-آمریکایی، ۲۲% و ۱۲% چینی بودند.

در این تحقیق محققان نمونه خون تک تک افراد را مورد بررسی قرار داده و میزان ویتامین دی موجود را اندازه گرفتند. ۳۰% افراد(۲.۰۵۱ نفر) دارای ویتامین دی کمتر از ۲۰ نانوگرم در هر میلیمتر خون بودند که برای آن‎ها نقص ویتامین دی تشخیص داده شد. افرادی که میزان ویتامین خون‎شان بین ۲۰ تا ۳۰ نانوگرم در هر میلی‎متر خون بود به عنوان دارنده‎ی میزان متوسط این ویتامین( اما نه مطلوب) در نظر گرفته شده و افراد دارای ۳۰ نانوگرم و یا بیشتر در هر میلی‎متر خون به عنوان دارنده‎ی میزان پیشنهادی ویتامین دی معرفی شدند.

همه‎ی شرکت کنندگان طی ۵ جلسه و یا بیشتر تحت بررسی با CT scan قرار گرفتند که با این روش محققان ریه‎های افراد را به طور دقیق بررسی می‎کردند.

۱۰ سال قبل ۲.۶۶۸ نفر از شرکت کنندگان با انجام آزمایش CT scan متوجه حضور زخم‎ها و آنرمالی‎های دیگر در ریه شدند.

در ریه‎ی افرادی که با نقص ویتامین دی تشخیص داده شده بودند، نقطه‎های روشن و بزرگی(به طور میانگین ۲.۷ سانتی‎متر مربع) مشاهده شد که نشانه‎ی تخریب بافتی ریه بود. در حالی که کسانی که میزان ویتامین کافیی در خون داشتند، با ریه‎ی سالم زندگی خود را سپری می‎کردند. این تفاوت در ریه‎ها با تنظیم معیارهایی از قبیل سن فرد ، استفاده از دخانیات ، چاقی و عدم تحرک فرد مورد بررسی قرار گرفت.

محققان با بررسی نتایج متوجه شدند که افرادی که میزان ویتامین دی ناکافی و یا متوسط دارند نسبت به افرادی که میزان ویتامین خونشان کافیست، بیشتر دچار آنرمالی‎های ریه شده و ریسک ابتلا به بیماری بینابینی ریه افزایش می‎یابد.


مقاله‎ی مرتبط:احتمالا میزان بالای ویتامین دی با خطر کمتر سرطان همراه است


ارتباط بین ویتامین دی و این بیماری همچنان حتی بعد از تنظیم ریسک فاکتورهای التهابی دیگر ازجمله فشارخون بالا، میزان کلسترول بالا، دیابت و میزان C-reactive پروتئین نیز برقرار بود.

مایکوس می‎گوید:

تحقیقات انجام‎شده نشان داد که میزان ویتامین دی کافی ممکن است برای سلامتی ریه‎ها مفید باشد. با استفاده از این نتایج بایستی نقص ویتامین دی را نیز به ریسک فاکتورهای دیگر این بیماری مانند مواد سمی موجود در طبیعت اضافه کرد.

با این وجود تحقیقات بیشتری نیاز است تا بدانیم چه میزان از ویتامین دی برای پیشگیری و یا کاهش روند بیماری میتواند مفید واقع شود.

افراد می‎توانند میزان ویتامین دی خونشان را تنها با صرف روزانه ۱۵ دقیقه در زیر آفتاب و یا مصرف مواد غذایی مانند ماهی و محصولات غنی شده افزایش دهند. پزشکان برای افراد دارای نقص این ویتامین، از مکمل‎ها نیز استفاده می‎کنند.

ویتامین D

طبق آمار سال ۲۰۱۳، سالانه ۵۹۵.۰۰۰ نفر در کل دنیا به بیماری بینابینی ریه مبتلا شده و ۴۹۱.۰۰۰ نفر از آنان در اثر بیماری فوت می‎کنند.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید