انتشار این مقاله


کبد چرب

در سال های اخیر موج جدیدی از پروسه‌های درمانی برای هپاتیت C، موضوع اصلی کنگره‌های پزشکی بود، اما امسال معضلات بهداشتی و پزشکی مورد توجه بوده است. با اینکه HCV هنوز هم جایگاه خود را در بین این معضلات حفظ کرده است! بحران نوظهور امسال در کنگره، بیماری‌های چربی کبد است که طبق گفته پزشکان ۱۲۲ […]

در سال های اخیر موج جدیدی از پروسه‌های درمانی برای هپاتیت C، موضوع اصلی کنگره‌های پزشکی بود، اما امسال معضلات بهداشتی و پزشکی مورد توجه بوده است. با اینکه HCV هنوز هم جایگاه خود را در بین این معضلات حفظ کرده است! بحران نوظهور امسال در کنگره، بیماری‌های چربی کبد است که طبق گفته پزشکان ۱۲۲ میلیون نفر در آمریکا و ۳۵% از جمعیت دنیا در آینده به پیوند کبد نیاز خواهند داشت. در این کنگره مشکلات بسیاری مطرح شد؛ از جمله چگونگی تشخیص بیماران و طبقه‌بندی آنان و نحوه‌ی درمان هر کدام از طبقه‌بندی‌ها. درمان‌های کلینیکی چند منظوره برای این بیماران در حال بررسی هستند.

بسیاری از کبدهای چرب‌ غیر الکلی (NAFLD) و نقطه مقابل خطرناک تر این بیماری، Steatohepatitis است که در نتیجه اضافه وزن و چاقی ایجاد می‌شود و به نوبه‌ی خود باعث بروز مشکلات دیگری مثل دیابت، فشار و چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی می‌گردد.

“پس اگر وزنتان را کم کنید می‌توانید از این بیماری پیشگیری نمایید”  ولی موضوع به این سادگی نیست! افرادی در جامع داریم، با اینکه لاغر هستند ولی به کبد چرب مبتلا می‌باشند. پس NAFLD و NASH بیشتر به متابولیسم بدن مرتبط است. طبقه‌بندی بیماران هم نیازمند توجه زیادی می‌باشد. واضح است که نمیتوانیم همه ی مردم دنیا را مورد آزمایش قرار دهیم! پس باید به فکر راهکارهای دیگری باشیم.

سرطان کبد که کاملاً متفاوت از کبد چرب است، توده‌های سرطانی است که بر روی بافت کبد رشد می کنند. بر خلاف سرطان سینه و سرطان روده، تشخیص توده سرطانی در کبد سخت‌تر است. همچنین از نظر کلینیکی و بروز علائم تاخیر دارد. درمان سرطان کبد بر اساس مهارکننده کیناز سورافنیپ  (Nexavar) صورت می‌گیرد.

در آخر کنگره، بیماری‌هایی که در ارتباط با کلسترول بودند مورد بحث قرار گرفتند. بعد از سال‌ها عدم موفقیت در یافتن درمانی برای (Primary Biliary Cholangitis/Cirrhosis) بیماری صفراوی، FDA  اوبتیکولیت اسید obeticholic acid را برای بیمارانی که با روش‌های درمانی قدیمی سازگار نبودند، معرفی می‌کند. این دارو یک رقیب برای رسپتور farnesoid X است، که در درمان بیماری‌های مربوط به کلسترول از جمله کبد چرب می‌باشد.

فردای روز کنگره، جلسه‌ای اجباری برای بررسی بیماری‌های غیرکبدی تشکیل شد. شرکت‌کنندگان دو روز را برای جمع‌بندی مباحث و تصمیم‌گیری نهایی تعیین کردند که آخرین آن که در ۱۵ نوامبر برگزار شد، مربوط به بیماری هپاتیت بود.

645053169a0a33ab30ca7cd2a4b82bc0


ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید