انتشار این مقاله


چگونه ورژن بهتری از خودمان باشیم؟ (قسمت اول)

آیا همیشه به دنبال راه‌حل‌هایی برای رشد فردی هستید؟ آیا همیشه می‌خواهید نسخه‌ی بهتری نسبت به روز گذشته‌تان باشید؟ اگر این‌طور است این مقاله هدیه ما به شماست. هر چه بیشتر در مسیر رشد و توسعه‌ی فردی تلاش کنیم، بیشتر متوجه خواهیم شد که مسیر توسعه‌ی فردی بی‌انتهاست. هر چقدر بیشتر رشد می‌یابیم، بیشتر متوجه […]

آیا همیشه به دنبال راه‌حل‌هایی برای رشد فردی هستید؟ آیا همیشه می‌خواهید نسخه‌ی بهتری نسبت به روز گذشته‌تان باشید؟

اگر این‌طور است این مقاله هدیه ما به شماست.

هر چه بیشتر در مسیر رشد و توسعه‌ی فردی تلاش کنیم، بیشتر متوجه خواهیم شد که مسیر توسعه‌ی فردی بی‌انتهاست. هر چقدر بیشتر رشد می‌یابیم، بیشتر متوجه نادانسته‌های خود خواهیم شد و عطش‌مان برای یادگیری بیشتر خواهد شد. وجود هر کس پر از خطا و عادات بد است بنابراین همیشه چیزی در وجودمان هست که بخواهیم تغییرش دهیم. قدرت انسان نامتناهی است بنابراین رسیدن به نهایت رشد کاملا بی‌معنی خواهد بود.

در ادامه به ۲۱ راه برای توسعه‌ی فردی اشاره کرده‌ایم. برخی از آن‌ها قدم‌های کوچک و ساده‌ای هستند و سریعاً می‌توانید نسبت به انجام آن‌ها اقدام کنید اما برخی دیگر کمی زمان‌بر هستند و سعی و حوصله بیشتری از شما می‌طلبند.

هر روز کتاب بخوانید

کتاب‌ها منابع غنی دانش هستند. هر چقدر بیشتر کتاب بخوانید دانش و آگاهی بیشتری کسب خواهید کرد. اگر هر روز کتاب بخوانید مغز خود را با اطلاعات و آگاهی تغذیه خواهید کرد

زبان جدید بیاموزید.

برای ما فارسی‌زبان‌ها شاید اولین قدم می‌تواند تسلط بر زبان انگلیسی باشد اگر هم زبان انگلیسی را بلد هستید با توجه به علایق خود زبان دیگری را برای آموختن انتخاب کنید. یادگیری زبان کاملا یک مهارت جدید است و آشنایی با آن و فرهنگ‌های دیگر، دیدتان را وسعت خواهد بخشید.

مزایا دو زبانه بودن: تأخیر در شروع آلزایمر

به سرگرمی جدیدی مشغول شوید.

به غیر از سرگرمی‌های معمول مورد علاقه‌تان، آیا فعالیت دیگری وجود ندارد که دوست داشته باشید انجام دهید؟ آیا ورزش جدیدی هست که دوست داشته باشید؟ مثل صخره‌نوردی، فوتبال، کانوسوای، اسکی روی یخ، رفتن به باشگاه، شنا و … . سرگرمی جدید الزاما نباید ورزش باشد، می‌توانید به یادگیری فعالیت‌های خلاقانه‌تری بپردازید، مثل سفال‌گری، آشپزی، رقص، طراحی وب، نقاشی و … . یادگیری مهارت جدید باعث خواهد شد تا خود را در جهات مختلف توسعه دهید چه از نظر جسمی، چه ذهنی.

به دوره‌های آموزشی بروید.

آیا دوره جدیدی وجود دارد که بخواهید عضو آن شوید؟ دوره‌های آموزشی روشی فوق‌العاده برای کسب آگاهی و مهارت هستند. لازم نیست دوره‌ی طولانی‌مدتی باشد-سمینارها یا ورکشاپ‌ها نیز همین نتایج را خواهند داشت. دوره‌های مختلف تجربه‌های جدیدی را به همراه خواهند داشت.

اتاق‌تان را الهام‌بخش تزئین کنید.

محیط اطراف‌تان حال و هوای شما را تعیین خواهدی کرد. اگر در محیطی الهام‌بخش باشید هر روز افکار جدیدی به ذهن‌تان خطور خواهد کرد. مطمئنا همگی همواره ایده‌هایی برای تغییر دکوراسیون اتاق داریم اما تنبلی اجازه‌‌ی اجرای آن ایده‌ها را نمی‌دهد و ترجیح می‌دهیم به همان زندگی درهم برهم و خسته‌کننده‌مان ادامه دهیم. اما به شما قول می‌دهیم پس از تغییر اتاق حال‌تان بهتر خواهد بود.

بر ترس‌های خود غلبه کنید.

همگی ترس‌هایی داریم. ترس از بلاتکلیفی، ترس از سخنرانی در مقابل جمعیت، ترس از خطر کردن و بسیاری موارد دیگر، ترس‌ها مانع از پیشرفت شما می‌شوند و همواره سعی خواهید کرد تا در همان دایره‌ی امن‌تان باقی بمانید. ترس‌ها موقعیت‌هایی هستند که می‌توانید در آن‌ها پیشرفت کنید، به آن‌ها به عنوان راهی برای پیشرفت نگاه کنید. اگر از چیزی بترسیم به معنای آن است که تا به حال در آن وادی قدم برنداشته‌ایم بنابراین مثل کسب تجربه‌ی جدید به رشد شما کمک خواهد کرد.

پشت هر ترسی، موفقیتی پنهان است.

مهارت‌های خود را تقویت کنید.

اگر اهل گیم باشید آن‌چه می‌گوییم مثل رسیدن به مراحل بالاتر است، هر چه توانایی‌تان در عرصه‌ای بیشتر باشد قدرتمندتر خواهید بود. مثلا به عنوان بلاگر، توانایی‌های نویسندگی خود را ارتقا دهید. به عنوان سخنران، مهارت‌های کلامی خود را بیشتر کنید. ویژگی اصلی شما که لازم است بیشتر روی آن سرمایه‌گذاری کنید، چیست؟

سحرخیز باشید.

سحرخیز بودن (حدود ۵ الی ۶ صبح) بنابه گفته‌ی بسیاری از متخصصین، کیفیت زندگی بهبود بخشیده و بهره‌وری را بالا می‌برد. وقت صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، ذهن‌تان در طول روز سرحال‌تر و از هر دقیقه بیشترین استفاده را خواهید کردد.

۷ راه برای اینکه صبحتان بهتر شروع کنید؛ به خصوص اگر خیلی آدم سحرخیزی نیستید!

به طور منظم ورزش کنید.

هر چقدر به فرم ایده‌آل‌تان نزدیک‌تر باشید از خودتان راضی‌ترید و به توسعه‌ی فردی کمک کرده‌اید. می‌توانید با برنامه‌ی هفته‌ای سه روز هر بار به مدت ۳۰ دقیقه دو آغاز کنید و شنا، باشگاه و انواع دیگری از ورزش‌ها را نیز در برنامه‌ خود بگنجانید.

ورزش به ۴ صورت می‌تواند شخصیت شما را تغییر دهد

دفتر برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته باشید.

این دفتر شامل مواد اولیه لازم برای یک زندگی ایده‌‌آل خواهد بود. دلایل، ارزش‌ها و اهداف‌تان را در آن یادداشت کنید.

قانون هافستادر و برنامه ریزی واقع‌گرا

به من آینده‌تان یک نامه بنویسید.

در ۵ سال آتی خود را چگونه می‌بینید؟ آیا همینی که هستید باقی خواهید ماند؟ تغییری کرده‌اید؟ چجور آدمی خواهید بود؟

به من آینده‌تان یک نامه بنویسید –شاید ۱ سال بعد برای شروع بعد نباشد- و آن را مهر و موم کنید. در تقویم خود یک روز در یک سال بعد را مشخص کنید و آن را باز کنید و در طول این مدت تلاش کنید تا تبدیل انسانی شوید که دوست دارید آن نامه را بخواند.

از دایره‌ی امن خود خارج شوید.

پیشرفت واقعی با تلاش و ثبات قدم به دست می‌آید. همیشه به دنبال راحتی بودن به پیشرفت شما کمکی نخواهد کرد و فقط درجا خواهید زد.

اما دایره‌ی امن چیست؟ آیا اکثر اوقات در آن به سر می‌برید؟ آیا هنگام بیرون بودن با دیگران، مشغول خودتان هستید؟ برنامه‌تان را تغییر دهید و کاری متفاوت انجام دهید. با انجام کارهای جدید خواهید توانست مهارت مقابله با موقعیت‌های مختلف را بیاموزید.

با دوستانتان رقابت کنید.

رقابت یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه‌ی فردی است. یک چالش مشخص کنید (کاهش وزن، ورزش، رسیدگی به امور مالی و غیره) و با یک دوست مشتاق با هم به رقابت بپردازید که چه کسی به هدف مشخص شده زودتر خواهد رسید.

در این رند هر دو شخص بیشتر از حالت انفرادی سود کسب خواهند کرد.

نقاط کور خود را بشناسید.

اصطلاح نقطه‌ی کور به معنای نواحی است که چشم قادر به دیدن آن‌ها نیست. این اصطلاح در توسعه‌ی فردی به معنای چیزهایی از خودمان است که از آن‌ها مطلع نیستیم. شناسایی نقاط کور به ما در شناسایی راه‌هایی برای بهتر کردن خودمان کمک خواهد کرد. دقت کنید که چه چیزها/اتفاقات/کسانی شما را عصبی و ناراحت می‌کنند، آن‌ها بیانگر نقاط کور شما هستند.

این کار به شما کمک خواهد کرد که بهتر خود را بشناسید و چیزهای جدیدی در خود کشف کنید.

از دیگران نظر بخواهید.

 هر چقدر بیشتر تلاش می‌کنیم بهتر شویم، همیشه نقاط کوری وجود خواهند داشت. اگر از دیگران نظر بخواهیم، از زاویه دیگری به خودتان نگاه کرده‌اید. دوستان، خانواده، همکاران، رئیس و آشنایان مناسب هستند زیرا آن‌ها هیچ دید قبلی نسبت به موضوع ندارند و نظر خود را به راحتی با شما در میان خواهند گذاشت.

بر روی لیست کارهایتان متمرکز شوید.

لیست کارهایی که باید هر روز انجام دهید، بنویسید این کار به شما کمک می‌کند تا بر روی آن‌ها متمرکز شوید. یک‌بار امتحان کنید و خواهید دید در روزهایی که لیست ننوشته‌اید چقدر کارایی‌تان کمتر خواهد بود. اگر زیاد با لپ تاپ یا مانیتور سرکار دارید، چسباندن کاغذ چسبی راه‌حلی ساده و مفید خواهد بود.

اهداف بزرگی برای خود ترسیم کنید.

داشتن اهداف بزرگ باعث خواهد شد بیشتر تلاش کنید و از آن‌جایی که این اهداف بزرگ و جسورانه هستند ظرفیت وجودی شما در مسیر بیشتر خواهد شد، و با رسیدن به این اهداف احساس می‌کنید به قله‌ی جهان صعود کرده‌اید. این اهداف را تعیین کنید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

عیب‌های خود را بشناسید.

هر کس عیبی دارد. مهم‌ترین چیز آن است که آن‌ها را بشناسید و نسبت به از میان بردن آن تلاش کنید. فکر می‌کنید عیب‌های شما چه هستند؟ کدام‌ها را می‌توانید تغییر دهید؟چگونه می‌خواهید آن‌ها را تغییر دهید؟

اهل عمل باشید!

بهترین راه یادگیری و بهبود آن است که برنامه‌هایتان را عملی کنید. در نظر دارید چه کاری انجام دهید؟ چگونه می‌توانید سریع آن را انجام دهید؟ صبر نمی‌تواند کاری انجام دهد. عمل کردن نتایجی را به بار خواهد آورد که راحت می‌توانید از آن‌ها چیزهای جدیدی بیاموزید.

از کسانی که برایتان الهام‌بخش هستند، آن‌چه دوست دارید را یاد بگیرید

به کسانی که همیشه تحسین‌شان می‌کنید، فکر کنید. کسانی که منبع الهام شما هستند. این افراد دقیقا دارای ویژگی‌هایی هستند که به دنبال‌شان هستید. کدام ویژگی آن‌ها را دوست دارید کسب کنید؟ چگونه می‌توانید به آن ایده‌آل‌ها دست یابید؟

یک عادت بد خود را ترک کنید.

آیا عادت بدی وجود دارد که بخواهید آن را ترک کنید؟ زیاد خوابیدن؟ ورزش نکردن؟ بدقولی؟ بی‌کار بودن؟ جویدن ناخن؟ سیگار کشیدن؟

۱۴ عادت بد که باید هر چه سریع‌تر آن‌ها را ترک کنید!

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *