انتشار این مقاله


ساخت تخمدان مصنوعی که باروری را بعد از شیمی‌درمانی ممکن می‌سازد

دانشمندان گام‌های بیش‌تری در ساخت تخمدان مصنوعی برداشته‌اند که می‌تواند روزی برای کمک به زنانی که بعد از درمان سرطان نابارور شده‌اند، مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان گام‌های بیش‌تری در ساخت تخمدان مصنوعی برداشته‌اند که می‌تواند روزی برای کمک به زنانی که بعد از درمان سرطان نابارور شده‌اند، مورد استفاده قرار گیرد.

محققان Rigshospitalet در کپنهاگ دانمارک، بافت تخمدانی را از بیماران سرطانی بیرون آورده و سلول‌هایش را جدا کردند. سپس این ساختار را به موش‌ها پیوند زده و دریافتند که می‌تواند بقا و رشد فولیکول‌ها را حفظ کند. بیست فولیکول پیوند زده شد و یک چهارم آن‌ها حداقل تا سه هفته به بقای خود ادامه دادند. امید است که این تخمدان مصنوعی را بتوان به زنان بازگرداند تا باروری خود را بعد از درمان سرطان بدست آورند.

این اولین باری است که فولیکول‌های ایزوله انسانی در ساختمانِ انسانیِ تهی از سلول زنده ماندند.

درمان سرطان اغلب می‌تواند به تخمدان‌ها آسیب برساند، تولید تخمک‌ها را مسدود کند و باروری را غیرممکن سازد. زنان مبتلا به سرطان می‌توانند تخمک‌های خود را منجمد کنند. گاهی اوقات ممکن است پزشکان پیشنهاد کنند که تمام یا قسمتی از یک تخمدان را برای پیوند دوباره بعد درمان خارج یا منجمد کنند. با این حال، این دارای ریسک بازگشت دوباره‌ی سلول‌های سرطانی است، زیرا برخی سرطان‌ها می‌توانند به تخمدان‌ها گسترش پیدا کنند. “تخمدان مصنوعی” این ریسک را می‌تواند کاهش دهد.

Nick Macklon، پزشک کلینیک زنان در لندن، می‌گوید:

این پیشرفتی هیجان‌انگیز است. اما برای اثبات سودمندی و قابل استفاده بودن آن برای انسان‌ها به تحقیقات بیش‌تری نیاز می‌باشد.

اگر سودمندی آن اثبات شود، مزایای زیادی را نسبت به IVF و انجماد تخمک در اختیار قرار خواهد داد. چون به‌طور بالقوه این قطعات کوچک بافت هزاران تخمک خواهد داشت، به وضوح اگر موثر باشد، مزیت آن این است که بارداری به شیوه قدیمی رخ خواهد داد.

تخمدان مصنوعی همچنین می‌تواند روزی به تسکین برخی از علائم یائسگی زنان کمک کند.


مقالۀ مرتبط: تخمدان مصنوعی آزمایشگاهی؛ جایگزینی کارآمدتر برای داروهای هورمونی

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید