انتشار این مقاله


این گیاه ماقبل تاریخ در واقع یک جانور بوده است

جلبک؟ قارچ؟ یا نوع دیگری از گیاهان؟ ارگانیسم‌های ادیاکاران، اشکال زیستی باستانی که نیم بیلیون سال قبل در اقیانوس‌ها زندگی می‌کردند، دهه‌هاست که دانشمندان را دچار سردرگمی کرده‌اند. اکنون دو باستان‌شناس به اطمینان رسیده‌اند که این گیاه ماقبل تاریخ مورد کاملاً متفاوتی است: حیواناتی که شبیه هیچ یک از حیوانات کنونی زمین نیستند. پس از […]

جلبک؟ قارچ؟ یا نوع دیگری از گیاهان؟ ارگانیسم‌های ادیاکاران، اشکال زیستی باستانی که نیم بیلیون سال قبل در اقیانوس‌ها زندگی می‌کردند، دهه‌هاست که دانشمندان را دچار سردرگمی کرده‌اند. اکنون دو باستان‌شناس به اطمینان رسیده‌اند که این گیاه ماقبل تاریخ مورد کاملاً متفاوتی است: حیواناتی که شبیه هیچ یک از حیوانات کنونی زمین نیستند.

پس از اولین اکتشاف ادیاکاران در سال ۱۹۴۰، تقریباً نزدیک به ۲۰۰ نوع مختلف از ادیاکاران، داخل سنگ‌های باستانی، در سراسر کره زمین کشف شده است. به دلیل فرم خاص ادیاکاران شناسایی آن‌ها راحت است: سرخس‌های شاخه‌دار به شکل فراکتال. شبیه مجراهایی طویلی که قادرند تا ۶ فوت رشد کنند، سرخس مانندهای ادیاکاران همچنین خرده سرخس‌هایی دارند که الگوی مشابه را تکرار می‌کند.

 احتمال اینکه ادیاکاران به اشتباه جزو گیاهان در نظر گرفته شود بسیار زیاد است. اما Jennifer Hoyal Cuthill و Jian Han شواهدی را پیدا کرده‌اند که خلاف این مطلب را ثابت می‌کند. آن‌ها نتایج خود را از طریق مطالعه‌ی فسیلِ Stromatoveris psygmoglena به دست آوردند، یک گونه‌ی دریایی که در سال ۲۰۰۶ کشف شده و قدمتی برابر با ۳۰ میلیون سال دارد (پس از انقراض ادیاکاران).

Cuthill و Han معتقدند S. psygmoglena درواقع ادیاکاران سرسختی بودند که پس از انقراض سایر گونه‌ها همچنان به زندگی ادامه داده‎اند. پس از مطالعه ۲۰۰ نوع از S. psygmoglena کشف شده در چین، Cuthill  تشابهاتی را در این زمینه مشاهده کرد، همانند ادیاکاران این حیوانات کوچک نیز شاخه‌های تکرار شونده متعددی دارند که معماری‌ای به شکل فراکتال دارند.

در تلاش برای رده‌بندی این حیوانات در یک راسته، Hoyal Cuthill و Han یک آنالیز کامپیوتری را با استفاده از ویژگی‌های آناتومیکی طراحی کردند تا ارتباط تکاملی را بازسازی کنند؛ اما به نتیجه‌ای نرسیدند. به نظر می‌رسد این موجودات به راسته‌ی کاملاً متمایزی تعلق دارند، جایی میان اسفنج‌ها و حیوانات پیچیده‌تری مانند کرم‌ها که حفره‌‌ی گوارشی دارند.  با رسیدن به پاسخ یک سوال درمورد ادیاکاران، سوالات بیشتری بوجود می‌آید: این موجودات چگونه منقرض شدند؟ چگونه  S. psygmoglena زنده ماندند؟ این سوالات پیشتر با انفجار کامبرین پاسخ داده شده بود. اگر ادیاکاران جزو گیاهان بودند، پس از انفجار کامبرین منقرض شدند، که با انقراض بیشتر گونه‌های گیاهان فضا و زمینه‌ی بیشتری را برای زندگی و تکامل جانوران فراهم می‌شد. اما اگر ادیاکاران گیاه نیستند پس پاسخ چیست؟ Cuthill می‌گوید:

دیگر تصویر واضحی وجودی ندارد. نتیجه‌گیری درمورد آنچه موجب انقراض این گونه شده است بسیار دشوار است.

بدین ترتیب معمای این گیاه ماقبل تاریخ همچنان حل نشده باقی می‌ماند!

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید